KHN lanceert opnieuw arbeidsmarktcampagne

KHN lanceert opnieuw arbeidsmarktcampagne

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) herintroduceert de 'Kom werken in de horeca'-campagne uit 2021. Met de vernieuwde campagne, genaamd 'Werken in de horeca, verrassend veelzijdig' maakt KHN zich hard om het imago van werken in de horeca te verbeteren in een poging personeelstekort terug te dringen.

Met content, tools en tips helpt KHN horecaondernemers de juiste mensen te bereiken en de horeca op de kaart te zetten als dé branche om in te werken. Zo wil de brancheorganisatie horecaondernemers helpen aan medewerkers.

KHN zich zowel op horecastudenten en -professionals als op flexwerkers en zij-instromers. Veel horecaondernemers houden namelijk vast aan jonge en tijdelijke werknemers. Demografische cijfers laten zien dat het aantal jongeren afneemt. Daarom wil KHN laten zien dat er veel meer mogelijkheden zijn.

KHN-voorzitter Marijke Vuik: 'We laten zien hoe waardevol, leerzaam én leuk het is om te werken in de horeca. En dat het ook een zeer geschikte branche is voor een langdurige carrière, volop ontwikkelmogelijkheden. Want werken in de horeca, dat is verrassend veelzijdig. Met inspiratieverhalen geven we een positieve boost aan het imago van de branche. In de loop der tijd is er binnen de horeca veel veranderd: we zijn meegegroeid met de tijd en met de nieuwe generatie. En dat laten we met de campagne zien.'

Verrassend veelzijdig

De gedachte achter de nieuwe KHN-campagne is eenvoudig. 'Werken in de horeca, dat is verrassend veelzijdig. En dat is ook echt zo. Van hotel tot restaurant, van (eet)café tot wellnessresort en van bowlingbaan tot pretpark: de horeca is een veelzijdige bedrijfstak. Een sector waarin je een loopbaan kunt opbouwen, het beste uit jezelf kunt halen en vaardigheden opdoet waar je de rest van je leven iets aan hebt. De campagne bestaat voornamelijk uit persoonlijke, echte verhalen van horecaondernemers, maar vooral van medewerkers.'

Personeelstekort

De krapte op de arbeidsmarkt blijft een grote uitdaging voor veel horecaondernemers. Er zijn momenteel 440.000 personen werkzaam in de horeca en er is een grote instroom van nieuwe, voornamelijk jonge, medewerkers. Deze groep bestaat voor een groot deel uit deeltijders en/of medewerkers zonder horecaopleiding.

Het aantal mensen dat een vakdiploma in de horeca haalt, neemt al jaren af. Ook zien veel jongeren de horeca nog steeds als een tijdelijke werkgever en stromen na één of twee jaar weer uit. En die krijg je niet zo snel meer terug. De spanning op de arbeidsmarkt zal naar verwachting nét wat minder worden, maar de krapte blijft.

Vuik: 'Van jong tot oud en van starter tot ervaren professional: kom werken in de horeca en ervaar zelf hoe mooi en verrassend veelzijdig onze branche is.'

Horecaondernemers die zich willen aanmelden, kunnen online de wervingstoolkit aanvragen.

Personeel behouden

Tips voor het aantrekken en behouden van horecatalent

Tijdens het PersoneelSymposium op de de Horecava komen horecaondernemers samen om te leren hoe ze hun teams optimaal kunnen laten presteren en hoe je horecatalent behoudt.

Oprichtster Sonja van Doormale en CEO Jesse Zahn - van der Valk: ‘Wat begon als startupbedrijf in 1994 is vandaag een begrip in heel Nederland.’Gesponsord
Gesponsord
Personeel

Gesponsord Payrollpioniers: hoe Kolibrie de horeca al dertig jaar ontzorgt

De meest innovatieve spelers in de payroll- en HRM sector viert dit jaar haar 30-jarig bestaan en kijkt terug op de unieke geschiedenis die Kolibrie heeft opgebouwd. Een perfect moment voor een terugblik op hoe Kolibrie uitgroeide tot dé payroll- en salarisadministratiepartner voor horecabedrijven in Nederland. Oprichtster Sonja van Doormale en CEO Jesse Zahn - van der Valk vertellen over de eerste stappen van Kolibrie en hun visie voor de toekomst.

Personeelstekort

Spanning op arbeidsmarkt neemt licht af, minder vacatures in de horeca

De Nederlandse arbeidsmarkt is in het tweede kwartaal iets minder krap geworden, zegt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Zowel het aantal vacatures als het aantal werklozen daalden, maar de afname van de vacatures was groter dan die van de werklozen.

Frank van Meegen
Nieuwe medewerker

Eten bij De Librije en sneakerbonus: dit is hoe De Zoes personeel werft

Goed personeel vinden in de horeca blijft moeilijk. Ondernemer Frank van Meegen van restaurant De Zoes in Helden heeft echter een strategie gevonden die hem al heel wat uitstekende medewerkers heeft opgeleverd. Met een zelf opgezette site bijonszitjelekkerder.nl verleidt hij gasten bij hem in dienst te treden.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.