Ambachtelijke friet: authentiek, herkenbaar en vol van smaak

Ambachtelijke friet: authentiek, herkenbaar en vol van smaak

Friet is het meest gevraagde bijgerecht in de horeca; een uitgelezen kans om onderscheidend te zijn ten opzichte van je collega's. Goed gebakken ambachtelijke friet met een volle aardappelsmaak en gezonde eigenschappen maakt het verschil.

‘Als je ambacht hoog in het vaandel hebt staan bij je restaurant, kan ambachtelijke friet met schil eigenlijk niet ontbreken’, vindt Nico Rikhof, ondernemer van Eetkamer Op de proef in Almelo. ‘Ambachtelijke friet met schil heeft een authentieke en herkenbare uitstraling. Een gewone portie als bijgerecht op tafel maakt geen specifieke indruk, maar een frietje met schil vangt de aandacht. De gast herkent de aardappel en zal stil staan bij de herkomst van de volle aardappelsmaak. Het geeft een huisgemaakte touch en zorgt voor originaliteit op het bord.’

Friet steak Aviko
Verras met unieke smaken.

Terug naar de oorsprong

Ambachtelijke friet past perfect in het plaatje van hoe er anno 2019 wordt gekookt. Rikhof: ‘De manier van koken en opmaak van het bord is veel natuurlijker. Dat geldt voor zowel kleur als smaak. Het gaat terug naar de oorsprong van de producten en het laat die herkomst duidelijk zien. De smaken zijn puur, daar hoort ook een dikker gesneden variant met schil bij.’ Verras met unieke smaken!

Beleving en smaak

De consument is gek op het ambacht en het verhaal dat daarbij hoort. Het gaat gasten om de beleving van het diner of het avondje uit. De bijzondere ervaring die de gast zoekt, kan je als horecaondernemer bieden met huisgemaakte en ambachtelijke producten. Een frietje met schil past perfect in dat plaatje. Naast dat de aardappelschil zorgt voor de ambachtelijk en authentieke uitstraling, geeft het ook veel meer smaak. Een frietje met schil heeft een vollere smaak en is zoeter.

‘Een standaard frietje is vaak een zetmeelbommetje’, vindt de Almelose ondernemer. ‘Friet met schil heeft gewoon meer smaak, is veel lekkerder en het valt ook nog eens op.’ Bovendien is de schil ook nog eens hartstikke gezond: aardappelschillen zitten vol vezels, vitamine C, mineralen en andere belangrijke voedingsstoffen.

Maak de lekkerste poutines met Oerfriet met schil!

Friet aviko
Maak de lekkerste poutines met Oerfriet met schil.

Ambachtelijke friet in mum van tijd

Zelf friet snijden is natuurlijk het toppunt van ambacht, maar het inspringen op de groeiende vraag naar authentieke friet kost ondernemers veel tijd. Om het hen gemakkelijker te maken, heeft Aviko speciaal voor de horeca Oerfriet met Schil gelanceerd. Verse friet van de Hollandse Agria-aardappel met meer smaak dankzij de schil. Deze friet smaakt niet alleen als zelfgemaakt, door de bijzondere snijtechniek en de speciale snijmaat oogt het ook nog eens heel ambachtelijk. Met Aviko Oerfriet met Schil bespaar je als ondernemer flink wat tijd ten opzichte van zelfgemaakte friet, maar heb je wel de ambachtelijke uitstraling.

‘Met ambachtelijke friet kun je je gerechten onderstrepen’, zegt Rikhof. ‘Het straalt zorg en aandacht voor de producten en gerechten uit. Dat samen met de herkenbaarheid van de aardappel, pure smaak, nostalgie en authenticiteit levert gegarandeerd complimenten op.’ Benieuwd naar de nieuwe Oerfriet met schil? Vraag hier een gratis proefpakket aan.

Dit artikel is gesponsord door Aviko

Sitedish helpt ondernemers om minder afhankelijk te zijn van grote bestelplatforms en hun kosten flink te verlagen.

Zo besparen restaurants tot 90% op commissies van bestelplatforms

Voor bezorg- en afhaalrestaurants wordt het steeds moeilijker om winstgevend te blijven door de hoge commissies van grote bestelplatforms. Deze commissies kunnen oplopen tot wel 30%. Het binnenhalen van bestellingen via een eigen bestelsite kan een oplossing zijn voor dit probleem. Maar hoe pak je dit aan? Twee restaurants delen in dit artikel hun ervaring met een eigen bestelomgeving.

Kenneth, eigenaar van het Surinaamse eetcafé Ken: 'Mijn vaatwasser ging ineens kapot en ik wilde meteen actie ondernemen zonder dat het mijn kasreserves opslokte.'

Slim lenen voor groei in de horeca met BridgeFund

Groei vraagt om de juiste middelen, zeker in de horeca. Voor ondernemers zoals Kenneth, die zijn Surinaamse eetcafé succesvol uitbouwde, is een zakelijke lening vaak dé manier om op het juiste moment te investeren. Met de actie 'Eerste maand gratis lenen' biedt BridgeFund nu nog meer flexibiliteit voor wie snel wil schakelen. 

Tweede editie van Horeca Vakbeurs Hardenberg groeit hard

Tweede editie van Horeca Vakbeurs Hardenberg groeit hard

Na een succesvolle eerste editie wordt op 27, 28 en 29 januari de tweede editie van Horeca Vakbeurs georganiseerd. Naar verwachting groeit de horecabeurs in Evenementenhal Hardenberg dit jaar richting de 140 exposanten, met opnieuw namen als HANOS, Heisterkamp en Koppert Cress, maar ook nieuwe namen als Go-Tan en LA Streetfood. Eind januari is dit dé ontmoetingsplek voor ambitieuze horecaondernemers uit Noord- en Oost-Nederland.

Eigenaar Koen Bakker in zijn zaak Het Hooihuis in Roosendaal: ‘Juist door anders te kijken, ontstaan er leuke en goede initiatieven -ideeën waarmee je je als horecabedrijf kunt onderscheiden.'

Koen Bakker: 'Succes in de horeca draait om cijfers en creativiteit'

Verandering… je kunt er weerstand tegen bieden of met de stroom meegaan, iets wat horecaondernemer Koen Bakker als geen ander begrijpt. Al zo'n 25 jaar vindt hij zijn weg binnen de Nederlandse horeca en slaagt hij erin om te blijven vernieuwen. Zijn "ondernemerschapsvisie" wordt inmiddels als inspiratie gezien. Zo werd hij in 2018 als eerste horecaondernemer verkozen tot SVH Meester Ondernemer en is hij sinds een aantal jaar voorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN)-afdeling in Roosendaal. 'Ik heb wel vaak een mening ergens over. Daarmee wil ik graag iets betekenen voor iedereen.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.