De focus bij Accor Key ligt op het aanbieden van een systeem waarbij geen sleutelkaart nodig is en waar tegelijkertijd wel de interactie tussen gast en hotelmedewerkers blijft bestaan. Accor komt met de sleutelapp nadat in 2014 al online inchecken werd geïntroduceerd.
16 procent gasten noemt sleutelapp voorwaarde
De functionaliteit van Accor Key wordt wereldwijd uitgevoerd in samenwerking met StayMyWay, een Spaans bedrijf dat is gespecialiseerd in mobiele toegangstechniek voor hotels. ‘Recent onderzoek van Deloitte wees uit dat 60 procent van de reizigers liever in een hotel verblijft dat contactloos inchecken en digitale kamersleutels op de eigen smartphone aanbiedt', zegt oprichter en ceo van StayMyWay Faustino Fernandez. ‘Voor 16 procent zijn deze diensten zelfs een voorwaarde om te boeken. En deze percentages liggen nog hoger bij mensen die regelmatig reizen.’
‘We proberen altijd technologie te adopteren die de gastbeleving verbetert', zegt chief technology officer Floor Bleeker. ‘Zeker nu willen gasten in toenemende mate reizen en verblijven met een minimum aan contact met vreemden. Deze makkelijk te gebruiken applicatie voorziet in die behoefte en stroomlijnt het verblijf.’
500 hotels in 2021
Na succesvolle pilots in zowel Noord-Amerika, Europa en Azië will Accor de sleutelapp nu verder uitrollen. Alle hotels die vanaf nu openen krijgen deze functionaliteit en Accor start ook met het implementeren bij bestaande hotels. Doel is om in 2021 in totaal 500 hotels uit te rusten met Accor Key en in de komende vijf jaar 50 procent van alle kamers van Accor. De groep heeft zo'n 5000 hotels in 110 landen.
Gasten krijgen bij aankomst in het hotel, als ze Accor's digitale sleutelapp op hun smartphone hebben gedownload, hun virtuele kamersleutel. Die sleutel geeft afhankelijk van de boeking toegang tot de kamer, vergaderruimtes en de bijbehorende verdiepingen. Na uitchecken en verlaten van het hotel wordt de digitale sleutel automatisch gedeactiveerd.
Door te voorzien in de behoefte van gasten en ze met hun eigen device controle te geven over inchecken en toegang tot hun kamer, draagt Accor ook bij aan het terugdringen van het gebruik van plastic. Met deze technologie zijn immers minder (en op den duur geen) plastic sleutelkaarten nodig. Ook een kartonnen kaarthouder is niet meer nodig.
Meer digitale hoteltoegang
Accor is overigens niet de eerste hotelketen die deze digitale sleuteltechniek op grote schaal implementeert. In 2014 lanceerde (toen nog) Starwood al SPG Keyless, voor loyaltygasten en alleen bij de upscale merken. En in 2015 kwam Hilton met een vergelijkbaar systeem. Dat was wel op basis van Bluetooth technologie. Nu zie je vaker NFC of BLE (Bluetooth Low Energy), een nieuwe variant die veel minder energie gebruikt dan traditionele Bluetooth. Vorig jaar maakte ook citizenM bekend met een app te komen die een volledig contactloos verblijf mogelijk maakt.
Accor zit ook op andere vlakken niet stil. Zo kondigde de groep eind 2020 aan in onderhandeling te zijn met Ennismore (van onder meer The Hoxton) om de luxe boutique merken samen te voegen in een nieuw portfolio. En Accor lanceerde in december een groothandel in horecabenodigdheden die ook beschikbaar is voor bedrijven buiten Accor.
Wel laat de coronapandemie uiteraard ook Accor niet ongemoeid. In 2020 moesten 1000 banen geschrapt en ook werd Noord-Europa samengevoegd tot één regio om overheadkosten te besparen.