‘Afgelopen weekeinde zijn we gestart met de culinaire 4 mijl om horecaondernemers te helpen aan extra omzet en daaruit is dit idee ontstaan’, vertelt Bojan Aleksander van Bar Smoke in Groningen. Hij is één van de initiatiefnemers. ‘Die 4 mijn-wandeling is wat meer high end, we wilden graag een tegenhanger. Bovendien zijn het ook voor fastserviceondernemers zware tijden.’
Eerste editie met 400 deelnemers volledig uitverkocht
De eerste editie vindt plaats op de laatste zaterdag en zondag van februari en is uitverkocht. ‘De wandeling is 6 kilometer. We hebben dagelijks twee shifts van drie uur en kunnen per shift honderd mensen kwijt met in achtname van de coronaregels.’
Vanwege het succes vindt een week later nog een frituurloop plaats. ‘Met andere cafetaria’s. Afhankelijk van wat er wordt geserveerd, bezoeken deelnemers vief of vijf zaken. Om te voorkomen dat het te veel wordt en stops worden overgeslagen en ondernemers dus omzet mislopen.’
Snack en een drankje
Wie zich aanmeldt, betaalt 4 euro. ‘Op de dag van de wandeling ontvangen mensen de route. Iedere deelnemer biedt een snack en een drankje aan voor maximaal 5 euro, en geeft een korting van minimaal 10 procent op de normale prijs. De snack is bij iedere zaak anders.’
Gasten scannen ter plaatse een qr-code en beantwoorden quizvragen. Daarmee kunnen ze snacks en sauzen winnen. En iedere week geven we een hoofdprijs weg: 365 frikandellen.’
Ook in andere steden
De bedenkers werken inmiddels aan een landelijke uitrol. ‘We zijn vandaag al de hele dag aan het bellen met ondernemers. Voor de frituurloop zien we mogelijkheden in elke stad met meer dan 100.000 inwoners. De culinaire 4 mijl heeft wellicht een wat specifiekere doelgroep, maar ook die gaan we in andere steden presenteren. Bedrijven die interesse hebben, kunnen zich melden via de website van de culinaire 4 mijl.’