Goud winnen is goed nieuws natuurlijk. Tegelijkertijd luidt Hospitality Experts Twente de noodklok: de gastvrijheid in Nederland staat volgens de vereniging 'steeds vaker onder druk'.
De Librije
Terug naar de wedstrijd. In een zware competitie tegen zeven andere MBO-scholen blonk Prinsen uit in fine dining, bistroservice, wijnbehandeling, barista-onderdelen en gastvrijheid. Momenteel woont de winnares in Zwolle waar ze haar eindstage doet bij De Librije***.
Aan de winst gingen maandenlange intensieve trainingen vooraf door Hospitality Experts Twente (HET). Trainers Terry Keijser en André Hofman, samen met regionale experts zoals The Old Fashioned, begeleidden haar richting dit succes. Niet onbelangrijk: ook bij De Librije kreeg Prinsen op het hoogste niveau traingen.
Ambassadeur
‘Deze gouden prestatie is niet alleen een bekroning voor Anne, maar ook een erkenning voor het gastvrijheidsvak’, aldus Keijser en Hofman over gastvrijheid. Prinsen wordt nu ambassadeur van HET en zet zich in om jonge studenten te enthousiasmeren voor een carrière in de horeca.
Ondanks dit succes ziet HET een verontrustende trend: het vak van gastheer/gastvrouw verloedert. Door aanhoudende personeelstekorten komen steeds vaker medewerkers zonder gastvrijheidsopleiding in de horeca terecht. In sommige delen van Nederland worden gasten zelfs niet meer in het Nederlands bediend. Hoewel deze medewerkers vaak hun best doen, gaat de essentie van oprechte gastvrijheid verloren als communicatie en beleving niet op niveau zijn.
Thérèse Boer
Volgens HET is gastvrijheid een vak dat met passie en toewijding moet worden uitgevoerd. Een punt waar ook Thérèse Boer van De Librije eerder op hamerde. ‘Een uitstekende gastheer of gastvrouw kan een minder geslaagde keukenprestatie compenseren, maar omgekeerd lukt dat niet’, benadrukt de organisatie. Daarom zet HET zich in om jonge talenten op te leiden en te enthousiasmeren voor een toekomst in de horeca.
Hospitality Experts Twente roept onderwijsinstellingen, horecabedrijven en beleidsmakers op om gastvrijheid als vak serieus te nemen. ‘De horeca is een prachtige sector, maar zonder goed opgeleid personeel verliest het zijn ziel. Het is tijd om te investeren in de toekomst van gastvrijheid.’