‘Ik ben aan boord gekomen om een nieuw hoofdstuk te schrijven van de fantastische geschiedenis van Eden Hotels, die al 75 jaar duurt’, zegt Billy Skelli-Cohen. De ceo van de nieuw gevormde Zien Group (zie verderop) neemt ontspannen plaats in Café Americain in Hard Rock Hotel Amsterdam American.
Met de komst van KSL Capital Partner eind 2021 werd een nieuwe fase ingezet voor Eden Hotels. De Amerikaanse private equity investeerder nam een belang van 80 procent in het Nederlandse hotelbedrijf van de familie Dijkstra, die zelf de overige 20 procent behield.
Nieuw merk
‘KSL is ingestapt met de ambitie Eden te laten groeien. Maar voordat we daarmee kunnen beginnen, vinden we het belangrijk de bestaande hotels nog beter te organiseren en positioneren. We hebben nu 14 hotels die heel verschillend zijn. Die komen wat ons betreft niet allemaal het best tot hun recht onder één paraplu. We behouden Eden Hotels, maar zetten daar een nieuw merk naast waar een paar hotels die nu nog Eden zijn, onder zullen gaan vallen.’
Het eerste wat je volgens Billy Skelli-Cohen moet doen als je een tweede merk naast het bestaande wil zetten, is een overkoepelende moedermaatschappij opzetten.
Zien Group
‘Toen we over de naam nadachten, was mijn idee vanaf het begin dat we iets wilden met de Nederlandse roots van het bedrijf. Het voelde daarom logisch om uit de Nederlandse taal te putten.’
Voor Nederlanders is de betekenis van het woord ‘zien’ natuurlijk duidelijk. ‘Voor ons gaat het daarnaast ook om de blik op te toekomst en het zien van potentie en mogelijkheden, zowel bij onze mensen als bij onze huidige en toekomstige hotels. En ik houd nou eenmaal graag van vierletterwoorden. Dus Zien Group is voor ons een logische naam.’
Amsterdamse hotels
Dat nieuwe merk naast Eden Hotels zal in eerste instantie vooral (een deel van de) Amsterdamse hotels omvatten. ‘Daar zien we mogelijkheden een merk neer te zetten wat net in een hoger segment valt, waar een hogere ADR te behalen is dan in een gemiddeld Eden Hotel’, stelt Billy Skelli-Cohen.
Voor de eerste fase, het renoveren van bestaande hotels, heeft KSL zo’n €50 miljoen uitgetrokken. ‘En dat is eigenlijk nog conservatief', vindt de ceo van Zien Group. 'We gaan ten mínste €50 miljoen in het bestaande portfolio investeren. Nog los van geld wat beschikbaar is voor groei.’
Eden Hotel Amsterdam
Het allereerste hotel wat wordt aangepakt, is het Eden Hotel in Amsterdam, het hotel waar het merk de naam aan dankt. Dat gaat in tweeën worden gesplitst, waarbij het feitelijk teruggaat naar hoe het ooit was. Het hotel bestaat namelijk uit twee samengevoegde hotels. De ene kant blijft een Eden Hotel, de andere kant wordt klaargemaakt voor het nieuwe merk.
Een naam voor dat nieuwe merk heeft Billy Skelli-Cohen nog niet. ‘We gaan eerst een aantal van de huidige hotels renoveren en er fysieke verbeteringen in aanbrengen om ze op het beoogde niveau van dat nieuwe merk te brengen. Het opzetten van een nieuw merk kost tijd. Het zal nog wel een jaar duren voor het gelanceerd wordt, misschien wel twee jaar.’
‘We zijn geen wereldwijde keten’
Daarna ziet hij voor beide merken groeipotentie. Zowel binnen als buiten Nederland. En het kan best zijn dat in de toekomst nog meer merken worden toegevoegd aan Zien Group.
‘We hoeven echt geen wereldwijde keten te zijn met 30 merken', stelt Skelli-Cohen. Dat kan ook niet als eigenaren-operators. Maar het kan zijn dat we een bestaande hotelketen overnemen die al een sterk merk heeft. Dat kunnen we in de nieuwe constructie eenvoudig in Zien Group integreren. Ook kan het zijn dat we individuele hotels overnemen of een heel portfolio ineens. Dan gaan we kijken bij welk merk dat het beste past, of we voegen nog een heel nieuw merk toe, dat kan ook.’
Internationale groei
Voor internationale expansie kijkt Billy Skelli-Cohen vooral naar de landen rond Nederland. ‘Ik verdeel Europa grofweg in wijndrinkende landen en bierdrinkende landen. Voor onze groei kijk ik voorlopig vooral naar de bierdrinkende landen. Dus de UK, Duitsland, Oostenrijk, België, een stuk Frankrijk. Maar, we zijn ook opportunistisch. Als er over een paar maanden een interessant portfolio in Spanje op de markt komt, zullen we daar zeker naar kijken.’
‘We hebben geluk met een kapitaalkrachtige partner als KSL. Zij willen groeien en hebben ruim financiële middelen beschikbaar. Dus buitenlandse groei kan snel gaan als de mogelijkheden zich voordoen.’
Binnenlandse groei
Uiteraard kijkt de ceo ook naar groei binnen Nederland. Amsterdam is lastig vanwege de strenge ban op nieuwe hotels, maar in markten als Rotterdam, Den Haag of Maastricht ziet Billy Skelli-Cohen ruimte voor meer hotels van Zien Group.
Daarbij wordt wel vooral gekeken naar een stedelijke omgeving. ‘Wij zijn goed in stadshotels. We zullen niet snel naar een meer resort-achtige omgeving in de natuur gaan. Als we een nieuw hotel toevoegen, kijken we naar een plek waar we zeven dagen per week potentie zien.’
Over Billy Skelli-Cohen
Skelli-Cohen is zeer ervaren in hospitality met een track record in investeringen, ontwikkeling en exploitatie. Voorheen was hij ceo van Lore Group, en begeleidde in die rol onder meer de acquisitie en herpositionering van Pulitzer Amsterdam en het opzetten van Kimpton de Witt en Soho House. ‘Ik ken vooral de Amsterdamse markt goed. En nu ben ik me ook snel aan het verdiepen in de rest van Nederland.’
Skelli-Cohen nam in april 2022 het stokje als ceo van Eden Hotels over van Léon Dijkstra, die nu een rol in de Raad van Commissarissen heeft.