Dalata Hotel Group uit Ierland voegt per vandaag het Amsterdamse American hotel toe aan haar snelgroeiende portfolio. Het hotel heet nu Clayton Hotel Amsterdam American.
Zien Group sprak eind september al het voornemen uit om Hard Rock Hotel Amsterdam American te verkopen. Toen was de verkoop nog niet definitief, nu wel. Op 4 oktober is het hotel officieel overgegaan op de nieuwe eigenaar Dalata. Een dag voor die overdracht werd formeel ook afscheid genomen van het merk Hard Rock Hotel, zodat het hotel zonder franchisecontract kon worden verkocht.
‘Dit is een zeer spannende dag voor het Dalata-team, omdat we officieel de overname van het Clayton Hotel Amsterdam American aankondigen', zegt Dermot Crowley, ceo van Dalata. ‘Dit karakteristieke hotel biedt al meer dan 100 jaar gerenommeerde Amsterdamse gastvrijheid. Het is een uitstekende aanvulling op ons Clayton Hotels-portfolio. We kijken ernaar uit om de rijke erfenis van het gebouw te omarmen en zijn positie als premiumbestemming voor bezoekers aan Amsterdam te behouden.’
Clayton Hotel Amsterdam American
De nieuwe eigenaar gaat het hotel in de markt zetten als Clayton Hotel Amsterdam American is van plan de komende jaren ruim €4,5 miljoen te investeren om het pand verder te verbeteren.
Meteen na de overdracht is vandaag begonnen met het transitieproces, waarbij het volledige team in dienst blijft. Alle bestaande gastenboekingen worden niet beïnvloed door de eigendomsoverdracht.
‘Ik wil het team van Zien Group bedanken voor hun steun tijdens de transactie, die heeft bijgedragen aan een naadloze overgang', zegt Crowley. ‘Ook een bijzonder warm welkom aan het personeel in het hotel, aangezien zij zich aansluiten bij de bredere Dalata-familie. We erkennen dat onze mensen ons succes bepalen, onze cultuur weerspiegelen en onze gasten een gastvrije ervaring bieden. We zijn ervan overtuigd dat onze nieuwste teamleden uitzonderlijke service zullen blijven leveren in het Clayton Hotel Amsterdam American.’
Clayton is een van de twee merken die Dalata voert, naast Maldron. De groep heeft met het Amsterdamse hotel erbij 27 Clayton hotels, voornamelijk in Ierland en het Verenigd Koninkrijk. Naast Amsterdam is er één in Duitsland, en dat zijn direct de enige twee hotels van Dalata buiten de Britse eilanden.
Past niet in de strategie
Het American paste niet langer in de twee strategieën die Zien Group voor haar hotels heeft, verklaart Zien Group-ceo Billy Skelli-Cohen de verkoop van het iconische Amsterdamse hotel. ‘Onze focus ligt momenteel op de verfijning van het merk Eden en het opnieuw vormgeven van een aantal van onze huidige eigendommen om een nieuw hotelconcept te vormen. Voor het merk Eden Hotels willen we no-nonsense viersterren hotels met een goed ontbijt en een goede borrelkaart maar zonder lunch. Daarnaast zijn we bezig een collectie meer onafhankelijke hotels te ontwikkelen. Die moeten intiem en warm voelen en niet té groot zijn. Het American past in geen van beide profielen.’
En dus bracht Zien Group het hotel heel stilletjes op de markt. ‘We zijn blij met Dalata als nieuwe eigenaar. Ons belangrijkste uitgangspunt was een partij vinden die goed zou zorgen voor de medewerkers van het hotel, die allemaal meegaan naar de nieuwe eigenaar. We hebben tijdens dit proces met veel plezier met het Dalata-team samengewerkt en wensen hen veel succes bij het schrijven van het volgende hoofdstuk voor dit geweldige hotel.’
Een andere reden om het hotel te verkopen was de sale-en-leaseback constructie met de Duitse vastgoedinvesteerder Deka. ‘Onze voorkeur gaat uit naar zoveel mogelijk properties waar we zowel de exploitatie als het vastgoed in eigendom hebben', zegt de Zien Group-ceo.
Toekomstplannen Zien Group
Zien Group zit in een forse operatie waarbij zo ongeveer alle hotels onder handen worden genomen. Binnen het Eden-portfolio gaat dat vooral om capex, maar daarnaast hoopt Skelli-Cohen eind dit jaar ook eindelijk alle back of house systemen gesynchroniseerd te hebben. En daarnaast is dan ook mobiel inchecken in alle hotels beschikbaar. ‘We worden geen tech-driven hotelgroep, het doel is gasten zoveel mogelijk keuze te bieden en ook meer tijd aan het gastvrijheidsdeel te kunnen besteden.’
Voor het andere portfolio ligt een routekaart die wat langer duurt. Jan Luyken was afgelopen zomer het eerste hotel wat volgens het nieuwontwikkelde concept opende, nu nog als zelfstandig hotel binnen Zien Group. Op termijn zou het kunnen dat er toch weer een merk op de gevel komt, of dat het hotel onderdeel wordt van een collectie merkloze hotels binnen Zien Group.
Hotel Jan Luyken als test
‘Jan Luyken was echt ons testlab voor dat nieuwe concept. En de reacties zijn ontzettend positief, dus we zitten op de goede weg. Het concept is kleinschalige hotels die warm en intiem voelen en waar de ervaring van de hotelkamer naadloos doorloopt in de rest van het hotel.’
Dat uit zich bij Jan Luyken met medewerkers die gewoon hun eigen kleding dragen, de afwezigheid van een receptie en het feit dat gasten onbeperkt koffie, thee en drankjes kunnen pakken uit de koelkast en van de buffetkast in de lounge. Daar is wel altijd een medewerker aanwezig om een oogje in het zeil te houden.
Hoeveel van de huidige Eden hotels worden omgekat naar dit nieuwe concept, zegt Skelli-Cohen niet te weten. Wel wil hij kwijt dat na Jan Luyken nu het Lancaster Hotel als eerstvolgende aan de beurt is.
Hotel Jan Luyken werd in 2020 overgenomen van Bilderberg en vervolgens geherpositioneerd. En Skelli-Cohen laat doorschemeren dat voor deze collectie meer hotels zullen worden overgenomen, ook in andere steden dan Amsterdam – zelfs buiten Nederland. ‘We zijn gericht op groei en zoeken actief naar mogelijkheden om eigendommen in Europa en Groot-Brittannië te verwerven en te herpositioneren.’
Over Zien Group
Zien Group werd vorig jaar gevormd als paraplu boven Eden Hotels, om zo de mogelijkheid te creëren ook andere merken te hanteren. In 2021 nam private equity investeerde KSL, een meerderheidsbelang in Eden. Zij stippelde samen met Skelli-Cohen een doortimmerde groeistrategie uit, waarbij flinke bedragen zijn gereserveerd om die groei te bewerkstelligen. 'We gaan ten mínste €50 miljoen in het bestaande portfolio investeren. Nog los van geld wat beschikbaar is voor groei’, zei de ceo eerder hierover.