Coronavirus horeca: van cadeaubonnen tot inzet medewerkers

Coronavirus horeca: van cadeaubonnen tot inzet medewerkers

Coronavirus horeca: Bezorgen aan huis, cadeaubonnen (meer) aan de man brengen, personeel inzetten waar nodig: het coronavirus noopt horecaondernemers tot creativiteit en zorgt ook voor hulp daar waar nodig. Een overzicht.

In de aanloop naar het definitieve sluiten van de horeca in verband met het coronavirus, namen sommigen ondernemers al de beslissing om dicht te gaan.

Nu de sluiting een verplichting is, kijken veel horecaondernemers naar de mogelijkheden om toch inkomsten te generen en/of zichzelf, hun bedrijf of medewerkers nuttig te maken. Een overzicht van oproepen, aanbiedingen, ideeën en initiatieven via social media over coronavirus en horeca.

Landgoed Het Rheins: waardebon +20%, wij sturen Tikkie

Landgoed Het Rheins in Enter doet een oproep via social media. 'In onze sector en binnen ons bedrijf zijn de klappen hard. Gastenaantallen lopen terug, annuleringen van feesten en partijen en natuurlijk de angst onder gasten en personeel. Onze inkomstenbron is volledig weggevallen de komende 3 weken', aldus ondernemer Rien Mol.

Hij roept op om waardebonnen aan te schaffen waarop Het Rheins 20% van de waarde erbovenop doet. Belangstellenden kunnen een Facebook-bericht, dm of whatsapp (06-57301814) sturen met volledige naam en  gewenste bon of bedrag. Het Rheins stuurt een Tikkie-betaalverzoek en de waardebon thuis.

't Lempke: online verder feesten

Aangezien ⁠hun gasten niet meer samen mogen komen in Bar Café 't Lempke, heeft het Eindhovense café een oproep geplaatst om digitaal verder te feesten. 'Ga je dansen in je woonkamer, je eigen danspaal installeren in huis, shotjes drinken in bed, veel sporten, alleen maar studeren, huilen? Post 't in je story met de hashtag #levenzonderlempke én tag @cafetlempke', aldus het Instagram-account van de bar op het Stratumseind.

De grappigste en meest originele posts winnen drankmunten als het café weer open gaat.

20% op aankoopbedrag én plek op terras

Tapasbar Gaudi's in Amersfoort biedt cadeaubonnen aan én een plek op het terras. Het restaurant geeft 20% extra op elke aangesschafte waardebon en biedt kopers aan een plek te reserveren op het terras. Daar wordt normaliter niet gereserveerd.

Diverse ondernemers geven hun voorraad aan de Voedselbank of delen het uit. Zo geeft Hofje Zonder Zorgen uit Haarlem haar taarten weg aan buurtgenoten. 'Weggooien is zonde,' zegt eigenaar Rick May.

Chef-kok thuis

Chef Sander Spruijt van De Burgemeester in Linschoten biedt zichzelf aan als thuiskok. ‘Altijd al een sterrenchef achter jouw fornuis gewild? Chef Sander kookt ook in deze moeilijke tijd de pannen van het dak en verwent jullie met een zalige lunch of een heerlijk diner op 'De Burgemeester niveau'. Zo meldt het restaurant op Facebook.

Cadeaubonnen om omzet te genereren

Diverse restaurants delen via social media de oproep om cadeaubonnen af te nemen. Bar Alt in Amsterdam bedankt volgers op Instagram voor alle steun. 'Maar jullie kunnen meer doen', aldus het bier-spijsrestaurant. 'Door het coronavirus is er een enorme druk komen te staan op de cashflow van de horeca. Grote omzetverliezen, doorlopende vaste lasten en vaste personeelskosten.' Om die kosten te drukken roept het bedrijf op cadeaubonnen te kopen en zo Bar Alt 'door het voorjaar heen te helpen.'

Bar Alt, coronavirus horeca

Ook De Loohoeve komt met een cadeaubonnenactie. Gasten die het nu aanschaffen via de website kunnen een voucher kopen voor €100 met een waarde van €185. Daarvoor krijgen ze een zes-gangenmenu, inclusief amuses, aperitief, water, wijn en koffie/thee. Deze bonnen zijn twee geldig, ook in de nieuwe zaak.​

Loohoeve, coronavirus horeca

Coronavirus horeca: personeel aanbieden voor hulp

Niels Mulder, horecaondernemer in Almelo, biedt via diverse social media-kanalen aan om met zijn team te helpen, waar nodig. De eigenaar van Nielz roept op contact met hem op te nemen om zijn team van ongeveer 80 mensen te kunnen inzetten.

Boodschappen via Restaurant Amarone in Rotterdam

Restaurant Amarone in Rotterdam – net weer geopend na een brand – gaat de zaak anders invullen.

‘We gaan een ander service aanbieden. En dat zijn boodschappen. Mensen kunnen hun boodschappen aan ons doorgeven. Vervolgens dragen wij zorg voor die bestelling. Onze leveranciers hebben dusdanige middelen tot hun beschikking dat we nooit lege schappen aantreffen.’

Mensen met ‘essentiële beroepen’ krijgen voorrang bij Amarone. En als gasten dat wensen kan de keuken verschillende producten al voorbereiden. Zoals vis fileren of vlees garen. ‘Wij geven zelf aan wat mogelijk is,’ aldus Jan van Dobben van Amarone. Bestellen kan telefonisch of per mail. Betalen gebeurt via een Tikkie of betaalverzoek.


Meer berichten over corona
Restaurants en cafés dicht vanaf zondag 15 maart 18 uur
Hotelkamers mogen wel in bedrijf blijven
Restaurants: afhalen mag niet: bezorgen wel
Extra krediet voor ondernemers maandag beschikbaar
KHN wil 5 miljard euro voor steun aan horeca
New York sluit ook horeca en scholen