Het bedrijf zag de omzet in 2020 met ongeveer 60 procent kelderen tot ruim €1,6 miljard, terwijl een nettoverlies werd geleden van €2 miljard. Als Accor geen kostenbesparende reorganisaties zou hebben doorgevoerd, zoals het samenvoegen van Noord-Europa tot één regio, was dat verlies vermoedelijk nóg groter geweest.
Duizenden banen schrappen
Dat het verlies zelfs groter is dan de totale omzet komt omdat Accor bijvoorbeeld grote afschrijvingen moest doen op de waarde van bezittingen. In 2019 noteerde Accor nog een omzet van ruim €4 miljard en een nettowinst van €464 miljoen.
Accor-topman Sébastien Bazin spreekt dan ook van een 'ongekende crisis' voor de hotelsector door corona en de lockdowns. Om kosten te besparen is Accor bezig duizend banen te schrappen. Het is onduidelijk of er ook in Nederland banen verdwijnen. Dit plan, ingezet nadat in de eerste helft van 2020 het verlies al was opgelopen tot €1,5 miljard, moet jaarlijks zo'n €200 miljoen aan besparing opleveren. Ook keert Accor in 2021 geen dividend uit aan haar aandeelhouders.
Accor hoopt dat dit jaar wat beter gaat worden, geholpen door de vaccinaties tegen het coronavirus. Wereldwijd heeft Accor 5139 hotels, waarvan 3055 in Europa.
Blik op de toekomst
Ondanks de flink tegenvallende cijfers, kijkt Accor nadrukkelijk naar de toekomst. Eind 2020 werd al aangekondigd dat het bedrijf in gesprek is met Ennismore (eigenaar van The Hoxton) om de luxe boutique merken van beide partijen onder te brengen in een nieuw, gezamenlijk portfolio.
Dit zou een nieuw bedrijf moeten worden met 73 hotels verdeeld over 12 merken: The Hoxton, Gleneagles, Delano, SLS, Mondrian, SO /, Hyde, Mama Shelter, 25Hours, 21c Museum Hotels, Tribe, Jo & Joe en Working From_. De nieuwe entiteit krijgt zijn hoofdkantoor in Londen en krijgt de naam Ennismore.
Ook kondigt Accor aan dat het voor €61 miljoen nog eens 50 procent van de aandelen in boutiquemerk 25Hours overneemt. Accor had al een belang van 30 procent in de boutiqueketen en neemt nu dus een meerderheidsbelang. Aan de andere kant verkoop Accor een belang van 1,5 procent in de Chinese hotelgroep Huazhu voor €239 miljoen.
Ook op andere vlakken is Accor bezig met de toekomst. Zo heeft het recent een hybride vergaderconcept gelanceerd, een digitaal sleutelsysteem aangekondigd en kijkt het met een groothandel voor andere bedrijven ook over de grenzen van de eigen sector.