Payrollpioniers: hoe Kolibrie de horeca al dertig jaar ontzorgt

Payrollpioniers: hoe Kolibrie de horeca al dertig jaar ontzorgt
Oprichtster Sonja van Doormale en CEO Jesse Zahn - van der Valk: ‘Wat begon als startupbedrijf in 1994 is vandaag een begrip in heel Nederland.’

De meest innovatieve spelers in de payroll- en HRM sector viert dit jaar haar 30-jarig bestaan en kijkt terug op de unieke geschiedenis die Kolibrie heeft opgebouwd. Een perfect moment voor een terugblik op hoe Kolibrie uitgroeide tot dé payroll- en salarisadministratiepartner voor horecabedrijven in Nederland. Oprichtster Sonja van Doormale en CEO Jesse Zahn - van der Valk vertellen over de eerste stappen van Kolibrie en hun visie voor de toekomst.

Tijdens het gesprek met Sonja en Jesse wordt er veel gelachen en worden er volop herinneringen gedeeld. Sonja vertelt over de tijd waarin Kolibrie nog een startupbedrijf was, in 1994. Ze zette het concept van payroll als core business op voor de horecasector, een idee dat destijds uniek was. Haar eerste klant was Van der Valk Motel Gilze, waar ze in gesprek ging met de eigenaar. Dit leidde tot een nauwe samenwerking met verschillende leden van de Van der Valk-familie en de eerste stap naar wat Kolibrie vandaag de dag is. ‘Je bent de founder van dit concept in heel Nederland!’ benadrukt Jesse trots.

Om te kunnen starten heb je een eerste klant nodig. Sonja trok de stoute schoenen aan en stapte binnen bij één van de grootste horecabedrijven in de omgeving van Tilburg; Van der Valk Motel Gilze (tegenwoordig Van der Valk Hotel Gilze-Tilburg), en raakte in gesprek met de F&B Manager.

Het dertig jarige bestaan van Kolibrie wordt gevierd.
Het dertig jarige bestaan van Kolibrie wordt gevierd.

Aanvankelijk was hij niet geïnteresseerd in uitzenden, toch stelde hij voor om het idee te bespreken met Ad van der Valk, de eigenaar van het hotel. Ad had er wel oren naar om Sonja in te zetten. Zo zouden ze meer transparantie krijgen in hun loonadministratie en vervolgens ook gaan starten met een kloksysteem. ‘Ik signaleerde dat de uitzendbranche verzadigd was. En ik zag ook dat payroll, een bijproduct van uitzendbureaus, nog niet als core business werd benaderd. Dit inspireerde me om na een korte tijd Kolibrie uitzenden om te zetten naar een payrollbedrijf.’

Payroll & HRM voor de Horeca

Jesse vult aan: ‘De behoefte aan payroll en HRM-dienstverlening in de horeca was destijds al groot. Horecaondernemers willen hun tijd vooral besteden aan hun gasten en de bedrijfsvoering — administratieve taken en verloning horen daar vaak niet bij. Onze relaties bestaan voornamelijk uit kleine tot middelgrote horecabedrijven zonder een fulltime HR-professional, maar we werken ook samen met grotere klanten. Met deze grotere horecaondernemers sparren we regelmatig over hun behoeften en uitbreidingen van bijpassende Kolibrie diensten. Van der Valk Hotel Gilze-Tilburg, waar ik zakelijk ben opgegroeid, is nog steeds een belangrijke relatie die ons scherp houdt en ons vaak helpt bij pilots van nieuwe diensten.’

Met hard werken hebben we vanuit Tilburg uiteindelijk een succesvolle organisatie neergezet”

Het waren destijds lange dagen, blikt Sonja terug, ‘gevuld met de ambitie om de beste payrollpartner te worden voor Horeca Nederland. Met hard werken hebben we vanuit Tilburg uiteindelijk een succesvolle organisatie neergezet. Ik kijk met veel voldoening terug op die tijd.’ Jesse antwoordt enthousiast: ‘Dat mag ook zeker! Het is de basis voor de organisatie die Kolibrie vandaag de dag is.’

Innovatie, digitalisering en partnership

‘In 2016 heb ik Kolibrie verkocht; voor mij was het tijd voor een nieuwe uitdaging’, vertelt Sonja. ‘Ik ben gestart met Repay, waarmee ik, in tegenstelling tot Kolibrie’s specialisatie, meerdere sectoren bedien.’ Kolibrie blijft ondertussen succesvol groeien binnen de horeca, met een sterke focus op partnerships en innovatie van Horeca Nederland. De payrollbranche heeft zich de afgelopen jaren sterk ontwikkeld en Kolibrie’s groei loopt parallel aan de veranderingen in de markt.

Door de stijgende vraag naar snelle en efficiënte oplossingen willen horecaondernemers snel kunnen schakelen en personeel direct kunnen inzetten. Digitalisering bood hierop het antwoord: kloksystemen, online roosters en klantportalen vormen nu de basis van Kolibrie’s samenwerking met opdrachtgevers.

 In 2021 opende Kolibrie het nieuwe kantoor in Tilburg.
In 2021 opende Kolibrie het nieuwe kantoor in Tilburg.

In 2021 is het tijd voor een nieuw kantoor in Tilburg, op 1 april verhuist Kolibrie en neemt Jesse het stokje over als nieuwe CEO. Sonja heeft hier ook zeker een motiverend aandeel in gehad, er lopen al jaren diverse contacten tussen beide vrouwen. Sonja: ‘Ik ken Jesse al vanaf dat ze als jong meisje opgroeide in het hotel in Gilze en ik ben altijd in contact gebleven. We leerden elkaar beter kennen op Curaçao, in het Baoase Luxury Resort. Jesse managede dit resort samen met haar man Oliver. Toen zij besloot terug te verhuizen naar Nederland met haar jonge gezin, heb ik haar gemotiveerd om deze uitdaging bij Kolibrie aan te pakken.’ Jesse lacht: ‘Ja, jij bent altijd betrokken gebleven bij Kolibrie en ik heb er zeker geen spijt van dat ik naar je geluisterd heb.’

Sonja vult aan: ‘Mijn overtuiging dat Jesse de juiste persoon is voor de komende jaren heeft zich al bewezen. Ik geloof in haar als ondernemer, mede door haar ervaring in de horeca, haar passie voor mensen en organisaties; net als haar ervaring in het ontwikkelen van nieuwe strategieën in de dienstverlenende industrie. De gevolgen van de wetswijziging (WAB) en corona hebben een enorm effect gehad op de Horeca- en flexbranche. Kolibrie en haar relaties zaten in een moeilijke periode, en daarom is een nieuwe visie nodig. Het is mooi om te zien dat Jesse dit vol vertrouwen en met een duidelijke missie aanpakt.’

Proactieve kennispartner

In de 3,5 jaar dat Jesse aan het roer staat zijn er al de nodige uitdagingen geweest. Jesse: ‘Juist in deze markt, met alle ontwikkelingen, lopen we nog steeds voorop. Daar ben ik trots op. Ondanks de pittige tijden tijdens corona konden alle medewerkers doorbetaald worden, zonder dat we een cent factureerden aan de horecaondernemer. Het arbeidsrecht is aanzienlijk veranderd in de afgelopen vijf jaar, en het is voor horecaondernemers een flinke klus om al deze aanpassingen bij te houden. Terwijl het steeds belangrijker wordt dat de ondernemer dit wél goed inregelt. Kolibrie vervult de rol van kennispartner voor onze relaties en houdt hen proactief op de hoogte van wetswijzigingen en andere relevante informatie.’

Kolibrie vervult de rol van kennispartner voor onze relaties en houdt hen proactief op de hoogte van wetswijzigingen en andere relevante informatie”

Het is één van de redenen dat Kolibrie nog steeds één van de grootste spelers is binnen de payroll branche. ‘Dat doen we voor een zeer gemêleerd gezelschap, variërend van kleine horecazaken ‘in het dorp’ tot zaken met tientallen vestigingen. Deze bedrijven hebben wel één ding gemeen: ze vinden het belangrijk dat hun HR-zaken correct geregeld zijn, zodat ze weer echt kunnen gaan ondernemen en met hun vragen altijd bij Kolibrie terecht kunnen. Precies dat is waar wij goed in willen zijn en de kern van onze dienstverlening, zodat de horecaondernemer kan doen waar hij goed in is.’

Persoonlijke payrollservice

Sonja: ‘Het is mooi om te zien hoe Jesse met passie, toewijding én met veel plezier Kolibrie aanstuurt. Als ik haar zo zie rondlopen, voel ik dat zij haar team energie geeft.’ Jesse lacht: ‘Dat is lief om te horen, dank je. Ik heb dan ook het leukste team wat ik mij kan wensen en dat geeft mij weer veel positieve energie. Wij geloven dat wij onze dienstverlening altijd moeten toetsen vanuit relatie-perspectief en zeker vanuit de payrollmedewerker. Vandaag de dag is de tevredenheid en toewijding van je personeel essentieel voor het succes van je bedrijf, ook dit is veel belangrijker als je het met 30 jaar geleden vergelijkt. Verder zoeken wij constant nieuwe diensten. De drijfveer is een duurzame succesvolle Horeca daarom blijven wij innoveren.’

CEO Jesse Zahn - van der Valk: ‘We investeren in technologie, maar behouden altijd onze persoonlijke aanpak.’
CEO Jesse Zahn - van der Valk: ‘We investeren in technologie, maar behouden altijd onze persoonlijke aanpak.’

Kolibrie’s dienstverlening is veel breder dan verloning alleen. Jesse: ‘We zijn gericht op persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling. Dat doen we enerzijds door voorop te blijven lopen in interactie met medewerkers en relaties, ook middels gebruiksvriendelijke en overzichtelijke applicaties. Onze relaties kunnen de helpdesk en accountmanagers altijd snel bereiken op een manier die bij hen past; via mail, telefoon of chat. Alle expertise en hulp is direct voorhanden. Dat bedoelen we dan ook met persoonlijke aandacht, contact en service. En dat alles ook nog eens voor een concurrerende prijs. De concurrentie is hevig, dat houdt ons lekker scherp. Het belangrijkste is dat we blijven doen waar we goed in zijn; luisteren naar onze relaties en medewerkers en hen succesvol laten ondernemen. We zien de toekomst dan ook met vertrouwen tegemoet.’

Innovatie en waarde creatie

‘Er zijn nog plannen genoeg’, vult Jesse enthousiast aan. ‘We zijn ervan overtuigd dat wij meer kunnen dan we nu doen, en dat gaan we zeker laten zien. Er wordt hard gewerkt aan het opzetten van nieuwe diensten, in samenwerking met ondernemers en partners. We zetten steeds meer in op innovatie en support, om ervoor te zorgen dat wij als traditioneel payroll- en verloningsbedrijf meer waarde gaan toevoegen aan ondernemers. Denk daarbij aan het omgaan met de krapte op de arbeidsmarkt. Hoe bind je medewerkers aan je bedrijf? Goed werkgeverschap, aandacht en ontwikkeling van teams en medewerkers wordt belangrijker. We denken met onze relaties mee en willen hen naar een hoger niveau brengen vanuit onze expertise.’

We zetten steeds meer in op innovatie en support, om ervoor te zorgen dat wij als traditioneel payroll- en verloningsbedrijf meer waarde gaan toevoegen aan ondernemers”

‘En nog een ander voorbeeld; met hoeveel systemen heb je als horecaondernemer te maken? Kassasystemen, roostersystemen, teamcommunicatie, loyalty programma’s, et cetera. Te veel om op te noemen. Hoe kom je nu van data naar inzicht, naar meer resultaat? Daar is nog veel te winnen en ligt er een mooie uitdaging. Dat is ook een vak en wij weten (en meten) hoe je hier als horecaondernemer succesvol en onderscheidend in kunt zijn. Kolibrie organiseert onder andere inspirerende ‘Employer Branding Events’, waarin dergelijke thema’s behandeld worden. Deze events worden goedbezocht, je merkt dat het leeft.’

Succesvol ondanks marktuitdagingen

‘De horecamarkt staat onder druk’, benadrukt Jesse. ‘Sinds corona, nu en in de komende jaren. Je kunt ervoor kiezen te versoberen, of om het onderscheid te (blijven) maken. Kolibrie doet juist het tegenovergestelde: we bieden meer en meer diensten aan onze relaties met de focus op ondernemen, op een leukere, betere en succesvollere manier. We staan als partner naast de ondernemer en stellen diegene in staat om maximaal te presteren, ook in moeilijkere tijden. Dat gaat verder dan alleen HR. Voor de komende jaren zetten we nog meer in op de horecaondernemer, de horecamedewerker en zelfs op de gast.’

'We investeren in technologie, maar verliezen nooit het persoonlijke aspect uit het oog. Dat is wat ons uniek maakt en wat ons sterk heeft gemaakt in de afgelopen drie decennia.'
'We investeren in technologie, maar verliezen nooit het persoonlijke aspect uit het oog. Dat is wat ons uniek maakt en wat ons sterk heeft gemaakt in de afgelopen drie decennia.'

De ogen van Jesse beginnen te twinkelen als ze over de toekomst praat: ‘Onze 30ste verjaardag is een moment om trots te zijn, en tegelijkertijd een springplank naar de toekomst. De naam Kolibrie is in heel Nederland een begrip. We zijn dan ook vastbesloten om nog vele jaren een betrouwbare partner te blijven voor onze relaties, met dezelfde toewijding en passie waarmee Sonja destijds is begonnen. Wij zetten ons in voor de verdere ontwikkeling en professionalisering van onze dienstverlening. Innovatie, al vaak genoemd, is essentieel binnen onze organisatie. We investeren in technologie, maar verliezen nooit het persoonlijke aspect uit het oog. Dat is wat ons uniek maakt en wat ons sterk heeft gemaakt in de afgelopen drie decennia.' Lachend zegt Jesse: ‘Met Kolibrie krijgt je succes vleugels. En dat voor de mooiste branche die er is: de horeca.’

Dit artikel is gesponsord door Kolibrie.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.