Horecaondernemers strijden met Zilveren Kruis tegen huidkanker 

Horecaondernemers strijden met Zilveren Kruis tegen huidkanker 
De directeur Commercie van Zilveren Kruis, Jan Willem Evers, samen met de directeur van 3WO, Riad Fahrat smeren zich in met zonnebrandcrème op het terras voor café Badhuis op het Javaplein.

Verbranden op een terrasje: het is bijna iedereen weleens overkomen. Dat moet stoppen, vinden horecaondernemer Riad Farhat en Jan-Willem Evers van zorgverzekeraar Zilveren Kruis. 'Per dag komen er tweehonderd patiënten met huidkanker bij,' zegt Evers. 'Daarom zetten we zonnebrandcrème op de kaart.'

Bij zonnebrandcrème denken de meeste mensen aan vakantie, zee en strand. Toch verbrandt ruim 28% van de Nederlanders niet op een handdoek in het zand, maar op een zonnig, zomers terras of in de tuin. Reden voor Commercieel directeur Jan-Willem Evers van zorgverzekeraar Zilveren Kruis om de handen ineen te slaan met de horeca.

Met de actie “Zonnebrandcrème op de kaart” wil Evers zoveel mogelijk horecaondernemers bewustmaken van de gezondheidsrisico’s. ‘Per jaar komen er 77.000 gevallen van huidkanker bij. Daar willen we – samen met de horeca – wat aan doen, want juist op de terrassen is veel gezondheidsschade te voorkomen. Koninklijke Horeca Nederland staat achter de campagne en onze missie om zowel klanten als medewerkers te beschermen als zij werken en genieten in de zon.

Maatschappelijke betrokkenheid 

Evers komt via-via in contact met de Amsterdamse Horecaondernemer Riad Farhat. Als medeoprichter van 3WO Horeca Groep is Farhat direct enthousiast. ‘Het verhaal sprak me aan. Die maatschappelijke betrokkenheid past bij onze manier van ondernemen. Als we mensen bewust kunnen maken, willen we graag bijdragen’, zegt Farhat. Met dertig horecazaken verspreid over heel Amsterdam heeft 3WO een grote en diverse doelgroep. ‘Toevallig waren we vorig jaar al begonnen met een zonnebrandpaal op de grotere terrassen. Dat was toen nog niet zozeer uit maatschappelijk bewustzijn, maar meer als dienstverlening voor klanten.’ 

Verbranden in de zon is vervelend en pijnlijk, maar ook ronduit gevaarlijk. ‘Hoe vaker je verbrandt, hoe groter de kans op huidkanker’, legt Evers uit. ‘Nederland is koploper in Europa als het gaat om huidkanker. Van alle twintig mensen op een terras krijgen er vier de diagnose. Dat is één op de vijf Nederlanders.’

De tubes zijn een co-branding van Zilveren Kruis en Tenue Soleil en worden geleverd tegen kostprijs.
De tubes zijn een co-branding van Zilveren Kruis en Tenue Soleil en worden geleverd tegen kostprijs.

Farhat vult aan: ‘het aantal zonne-uren per jaar neemt alleen maar toe. Er is dus veel te winnen door het belang van goede huidbescherming onder de aandacht te brengen. Daarom zetten we samen met Zilveren Kruis zonnebrandpalen op onze grote terrassen. Onze gasten kunnen ook tubes van 30 ml zonnebrandcrème bestellen, gewoon van de kaart.’ De tubes zijn een co-branding van Zilveren Kruis en Tenue Soleil. Ze worden geleverd tegen kostprijs, zodat meedoen laagdrempelig blijft. Farhat: ‘En de mensen kunnen natuurlijk lekker lang blijven zitten, ook als ze zelf niet aan zonnebrandcrème hebben gedacht.’ 

Impact op je leven 

Evers en Farhat kennen de ziekte van dichtbij. Evers’ vrouw kreeg de diagnose en moest worden geopereerd, net als een goede bekende van Farhat. ‘Gelukkig is hij wel genezen, maar ik heb gezien hoe aangrijpend het is en de enorme impact die de ziekte heeft op je leven.’ Bij Evers staat de schrik nog vers in het geheugen. ‘Mijn vrouw had de agressiefste vorm van huidkanker, moeilijk behandelbaar bovendien. Na de operatie weet je nog steeds niet of het weg is, of misschien toch uitgezaaid via de lymfeklieren. De beklemmende onzekerheid die dat met zich meebrengt, wens je niemand toe.’  

Na de operatie weet je nog steeds niet of het weg is, of misschien toch uitgezaaid via de lymfeklieren. De beklemmende onzekerheid die dat met zich meebrengt, wens je niemand toe”
— Jan-Willem Evers

Achter de inspanningen van Zilveren Kruis om mensen bewust te maken van de gezondheidsrisico’s, zit dus ook een stevige dosis persoonlijke motivatie. Evers: ‘We zijn er al een paar jaar heel intensief mee bezig. Eerst met zonnebrandpalen waar mensen zich ter plekke kunnen insmeren. Die staan bij pretparken, ziekenhuizen en op festivals door heel Nederland. Daarna kwam Skinvision, een app waarmee mensen zichzelf kunnen controleren op verdachte plekjes.’ Dankzij de app zijn vorig jaar zevenenveertig gevallen van huidkanker – waaronder meerdere agressieve melanomen – in een vroeg stadium ontdekt.  

Zonnebrandpalen 

Dit jaar ligt de focus dus óók op de horeca. ‘Ook als je zaak geen terras heeft’, zegt Evers, ‘is zonnebrandcrème een belangrijke service voor je klanten. We plaatsen niet voor niets ook zonnebrandpalen bij ziekenhuizen. Mensen vragen dan weleens: in het ziekenhuis loop je toch geen risico op verbranden? Nee, dat klopt natuurlijk, maar de palen zijn er vooral om mensen bewust te maken van het belang van goede bescherming tegen de zon. Dermatologen zeggen allemaal dat dit onder meer kan door je goed in te smeren. En we zien dan ook dat mensen bij het verlaten van het ziekenhuis de zonnebrandcrème wél gebruiken.’ 

We hebben natuurlijk een verantwoordelijkheid voor de gezondheid en het welzijn van ons personeel”
— Riad Farhat

Voor Farhat is de actie een succes als ze er een groot publiek mee bereiken. De horecazaken van 3WO zijn wat hem betreft de ideale doelgroep. ‘Bij ons komt letterlijk van alles over de vloer. Wij zijn geen franchiseformule. Bij ons heeft elke zaak zijn eigen gezicht, uitstraling en karakter. Geen eenheidsworst, maar juist grote diversiteit. Iedereen is eigenaar van zijn eigen zaak, en als samenwerkingsverband versterken en helpen we elkaar.’  

De campagne preventie huidkanker van Zilveren Kruis heeft zijn kijk op het belang van zonnebrandcrème wel veranderd. ‘Voor ons was het gewoon een stukje dienstverlening. Maar nu ik weet hoe groot de gezondheidsschade en maatschappelijke gevolgen zijn, vind ik dat wij als ondernemers zelf ook moeten doorpakken. Want we hebben natuurlijk een verantwoordelijkheid voor de gezondheid en het welzijn van ons personeel. Dat gaan we nu concreet vertalen naar beleid, om onze mensen op het terras te beschermen en tegelijk onze klanten bewust te maken van de risico’s. De zonnebrandcrème komt dus letterlijk en figuurlijk op de kaart, en we zullen iedereen graag uitleggen waarom dat zo belangrijk is.’

Dit artikel is gesponsord door Zilveren Kruis.

Bekijk deze collectie

Gastbenadering

Ontdek de essentie van gastvrijheid en bijverkoop in de horeca met deze nieuwe collectie. Van gastvrijheidslessen tot effectieve klachtenafhandelingstechnieken, wij bieden waardevolle inzichten voor het creëren van positieve ervaringen. Leer hoe medewerkers een blijvende indruk kunnen achterlaten en ontdek strategieën om bijverkoop te stimuleren.

Marcel de Jong en broer Hans van Hotel de Rustende Jager.

De Rustende Jager: van dorpsherberg tot modern horecabedrijf

Tijden veranderen, weet Marcel de Jong, eigenaar van hotel de Rustende Jager in Nieuw-Vennep, als geen ander. 'Om goed in te kunnen blijven spelen op de wens van de gast en continuïteit te blijven garanderen, moet je anders kunnen denken.' Als doorgewinterd horecabedrijf slaagt de organisatie er goed in om flexibel te blijven en te anticiperen op veranderende trends binnen de hospitalitysector. Daarnaast heeft De Rustende Jager veel aan de support van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

‘Iedereen met een Dinercadeau op zak, is een potentiële klant voor aangesloten restaurants.'

Dinercadeau: een effectieve manier om klanten te trekken

Dinercadeau is een veelzijdige en toegankelijke cadeaukaart en daarnaast voor horecaondernemers een effectief middel om meer klanten te trekken en hun zichtbaarheid te vergroten. Inmiddels zijn ruim drieduizend restaurants aangesloten en groeit het acceptantennetwerk nog dagelijks.

Gochu Gang kiest voor REALLY Crunchy Fries

Gochu Gang kiest voor REALLY Crunchy Fries

Wanneer je take-away bestelt, wil je dat het eten nét zo lekker is als wanneer je er ter plekke in een restaurant je vork of tanden in zet. Best een uitdaging, weet de gemiddelde horecaondernemer die thuisbezorgt. Zeker wanneer er frietjes in het menu zitten.

Edgar Rouwenhorst, CMO van Zenchef: ‘We zien dat restaurants, vooral in grote steden als Amsterdam, Parijs en Berlijn, steeds meer een lifestylemerk worden.’

Hoe Zenchef restaurants laat groeien

Voor restaurants wordt het steeds belangrijker om een sterke merkidentiteit op te bouwen. Uit recent onderzoek van Zenchef en Lightspeed onder ruim 1.100 respondenten blijkt dat de restaurantidentiteit een cruciale rol speelt bij de keuze van gasten.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.