FSIN: 'Kosten voor logistiek in dichtslibbende binnensteden nemen fors toe'

FSIN: 'Kosten voor logistiek in dichtslibbende binnensteden nemen fors toe'

De kosten voor logistiek nemen naar verwachting fors toe en horecaondernemers betalen daarvoor ongemerkt een hoge prijs.

Eet- en drinkgelegenheden in Nederland worden gemiddeld tot wel twaalf keer per week beleverd. Om binnensteden leefbaar te houden, hanteren gemeentelijke overheden al venstertijden waarbinnen geleverd moet worden.

En vanuit het oogpunt van het klimaat werken overheden toe naar zero-emissie-zones in binnensteden; locaties waar alleen nog elektrische voertuigen mogen rijden. Het was voor Topsector Logistiek aanleiding om het FoodService Instituut Nederland te vragen onderzoek te doen naar de visie van de foodservicemarkt op deze ontwikkelingen.

Gemeenten voeren zero-emissiezones in

Vanaf 2025 mogen gemeenten zero-emissiezones invoeren. In deze gebieden mogen alleen nog bestelbussen en vrachtwagens komen die niet te erg vervuilen. Bedrijfsvoertuigen op diesel of benzine die een emissieklasse hebben die lager is dan Euro 5, mogen de zero-emissiezones niet meer binnen.

De steden Amersfoort, Amsterdam, Assen, Delft, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Gouda, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle hebben sinds januari missievrije zones, waar diesel- en benzinevoertuigen niet langer zijn toegestaan. 

Logistieke uitdaging door transitie naar elektrisch rijden

De transitie naar elektrisch rijden zorgt, naast groeiende inwonersaantallen en toenemend toerisme, voor steeds meer vervoersbewegingen in steden. Elektrische voertuigen kunnen door hun gewicht minder lading meenemen dan voertuigen die rijden op fossiele brandstof. Ook de krappe venstertijden zorgen ervoor dat leveranciers en groothandels soms extra vervoer moeten inzetten om al hun klanten op tijd beleverd te krijgen.

Het zorgt voor een logistieke uitdaging voor gemeenten, maar nog meer voor partijen die leveren en geleverd willen krijgen. Als gevolg van de transitie naar elektrisch rijden en de maatregelen die gemeentelijke overheden nemen om binnensteden bereikbaar te houden, stijgen de logistieke kosten de komende jaren naar verwachting hard door.

Voor leveranciers, groothandels en in hun kielzog logistiek dienstverleners ligt er een forse financiële uitdaging. Ze moeten hun wagenpark vernieuwen - elektrische voertuigen zijn flink duurder in aanschaf - en bovendien zorgen voor voldoende oplaadcapaciteit. Dat de meeste gemeenten momenteel nog eigen beleid hanteren over bijvoorbeeld het instellen van zero-emissie-zones en venstertijden, helpt de sector niet.

Financiële uitdaging

Horecaondernemers hebben tot op heden weinig aandacht voor foodservicelogistiek en de kosten die dat met zich meebrengt. Dat zij uiteindelijk de prijs betalen voor toenemende logistieke kosten in de keten, realiseren zij zich onvoldoende, zo concludeert het FSIN op basis van het onderzoek. Kansen om deze kosten naar beneden te brengen, zijn er echter wel degelijk.

Dat vraagt wel een andere manier van denken van horecaondernemers. De markt is volop in ontwikkeling en om de komende jaren de marges op peil te houden is aandacht voor inkoop en professionalisering van de eigen organisatie van belang. Er liggen kansen voor horecaondernemers die het aantal leveringen per week omlaag brengen of gezamenlijk gaan inkopen. 'Nadenken over het aantal leveringen in de week was nooit een noodzaak voor horecaondernemers', zegt Anique Veldhuis-Grievink van het FSIN.

'Tot laat in de avond bestellen en als vanzelfsprekend de volgende dag geleverd krijgen is voor hen de normale gang van zaken, die bovendien helpt de derving goed onder controle te houden. Minder vaak leveren vraagt een betere voorbereiding en organisatie en een andere werkwijze voor veel horecazaken. Bovendien bieden groothandels het dagelijks leveren aan hun klanten als service aan, omdat de concurrentie in de markt zo groot is. Horecaondernemers voelden dus tot voor kort geen prikkel om actie te ondernemen. Door de stijgende logistieke kosten, die vanzelfsprekend ook doorberekend worden in verkoopprijzen, verandert dat wellicht.

FSIN-cijfers foodmarkt: 'Bescheiden omzetgroei 2024 zet door in 2025'

FSIN-cijfers foodmarkt: 'Bescheiden omzetgroei 2024 zet door in 2025'

De omzet van de totale markt voor foodservice (horeca, gemak, catering) kwam vorig jaar uit op €22.177 miljoen. Dat blijkt uit cijfers die het FoodService Instituut Nederland (FSIN) vandaag presenteert tijdens de opening van de Horecava.

Houd de gemaksgeneraties in de gaten, ze krijgen steeds meer invloed

Houd de gemaksgeneraties in de gaten, ze krijgen steeds meer invloed

De invloed van de gemaksgeneraties (Millennials en Generatie Z) op de foodmarkt wordt steeds groter. Het aandeel van deze twee generaties in de buitenshuisconsumptie schiet omhoog. Dat blijkt uit de Foodshopper Monitor 2024 van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).

1451818145

FSIN: 'Horecamarkt beter dan ooit, maar verdienmodel staat onder druk'

De omzet van de totale Nederlandse foodservicemarkt (horeca, gemak, catering) steeg in 2023 met 13,1% naar €21.498 miljoen. De omzet van de horeca groeide met 12,9% naar €11.598 miljoen. Dat blijkt uit cijfers die het FoodService Instituut Nederland (FSIN) tijdens de Horecava presenteerde.

Recordomzet horeca verwacht, maar marges staan onder druk

Recordomzet horeca verwacht, maar marges staan onder druk

Nederlanders geven dit jaar waarschijnlijk een recordbedrag uit in restaurants en cafés. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat verwacht dat de totale omzet zal groeien naar 22 miljard euro. Dat is bijna 16 procent meer dan vorig jaar en ook meer dan in het laatste jaar voor de coronacrisis. Het is echter maar de vraag in hoeverre ondernemers van deze stijgende uitgaven kunnen profiteren, aangezien ook hun bedrijfskosten zijn gestegen.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.