Gesponsord

Onderzoek naar 'het pepermuntje' - deze blijkt het allerlekkerst

Onderzoek naar 'het pepermuntje' - deze blijkt het allerlekkerst
Wilhelmina scoort beter dan andere pepermuntmerken.

Pepermunt is al jarenlang een heerlijke, verfrissende afsluiter van het diner. Maar welk pepermuntje wordt door de gasten het meest gewaardeerd? Onderzoeksbedrijf Normec Sensory heeft hiernaar een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd. De conclusie: Wilhelmina pepermunt scoort significant beter dan andere pepermuntmerken. Zowel op het gebied van uiterlijk, geur, totale smaak, frisheid, als mondgevoel en nasmaak. Wat is het geheim?

In de horeca wordt een pepermuntje nog altijd zeer gewaardeerd, merkt Berber Akkerman, productmanager bij Fortuin, producent van Wilhelmina pepermunt. ‘Na het diner zorgt een pepermuntje voor een heerlijke verfrissing, waardoor de gast extra tevreden de deur uitgaat. Maar dan wil je als horecaondernemer natuurlijk wel het allerlekkerste pepermuntje serveren. Welke is dat? Om daar achter te komen, hebben we een onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren door Normec Sensory.’

Blind proeven

In het onderzoek, dat in week 47 werd gehouden, stond de waardering van Wilhelmina pepermunt in relatie tot andere Nederlandse pepermunt centraal. De deelnemers waren een representatieve groep in leeftijd en geslacht. Zij moesten allemaal blind de verschillende pepermuntjes proeven en beoordelen op totale smaak, frisheid, mondgevoel, uiterlijk, geur en nasmaak. Ook werd de sterkte, zoetheid en structuur beoordeeld.

Wilhelmina pepermunt is niet alleen helemaal plantaardig, de pepermunten worden ook op een duurzame manier verpakt.

Significant betere score

Eind november zijn de resultaten bekend gemaakt. Hieruit blijkt dat Wilhelmina significant beter scoort dan andere pepermunt. Deze pepermunt wordt zowel op uiterlijk, geur, frisheid, het mondgevoel als de totale smaak en de nasmaak het meest gewaardeerd. De pepermuntsmaak en de hardheid, wat echt Wilhelmina eigen is, vindt het merendeel (meer dan 70 procent) precies goed.

Vegan assortiment

Afgelopen jaar is Wilhelmina overgestapt naar een volledig vegan assortiment. ‘De plantaardige pepermuntjes zijn ‘n tikje frisser dan de klassieker’, legt Akkerman uit. ‘Maar nog steeds zijn ze gemaakt van de ingrediënten die Wilhelmina zo waanzinnig lekker maken. Zonder kunstmatige smaakstoffen. We waren heel benieuwd hoe de consumenten ons vegan pepermunt waarderen. En natuurlijk zijn we heel blij met deze prachtige scores.’

Een tikje frisser dan de klassieker.

Duurzame grootverpakking

Overigens is Wilhelmina pepermunt niet alleen helemaal plantaardig, de pepermunten worden ook op een duurzame manier verpakt.

Akkerman: ‘De Wilhelmina grootverpakking voor de horeca – zowel de doos als het jasje – is volledig van papier. De pepermuntjes zijn nog altijd handig en hygiënisch per stuk verpakt. Alleen komt er geen plastic meer aan te pas. Op jaarbasis wordt hiermee zo’n 23.000 kilo plastic bespaard. Door gebruik van een slimme display wordt ook nog eens veel minder karton gebruikt. Daardoor kunnen gasten na afloop van een gezellig etentje genieten van hét lekkerste pepermuntje van Nederland, dat ook nog eens vegan én duurzaam is.’

‘Verpakt pepermuntje is een visitekaartje’

Na het diner krijgen gasten van hotel/restaurant 't Gerecht in Heerenveen altijd een schoteltje met pepermuntjes van Wilhelmina geserveerd. ‘We vinden het leuk om gasten iets mee te geven’, vertelt manager Bert van den Braak. ‘Het moment tussen afrekenen en vertrek is daarvoor heel geschikt. Bovendien zorgen pepermuntjes altijd voor een frisse mond.’ Ook op de hotelkamers liggen er standaard voor de gasten naast koffie en thee ook pepermuntjes klaar. Heel bewust heeft hij voor Wilhelmina gekozen. ‘Iedereen in Nederland kent Wilhelmina pepermunt. Het merk straalt vertrouwen uit. Daarom fungeren de verpakte pepermuntjes echt als een visitekaartje.’ Van den Braak merkt dat de gasten dit enorm waarderen.

'De verpakte pepermuntjes fungeren als  visitekaartje.’

‘Vanwege de coronamaatregelen waren we tijdelijk met het serveren van de pepermuntjes gestopt. Toen vroegen de gasten letterlijk waar ze gebleven waren.’ Heel blij is Van den Braak met de verpakte pepermuntjes. ‘Verpakte pepermuntjes zijn niet alleen hygiënisch, maar ogen ook heel netjes. Bovendien zijn ze beter goed te houden in de opslag.'

Dit artikel is gesponsord door Fortuin

Lees ook:

Gesponsord
Gesponsord
Servies en porselein

Gesponsord SUP-wetgeving in de horeca: wat je moet weten en doen

Als horecaondernemer wil je natuurlijk graag bij de tijd blijven. De Single-Use Plastics (SUP)-wetgeving, inmiddels van kracht, zorgt ervoor dat we met z'n allen wat slimmer en duurzamer omgaan met wegwerpplastic. Nu al geldt: plastic wegwerpbekers en verpakkingen zijn verboden bij consumptie ter plaatse. En let op: vanaf 2025 wordt er strenger gecontroleerd.

Tijdens de jubileumreis ter ere van het 20-jarig bestaan van de Chefs’ Irish Beef Club brachten 12 Nederlandse chef-koks een bezoek aan de boerderij van John Phelan in Kilkenny, Ierland.Gesponsord
Gesponsord
Vlees

Gesponsord Waarom kiezen topchefs voor Irish Grass Fed Beef?

Ierlands authentieke graslandbouw, geworteld in eeuwenoude tradities, biedt chefs de kwaliteit en smaak die zij zoeken. Op familieboerderijen wordt met toewijding en vakmanschap gezorgd voor runderen die minimaal 220 dagen per jaar groen, voedzaam gras grazen. Deze ambachtelijke benadering sluit goed aan bij de eisen van topchefs die streven naar grasgevoerd rundvlees van de hoogste kwaliteit.

Chef-kok Ton van Houwelingen: ‘De producten van Debic zijn zo gemaakt dat je er je eigen draai aan kunt blijven geven.’Gesponsord
Gesponsord
Chef-kok

Gesponsord De nieuwe Debic Cheesecake 'van taart tot in een glaasje'

The Local Club is een van de nieuwe hotspots in de Nederlandse horeca. Mede-eigenaar/chef-kok Ton van Houwelingen gebruikt zo veel mogelijk lokale producten en biedt een gevarieerde kaart voor elk moment en elke klant. In de keuken werkt hij met veel producten van Debic.

Edgar Rouwenhorst, CMO van Zenchef: ‘We zien dat restaurants, vooral in grote steden als Amsterdam, Parijs en Berlijn, steeds meer een lifestylemerk worden.’Gesponsord
Gesponsord
Boekings- en reserveringssystemen

Gesponsord Meer dan eten: restaurants bouwen aan lifestylemerken

Voor restaurants wordt het steeds belangrijker om een sterke merkidentiteit op te bouwen. Uit recent onderzoek van Zenchef en Lightspeed onder ruim 1.100 respondenten blijkt dat de restaurantidentiteit een cruciale rol speelt bij de keuze van gasten.

Onderwerpen beheren

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.