Om maar meteen met de deur in huis te vallen: door gebruik te maken van slimme digitale toepassingen kun je aardig besparen op je personeelsinzet. Heb jij nog koudwatervrees, omdat je bang bent dat je hierdoor minder contact hebt met je gast? Dan kunnen we je geruststellen: juist door de inzet van slimme oplossingen kun je je gasten een betere service bieden. Je medewerkers zijn namelijk minder tijd kwijt aan onnodige handelingen en hebben daardoor juist tijd voor dat extra praatje, of het helpen van gasten die minder digitaal vaardig zijn.
Modern bestellen en betalen
Het digitaal opnemen van bestellingen en het afhandelen van betalingen via een pinterminal is voor steeds meer horecazaken gemeengoed. Voor zover niets nieuws onder de zon. Horecaondernemers die extra efficiëntie willen, zetten tegenwoordig nog een extra stap. Zij gaan over op de combiterminal. Het grote voordeel is dat jouw bediening nog maar één apparaat nodig heeft. Wil tafel 1 bestellen en tafel 4 afrekenen? Geen probleem, de bediening kan beide tafels direct afhandelen zonder tussendoor een pinapparaat te halen.
En hoewel de tijdwinst wellicht klein lijkt: tel maar eens het aantal stappen dat jouw medewerkers op een dag zetten om een pinterminal te halen. Om nog maar te zwijgen van het totaal aantal minuten dat je gasten wachten om te kunnen betalen nadat ze de rekening hebben gevraagd. Zo kun je met de aanschaf van enkele combiterminals al een stuk efficiënter werken en blijft er tijd over voor het verlenen van optimale service aan je gast.
Laat gasten zelf bestellen
Tien jaar geleden konden we het ons niet voorstellen, en nu zien we het steeds vaker: QR-bestellen. Een ideale uitvinding voor bediening én gasten. Gasten hebben namelijk de vrijheid om te bestellen wanneer zij daar aan toe zijn en voor de bediening is het fijn dat gasten zelf eventuele allergieën aangeven.
Voor jou als horecaondernemer is QR-bestellen een goed alternatief voor het personeelstekort. Op drukke zomerse dagen kun je bijvoorbeeld instellen dat (delen) van je terras via de QR-code bestellen. Zo kun je ondanks het personeelstekort toch een vol terras servicen. Ben je bang dat QR-bestellen ten koste gaat van je gastvrijheid? Laat je dan inspireren door succesvolle ondernemers die juist het tegendeel ervaren.
Neem afscheid van de bonnenrail
In de gemiddelde horecakeuken is het al hectisch genoeg. Bonnen die nat worden of kwijtraken helpen daar echt niet bij. Voor veel horecaondernemers is er daarom ook nog een enorme tijdwinst in de keuken te behalen. Door afscheid te nemen van papieren bonnen, werken niet alleen je koks een stuk rustiger: je hebt ook een medewerker minder bij de pass nodig.
Hoe dit in de praktijk werkt? In de keuken plaats je keukenschermen waar bestellingen direct op zichtbaar zijn. De chef weet precies welke gerechten wanneer uitgeserveerd moeten worden, en krijgt ook een seintje als er bijvoorbeeld op het laatste moment nog een extra portie friet wordt bijbesteld. Als de bestelling klaar is, weet de bediening direct dat de gerechten kunnen worden uitgeserveerd. Zo werken keuken en bediening een stuk relaxter en bespaar je ook nog eens tijd. Tijd die je kunt gebruiken om jouw gast net dat extra beetje service te bieden.
Laat je inspireren
Horecaondernemers kunnen veel van elkaar leren. Ben jij benieuwd hoe jouw collega’s omgaan met het personeelstekort en de inzet van slimme oplossingen? Download gratis het inspiratiemagazine van unTill met verhalen van vijf succesvolle ondernemers.
Dit artikel is gesponsord door unTill.