Horecaondernemers zien hun winsten slinken door de commissies van grote bestelplatforms. Deze liggen standaard al op 16% per online bestelling, maar kunnen oplopen tot 30% als je gebruikmaakt van bepaalde diensten.
'Commissies zijn vervelend natuurlijk', vertelt de eigenaar van Yamato Sushi. 'Niet jaarlijks, maar wel om de zoveel tijd gaan die weer omhoog', vult hij aan. Naast de hoge kosten brengen deze platforms nog een uitdaging met zich mee: het gebrek aan flexibiliteit. 'Alle aanpassingen die je wilt doorvoeren, moeten via hen lopen. Dus voor kleine aanpassingen aan je bedrijf of aan je menu moet je hen contacten en wachten tot zij het verwerken, wat soms lang kan duren.'
Alternatieven
Veel restauranthouders zijn op zoek naar alternatieven. Overstappen naar een eigen bestelsite is een oplossing. Hiermee bespaar je op hoge commissiekosten en pak je een stukje controle terug. Grote platforms gebruik je dan voor nieuwe en incidentele klanten, terwijl je loyale klanten naar je eigen bestelsite leidt.
Als je kijkt naar afgelopen week, kwamen 20% van mijn bestellingen binnen via platforms en 80% via mijn eigen site”
Dat merkt de eigenaar van Da Gigi Pizza & Pasta ook: 'Grote platforms zorgen voor nieuwe klanten. Bij die nieuwe klanten probeer ik mijn eigen bestelsite te promoten met flyers. En het werkt: als je kijkt naar afgelopen week, kwamen 20% van mijn bestellingen binnen via platforms en 80% via mijn eigen site'. vertelt hij.
Het concept van besparen
Een eigen bestelomgeving levert dus flinke besparingen op. Maar hoe werkt dat precies? Aanbieders van zo’n eigen omgeving werken met vaste tarieven. Ook Sitedish werkt met zulke tarieven: je betaalt €1,- per dag aan abonnementskosten en €0,30 transactiekosten per online bestelling. In ruil daarvoor krijg je een totaaloplossing voor jouw bezorg- en afhaalrestaurant. Je ontvangt onder andere een eigen bestelsite, bestelapp, kassasysteem en handige marketingtools om jouw eigen bestelsite onder de aandacht te brengen.
Sitedish heeft het de afgelopen 17 jaar hun missie gemaakt om restaurants te laten besparen op commissies en een stukje macht terug te geven aan de ondernemers. De eigenaar van Yamato Sushi ziet dat het op jaarbasis een groot verschil kan maken door met Sitedish te werken: 'Kijk naar de kosten. Je wilt geen dief zijn van je eigen portemonnee, toch? Het scheelt voor mij wel bijna 50%', vertelt hij. Een andere ondernemer, die inmiddels volledig zonder grote platforms werkt, bespaart zelfs bijna €130.000 per jaar op commissies.
Betrouwbaar en gebruiksvriendelijk
Kostenbesparing is belangrijk, maar het systeem moet ook stabiel en makkelijk te gebruiken zijn. Sitedish voorziet inmiddels bijna 4.000 restaurants in Nederland aan een stabiel systeem. 'Het systeem is heel gebruiksvriendelijk en overzichtelijk. Het doet wat het moet doen en ik maak nooit grote storingen mee', laat de eigenaar van Blue Sakura weten.
Ondanks dat Sitedish blijft groeien en meer restaurants aansluiten, blijft goede service leveren belangrijk. Dit merken ook de klanten op: 'Veel dingen worden voor me geregeld. Als er problemen zijn staat de support eigenlijk direct klaar en lost mijn problemen snel op. Ik krijg altijd goede terugkoppeling.'
Waarom steeds meer restaurants de overstap maken
Grote bestelplatforms zullen voorlopig een dominante rol blijven spelen. Daarom heeft Sitedish hun concept zo ingericht dat het perfect naast grote platforms kan bestaan. Door beide systemen te combineren, profiteer je van de zichtbaarheid van grote platforms terwijl je tegelijkertijd vaste klanten direct via de eigen bestelsite of -app laat bestellen. Voor ondernemers die hun afhankelijkheid willen verkleinen en hun winst willen maximaliseren, is een eigen bestelomgeving van Sitedish een waardevolle investering.
Dit artikel is gesponsord door Sitedish.