Horeca bundelt krachten in onderwijsproject 'Leidsepleinklas'

Horeca bundelt krachten in onderwijsproject 'Leidsepleinklas'

24 studenten van het ROC van Amsterdam-Flevoland zijn aan de slag gegaan bij drie bedrijven rondom het Amsterdamse Leidseplein. Als onderdeel van de Leidsepleinklas leren zij daar de fijne kneepjes van het hospitalityvak. Het project is een initiatief van House of Hospitality.

Het groeiende personeelstekort in de hospitalitysector heeft het belang van nieuwe hospitalitystudenten en een opleiding die aansluit op het werkveld nog eens extra onderstreept. House of Hospitality wil bedrijven aansporen hun verantwoordelijkheid te nemen waar het gaat om het opleiden van studenten en koppelt partijen hiervoor aan relevante opleidingen. Op deze manier is het 'hybride leren' ontstaan: een nieuwe leervorm waarbij studenten drie dagen per week op de werkvloer leren en daarnaast twee projectdagen volgen.

Leidsepleinklas biedt brede leer- en werkervaring

House of Hospitality koppelde eerder al hospitalitystudenten aan één specifiek bedrijf, maar tilt het hybride leren met de invoer van de Leidsepleinklas naar een hoger niveau. John Flierman, programmamanager van House of Hospitality legt uit: ‘Door mee te lopen bij DeLaMar, de Kopstootbar en Hard Rock Hotel Amsterdam American doen studenten een zeer brede leer- en werkervaring op. Ze krijgen trainingen, instructielessen en helpen mee bij allerlei events binnen de drie organisaties.’

Een gezamenlijk project als dit is ook gunstiger voor kleine of middelgrote bedrijven. ‘De deelnemende studenten worden over meerdere organisaties verdeeld, waardoor we steeds maar een klein groepje onder onze hoede hoeven te nemen’, zegt Jamie van der Will, eigenaar van de Kopstootbar. ‘Dat werkt voor ons veel fijner, want zo kunnen we iedereen persoonlijke aandacht geven.’

Creatieve ideeën

De deelnemende bedrijven zijn zeer te spreken over deze nieuwe vorm van opleiden. ‘We hebben eerder al studenten van het ROC van Amsterdam-Flevoland mogen ontvangen en je merkt gelijk dat er uit deze groep een hoop creatieve ideeën komen’, aldus Andreas Fleischmann, directeur van DeLaMar. ‘Het is voor ons ook erg interessant om te zien met welke vraagstukken de studenten zich bezighouden en wat hun ambities zijn, om vervolgens te kijken hoe wij hen daar zo goed mogelijk bij kunnen begeleiden’, vult general manager van Hard Rock Hotel Amsterdam American Claire van Campen aan.

John Flierman merkt dat deelnemende bedrijven dankzij het begeleiden van de hospitalitystudenten vaak opnieuw kijken naar de arbeidsvoorwaarden en loopbaanperspectieven bij deze beroepsgroep. ‘Een erg fijne ontwikkeling natuurlijk’, aldus Flierman. ‘Zo zorg je dat je het talent dat je binnenhaalt, ook behoudt.’