Een bijzondere editie met dit jaar – meer dan voorgaande jaren – de nadruk op laagdrempelige restaurants die snel en prijsvriendelijk een lekker product of smaakvolle bereiding neerzetten. Deze nieuwe POP-categorie - kort voor populair - telt 100 adressen in de Randstad die GaultMillau van harte aanbeveelt. Daarnaast roemt de gids natuurlijk ook de awardwinnaars en beste gerechten van het jaar.
'Grootste winnaar Soenil Bahadoer'
De grootste winnaar van 2020 is Soenil Bahadoer van De Lindehof in Nuenen. Hij is de Gault&Millau Chef van het Jaar powered by Mastercard. ‘Wat chef Soenil Bahadoer zo bijzonder maakt, is niet in een paar woorden te vatten, maar des te beter te ervaren. Knap en tegelijkertijd leuk en vooral lekker hoe hij zijn energie en opgewektheid in zijn gerechten kan vertalen’, aldus de redactie.
Jonge topchef Thijs Meliefste
Thijs Meliefste van Meliefste in Wolphaartsdijk mag zich met trots Jonge topchef van het Jaar noemen.
Stijgers aan de top
Er is dit jaar ook versterking aan de absolute top: Ciel Bleu in Amsterdam voegt zich met 19/20 bij de hoogste regionen in de gids. Andere stijgers aan de top dit jaar zijn ’t Nonnetje met 18/20, Sabero met 17,5/20, Rijks met 17/20, Cordial en Olivijn met 16,5/20 en l’Atelier, Rijnzicht en Fitzgerald met 16/20. Aanvoerders van de lijst blijven De Librije in Zwolle en Inter Scaldes in Kruiningen met elk 19,5/20.
Winnaars GaultMillau 2020
Alle 17 award-winnaars uit de GaultMillau gids van 2020
Wie wint wat?
- Chef van het Jaar
- Jonge topchef van het Jaar
- Gastheer van het Jaar
- Ontdekking van het Jaar
- Prijs-Plezier van het Jaar
- Aziatisch restaurant van het Jaar
- Wijnkaart van het Jaar
- Sommelier van het Jaar
- Dessert van het Jaar
- Groentegerecht van het Jaar
- Ambachtsman van het Jaar
- Hoogste binnenkomers van het Jaar
- Bistronoom van het Jaar
- Terras van het Jaar
- Lifetime Achievement Award
- Cocktailbar van het Jaar
- POP of the Year
>> Alle restaurants in de gids van 2020 met 17 punten of meer
Puntensysteem en iconen in de gids
Onafhankelijke, professionele inspecteurs bezoeken de restaurants anoniem en quoteren die op een schaal van 1 tot 20. Restaurants die 13 punten of hoger scoren, worden geselecteerd en krijgen een tekst in de gids. Restaurants met 12 punten krijgen een vermelding in de gids en een tekstvermelding online. De kwaliteit op het bord is hierbij leidend. Naast dit 20-puntensysteem, werkt de gids ook met icoontjes. Een hartje symboliseert een sympathiek en daardoor favoriet adres, een restaurant met een geweldige wijnkaart krijgt een druiventros en een smiley staat voor een goede prijs-plezierverhouding. De van oorsprong Franse gastronomiegids viert dit jaar het 50-jarig jubileum. Wat ooit begon als een tijdschrift met culinaire aanbevelingen voor Parijzenaren is met restaurantgidsen in 18 landen uitgegroeid tot een internationaal erkende selectie en ranking van restaurants.
Een nieuw culinair tijdperk
Nederland heeft zich de afgelopen jaren aangesloten bij de internationale top van gastronomische bestemmingen. Daarnaast bieden steeds meer trendy restaurants een snelle, smakelijke hap. Daarom wordt voor het eerst de POP-categorie geïntroduceerd: een selectie van 100 toegankelijke adressen in de Randstad die een plekje in de restaurantgids verdienen. Het concept en de beleving staan centraal bij de POP-restaurants, die vaak gespecialiseerd zijn in één topproduct of de bereiding hiervan. Denk hierbij aan gourmet hamburgerzaken en hummus- en pizzaspecialisten.
POP-categorie
De eerste winnaar in deze nieuwe POP-categorie is Simonis aan de Scheveningse haven, waar je komt voor de beste visbereidingen.
Voedselhulp voor kinderen
Een ander belangrijk thema dat tijdens de lancering van de nieuwe gids voor 2020 opnieuw onder de aandacht wordt gebracht, is voedselhulp voor kinderen. Met het organiseren van het Mastercard Nederland World Food Programme liefdadigheidsdiner bundelen GaultMillau en Mastercard ook dit jaar hun krachten. De avond staat in het teken van eten verzorgd door o.a. Soenil Bahadoer - Gault&Millau Chef van het Jaar en enkele andere topchefs. Met een veiling en loterij wordt zo veel mogelijk geld ingezameld voor het goede doel. Mastercard verdubbelt het totale opgehaalde bedrag van de avond.