Vegan Visboer is de winnaar van de Horecava Innovation Award. Het bedrijf had als innovatie visfilet zonder vis ingestuurd, met een huid van zeewier.
De Vegan Visboer helpt de horeca om lekkere, vegan, visaardige gerechten te serveren, zodat de gasten steeds vaker zullen kiezen voor een alternatief voor vlees of vis. De plantaardige visvervangers zijn bedacht en gemaakt in nauwe samenwerking met Kramer Fish uit Urk.
'Wij geloven dat een vegan wereld mogelijk is, maar dat dit niet van de ene op de andere dag zal gaan. Een visbedrijf dat een vegan product op de markt brengt, is een eerste stap die mogelijk leidt tot een overstap naar een volledig vegan assortiment, 100% plantaardig, met de ambacht van de visboer' aldus Simon Visscher van de Vegan Visboer.
'Ruim 3 jaar heeft het ons gekost om de ideale visvervanger te ontwikkelen. Een hypoallergene rijstkorrel (NON-GMO) bleek de ideale kandidaat voor de metamorfose waar we van droomden en werd het basisingrediënt voor de vis-aardige transformatie. Deze 'magische plant-based bron' neemt de karaktereigenschappen van witvis/kabeljauw aan als geen ander. Verder heeft het product de onmiskenbare geur, kleur en smaak van vis.' De visburgers, visfilet, visfriet, vissticks en visnuggets zijn onder andere bij Bidfood en Sligro te verkrijgen.
Genomineerden Innovation Award
De Vegan Visboer is door een vakjury gekozen uit vier genomineerden die na een juryselectie en pitch waren overgebleven. De andere genomineerden van de Innovation Award waren Kanpla, een platform dat cateraars en gasten samenbrengt om gasten te betrekken én de bedrijfsvoering soepeler te laten lopen; YourBI, een AI-platform dat gebruikers zien waar nog kansen liggen, zodat ze 5-10% meer winst kunnen halen en Black Sheep Foods, producent van vleesvervangers zoals plantaardige steak en kip.
Snack With Benefits wint Sustainability Award
Snack With Benefits, producent van plantaardige snacks gemaakt van 60% groenten die anders verspild zouden worden, is de winnaar van de Horecava Sustainability Award. Het bedrijf maakt gezonde snacks met een zo kort mogelijke voedselketen; dat is in een notendop Snacks with Benefits. Oprichters Margje Pijpker en Renco Schipper bieden producten die niet alleen gezond zijn, maar ook goed voor de wereld. 'Vandaar de 'benefits', aldus Schipper. 'De voedselketen moet zo kort mogelijk zijn.' De publieksprijs ging ook naar SnackwithBenefits.
Als voorbeeld noemt hij het beslag waarmee de groente hun krokante laagje krijgen. 'Die komen van chips uit de Hoeksche Waard, een paar kilometer verderop. Chips die normaliter weggegooid wordt omdat het aan elkaar plakt of niet de juiste vorm heeft, krijgt zo een bestemming.'
Het winnen product is de Root Rizzler, een knapperige groentesnack op basis van de vergeten groente pastinaak. Het hoofdingrediënt is daarmee geen sojaproduct of zetmeel, maar 65% groente. De Root Rizzler heeft een lichtzoete smaak van pastinaak, witte peper en jasje van geredde chips. Het assortiment bestaat verder uit Cauliflowerpower: bloemkoolroosjes in een jasje van geredde chips, Funky Funghi: oesterzwambites met cajun en five spices en A-maize-ing Ribs: zoetsappige maisribbetjes van suikermais. Snack with benefits levert aan groothandels, die het op hun beurt weer aan de horeca leveren.
Genomineerden Sustainability Award
De andere genomineerden waren ELF Solutions, die met het product Denba een technologie op de markt brengt dat eten langer vers houdt en voedselverspilling tegengaat; Rokerij Smoking, een bedrijf dat groenten en fruit droogt en rookt; QSR2go Operations, dat onder de naam Dew Products schoonmaakmiddelen op de markt brengt die chemicaliënvrij zijn en geschikt voor elke schoonmaakklus, van keuken tot sanitair.
Meer vanaf de Horecava 2025:
- Liveblog Horecava 2025: maandag 13 januari
- Opening Aziatisch Paviljoen in het teken van de hotpot
- Vegan Visboer en Snack With Benefits winnaars Horecava Awards
- KHN: 'In 2024 5 procent omzetgroei, volumegroei bleef uit, verwachtingen positief voor 2025'
- FSIN-cijfers foodmarkt: 'Bescheiden omzetgroei 2024 zet door in 2025'
- FSIN: 'Kosten voor logistiek in dichtslibbende binnensteden nemen fors toe'