Zo'n 32 procent van de Nederlanders ziet blurring wel zitten en 21 procent is er zelfs groot voorstander van. Dat blijkt uit onderzoek onder 1000 mensen door Lightspeed, leverancier van onder meer kassasystemen.
Een kwart van de respondenten staat open voor meer blurring-concepten in zijn of haar stad te zien, zolang het maar in balans blijft. Eén op de vijf (20 procent) is nog niet helemaal overtuigd van het concept en wil het eerst ondervinden.
Nieuwe blurring-concepten uitproberen
Van alle respondenten staat bijna twee derde open voor het uitproberen van blurring-concepten in de horecasector, waarbij de voorkeur uitgaat naar koffiebars (37 procent) en fine-dining restaurants (22 procent). Meer dan de helft (58 procent) van de respondenten wil blurring ook uitproberen in de retailsector, waar huis- en tuinwinkels (28 procent), kledingwinkels (22 procent) en kappers en schoonheidssalons (20 procent) tot de meest populaire opties behoren.
Vrouwen (63 procent) zijn over het algemeen meer te spreken over blurring dan mannen (42 procent). Iets eten en drinken tijdens het shoppen is het meest populair (35 procent), gevolgd door het bijwonen van een cultureel event – zoals van een poëzie-sessie in een boekhandel – waar je ook een drankje kan nuttigen (21 procent).
Regeerakkoord
Blurring is een trend waarbij de grenzen tussen horeca, retail en cultuur vervagen en concepten uit elke sector onder één dak worden gebracht. Het onderwerp staat sinds kort in het regeerakkoord omdat het kabinet blurring- en mengformules meer wil toestaan.
‘Een bruisende winkelstraat is cruciaal voor de leefbaarheid in dorpen en steden', staat in dat akkoord. ‘Het kabinet gaat samen met lokale overheden aan de slag om leegstand tegen te gaan en de samenwerking tussen retail, horeca en cultuur te stimuleren. We staan mengformules toe door het reguleren van ‘blurring’ in winkelgebieden op een verantwoorde manier waarbij we streng toezien op alcoholmisbruik.’
Ongelijk speelveld
Dat laatste is een heikel punt. Rond 2016 werd in een aantal gemeenten geëxperimenteerd met blurring, waarbij geen bestemmingsplanwijzigingen nodig was. Onder meer KHN sprak zich uit tegen dat experiment. Volgens de brancheorganisatie werkt blurring vaak één kant op: retail die er horeca bij gaat doen, en dan niet altijd over de juiste papieren beschikt. Dat creëert een ongelijk speelveld: een horecaondernemer moet aan tal van regels voldoen en tal van diploma's behalen. Dat zou nu ineens voor een retail- of dienstenondernemer niet gelden. Al hield dat niet altijd stand, zo werd de gemeente Zwolle op de vingers getikt door de rechter toen een boekhandel moest stoppen met de verkoop van wijn.
Andersom was het horecaondernemers in veel gevallen niet toegestaan (rendabel) retail of diensten aan te bieden in hun bedrijf.
Ook in reactie op het regeerakkoord is KHN nu terughoudend: ‘wij zijn geen voorstander van het mogelijk maken van blurring, omdat alcohol een bijzonder product blijft waarmee verantwoord omgegaan moet worden. Als het er nu toch van komt, dan zet KHN in op een gelijke behandeling van alle partijen. Concreet betekent dit dat voor alle partijen dezelfde regels (en dus kansen) moeten gelden. Denk hierbij aan dezelfde vergunnings- en opleidingseisen en eisen voor de inrichting, inclusief wederkerigheid. Als in de retail alcohol voor consumptie ter plekke verkocht mag worden, moet in een horecalokaliteit met een Alcoholwetvergunning natuurlijk ook aan retail gedaan kunnen worden.’
Meer ‘blurren’ na de pandemie
Meer dan een kwart (28 procent) van de respondenten op het onderzoek van Lightspeed geeft aan dat de pandemie het ‘blurren’ van hun winkel- en eetgedrag heeft versneld. Zo is 10 procent sneller geneigd om een winkel te bezoeken waar ook gegeten en gedronken kan worden, en ziet 8 procent winkelen meer als een sociale activiteit. Toch is niet ieders gedrag veranderd door de pandemie: 36 procent gaat nog altijd met één doel naar een winkel of restaurant: shoppen óf uit eten.
‘Het is fantastisch om te zien dat de regering de retail-, horeca- en cultuursector stimuleert om nauwer met elkaar te gaan samenwerken en zelfs te laten blenden', zegt Sam Bursens, horeca & retail expert bij Lightspeed.
‘Het is opvallend dat er nu voornamelijk gesproken wordt over dat retailers straks hun klanten ook een biertje of wijntje mogen aanbieden, want het blurring-concept biedt veel meer mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan een koffiebar in iemands favoriete kledingwinkel, maar ook aan restaurants die accessoires of ingrediënten verkopen.’
Perspectief
Dat blurring nog niet optimaal benut wordt in Nederland heeft volgens hem vooral te maken met wet- en regelgeving, maar het nieuwe regeerakkoord biedt perspectief. ‘Uit ons onderzoek blijkt dat Nederlanders hierover nog verdeeld zijn. Maar onbekend maakt onbemind. In het buitenland is blurring al behoorlijk succesvol, aangezien het voor meer creatieve concepten op de markt zorgt – en dat kunnen wij alleen maar toejuichen.’
Bursens ziet wel wat succesvolle concepten. ‘Neem het Strandhotel in Cadzand-Bad, van Sergio Herman. Dat heeft de Sunday Hotel Store, een winkelruimte met een brede collectie luxe servies, design- en kunstvoorwerpen, beautyproducten, modeartikelen en sieraden.’