Nederlands hotelbedrijf spaart om wensen medewerkers waar te maken

Nederlands hotelbedrijf spaart om wensen medewerkers waar te maken

Hoe zorg je ervoor dat medewerkers het gevoel krijgen dat een baan meer is dan werken alleen? Het Nederlandse hotelmanagementbedrijf IHCP heeft een nieuw initiatief gelanceerd om medewerkers nog meer aan zich te verbinden. Met het invoeren van het zogeheten Bucketlist Programma, kunnen medewerkers eindelijk doen wat zij op hun lang gekoesterde wensenlijstje hebben staan. En dat op kosten van de zaak.

Het vinden maar vooral het houden van goede werknemers is ontzettend lastig. Dat ervaren vele werkgevers. Omdat hotelmanagementbedrijf International Hotel Capital Partners (IHCP) haar betrokkenheid als werkgever wil tonen, is het Bucketlist Programma ingevoerd voor medewerkers. 

Zo werkt het Bucketlist Programma voor medewerkers 

Loyaliteit en betrokkenheid moet van twee kanten komen, niet alleen van de werknemer. Daarom komt IHCP met het plan om hun loyale en betrokken medewerkers te belonen op een persoonlijke manier. Vanaf het moment dat een medewerker zes maanden in dienst is, spaart het bedrijf maandelijks €25, dat bovenop het salaris apart wordt gezet op een persoonlijke spaarrekening. 

Er zijn vier momenten waarop medewerkers het geld kunnen ontvangen om hiermee iets van hun bucketlist af te kunnen strepen. Het beginpunt is €250 (10 maanden in dienst vanaf start sparen) en het maximale bedrag wat iemand kan sparen is €1000 (40 maanden in dienst vanaf start sparen). Als de medewerker het wil opnemen, keert IHCP het netto spaarbedrag gelijktijdig met het maandsalaris uit. Daarna is de medewerker overigens uiteraard niet verplicht het aan een ‘bucketlistwens’ te besteden. 

Betrokkenheid onderling 

Om extra betrokkenheid te krijgen bij de medewerkers onderling, krijgen alle medewerkers een speciale ‘lijst’ waar zij hun langgekoesterde wensen opschrijven. Deze bucketlists hangen in het bedrijfsrestaurant, waardoor iedereen kan zien waar je voor spaart. Heeft iemand iets van zijn of haar lijst gedaan, dan hangen ze foto’s op van wat ze hebben gedaan of gekocht. 

Zo hebben medewerkers wensen als motorrijlessen nemen, een trouwjurk kopen en een vakantie met hun partner opgeschreven op hun bucketlist. ‘Door het zien van de bucketlists krijgen medewerkers meer binding en betrokkenheid bij het bedrijf en elkaar. Mensen zien elkaar als persoon en niet alleen als collega. IHCP beloont op deze manier loyaliteit. Werken bij IHCP is meer dan alleen een baan’, aldus Sanne Zuidhoek-Lindeman van IHCP. 

Dit is niet de eerste bijzondere arbeidsvoorwaarde die IHPC introduceert. Eerder dit jaar startte het bedrijf in Moxy Schiphol al een pilot waarbij alle medewerkers in het hotel standaard vier dagen werken. Die pilot duurt een jaar, en wordt bij succes uitgerold naar de andere hotels van de groep. 

Over IHCP 

International Hotel Capital Partners (IHCP) is een Nederlands hotelmanagementbedrijf. Alle hotels van IHCP hebben een franchiseovereenkomst met de International Global Brands van Marriott International en Accor. Onder IHCP vallen Moxy Amsterdam Airport, Renaissance Amsterdam Airport, Moxy the Hague, Residence Inn by Marriott the Hague en Mercure Amersfoort. 

Bekijk deze collectie

Medewerker in dienst

Verschillende aspecten spelen een rol als het gaat om medewerkers die aan het werk zijn. In deze collectie staan tips & tricks voor horecaondernemers als het gaat om het behouden en opleiden van medewerkers, samenwerken, inroosteren en ziekte. Ook delen ondernemers hun praktijkvoorbeelden.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.