‘Iedereen weet dat horecaondernemers kampen met een groot personeelstekort en dat de financiële reserves op zijn vanwege de coronacrisis. Een dodelijke combinatie, die helaas vaak genoeg leidt tot ingeperkte openingstijden of zelfs sluiting van de zaak', zegt Ard Huininga, CEO van Youbahn.
‘Met zo weinig vet op de botten lijkt het verhogen van het uurloon een risicovolle beslissing. Maar feitelijk gezien voorkomt dit juist dat horecazaken één of meerdere dagen in de week de deuren moeten sluiten.’
Youbahn zocht uit in hoeverre een horecazaak het uurloon kan verhogen, zonder dat tot het verlies lijdt. Ter illustratie: stel een horecazaak heeft tien personeelsleden en een gemiddelde jaaromzet van €830.000. Ervan uitgaande dat de horecazaak vijf dagen per week open is, zou dit neerkomen op een gemiddelde omzet van zo'n €3.300 per dag.
Uit de berekening blijkt dat wanneer een horecaondernemer het uurloon zou verhogen van €14 naar € 17,50, per medewerker alsnog zo'n €70 winst wordt gemaakt.
Dit is wel ongeveer €46 minder dan bij een uurtarief van € 14, maar als met dat hogere uurloon de openstaande flexibele diensten gemakkelijker kunnen worden gevuld en de zaak dus niet dagen of dagdelen hoeft te sluiten, betaalt zich dat snel terug.
Een hoger uurloon loont
Youbahn heeft realtime inzicht op het effect van uurlonen op de vervulling van op het platform aangeboden werkshifts, omdat opdrachtgevers dit via het platform flexibel kunnen aanpassen. Uit de data-analyse blijkt dat de vervulratio van een shift met een uurloon van €17,50 stijgt naar maar liefst 90 procent.
Dat hogere uurloon vergoot de kans op vervulling van een shift dus aanzienlijk. Slechts 39 procent van de personen die werk zoeken via het uitzendplatform van Youbahn reageert op shifts die worden aangeboden tegen een uurloon van €14 of lager. Ter vergelijking: vanaf 1 januari 2022 is het minimum uurloon voor horecawerknemers van 21 jaar of ouder €10,48.
‘Het is begrijpelijk dat horecaondernemers zich soms genoodzaakt voelen om de tent te sluiten', zegt Huininga. ‘Ondanks dat gevoel, loont het echt om personeel aan te trekken met een hoger uurtarief. Je levert wel wat in op de winst, maar dat weegt niet op tegen imagoschade van de effecten van onderbezetting of sluiting. Ontevreden gasten kunnen leiden tot onherstelbare schade, zowel financieel als immaterieel. Mark Rutte riep werkgevers al eerder op om de lonen te verhogen. Wij ervaren dat horecazaken die hierin meegaan, niet alleen een hogere vervulratio hebben, maar ook keuze hebben uit betere kwaliteit van uitzendkrachten.’
Aantal vacatures neemt af
Overigens zijn er geluiden dat de ergste krapte op de arbeidsmarkt voorbij is. Het aantal horecavacatures loopt iets terug, al zijn er nog genoeg horecabedrijven die - soms wel tientallen of nog meer - nieuwe (tijdelijke) medewerkers zoeken.