Accor en Ennismore voegen boutique merken samen in nieuw bedrijf

Accor en Ennismore voegen boutique merken samen in nieuw bedrijf
Sharan Pasricha (links) en Gaurav Bhushan (rechts)

Accor gaat exclusieve onderhandelingen aan met Ennismore, waar onder meer The Hoxton bij hoort, om samen een nieuw bedrijf op te zetten waar de gezamenlijke 12 boutique merken in worden ondergebracht. Dit bedrijf, met 73 hotels, moet begin 2021 gevormd zijn.

Hierin worden de gezamenlijke 12 boutique merken ondergebracht. Dit bedrijf, met 73 hotels, moet begin 2021 gevormd zijn. Accor en Ennismore hebben vandaag aangekondigd dat ze exclusieve onderhandelingen aangaan om 's werelds meest toonaangevende lifestyle-operator in de hospitality te creëren, met de nadruk op een van de snelst groeiende segmenten van de branche.

Door deze fusie zal een nieuwe autonome entiteit ontstaan met een portefeuillemerken van wereldklasse, waaronder The Hoxton, Gleneagles, Delano, SLS, Mondrian, SO /, Hyde, Mama Shelter, 25Hours, 21c Museum Hotels, Tribe, Jo & Joe en Working From_. De nieuwe entiteit krijgt zijn hoofdkantoor in Londen en krijgt de naam Ennismore.

Met dit vernieuwde bedrijf, waar Accor een kwart van haar merken in onderbrengt, wil de van oorsprong Franse hotelgigant wegbewegen van het traditionele overnachtingenmodel. Dit model stond ook voor de coronacrisis al onder druk, en Accor voorziet dat de veranderingen wel eens permanent kunnen zijn.

Bij oprichting heeft Ennismore nieuwe stijl 73 hotels onder 12 merken, met een getekende pijplijn van 110 hotels en nog eens 70 waarover wordt onderhandeld. Gezamenlijk moeten die hotels een Ebitda van zo’n 100 miljoen euro genereren. De ‘kostensynergie’ (lees: besparing) die de fusie met zich meebrengt, bedraagt volgens Accor zo’n 15 miljoen euro.

Ennismore

Het bekendste merk dat Ennismore inbrengt, is The Hoxton, waarvan ook een vestiging in Amsterdam is. Verder vallen ook het luxe kasteelhotel Gleneagles in Schotland en flexwerkplekconcept Working From_ onder het bedrijf van Pasricha.

Om deze joint-venture te kunnen vormen, koopt Accor haar bestaande partners in de verschillende lifestyle merken uit. Het gaat dan om sbe (Delano, Mondrian, SLS en Hyde), Mama Shelter en 25Hours.

Accor zegt te verwachten dat de deal begin 2021 definitief rond is. Beide partijen hebben in principe een akkoord bereikt, maar een dusdanig ingrijpend proces als dit moet ook worden besproken met medewerkers en juridisch worden afgetimmerd.

Volgens Sébastien Bazin, Accor’s ceo, is de joint venture geen gevolg van de coronapandemie. ‘Het reflecteert de toenemende behoefte van onze gasten aan boutique hotels als bestemmingen op zich.’

Bazin definieert die als hotels waar meer dan 40 procent van de omzet uit f&b en entertainment komt en waar het merendeel van de gasten uit locals bestaat. The Hoxton is hier volgens hem pionier in geweest en daarmee zeer succesvol in het vullen van de restaurants en bar op straatniveau met lokale gasten.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.