Horecaondernemers ervaren vaakst dat personeel duurder is geworden

Horecaondernemers ervaren vaakst dat personeel duurder is geworden

Bijna 29 procent van de ondernemers ziet de steeds hogere werkdruk onder het personeel nog altijd als belangrijkste gevolg van een tekort aan personeel. In de horeca ervaren ondernemers het vaakst gestegen arbeidskosten.

Iets minder ondernemers ervaren echt een personeelstekort vergeleken met een jaar geleden. Dit meldt het CBS op basis van de Conjunctuurenquête Nederland van juli 2024, die wordt gehouden in samenwerking met KVK, EIB, MKB-Nederland en VNO-NCW.

In bijna alle bedrijfstakken geven minder ondernemers een verhoogde werkdruk onder het personeel aan als belangrijkste gevolg van een personeelstekort vergeleken met een jaar geleden. Ondernemers in de detailhandel geven een hogere werkdruk het meest aan, ruim 43 procent. In de horeca is dat 20,2 procent.

In de horeca en de informatie en communicatie ervaren ondernemers het vaakst gestegen arbeidskosten. In de horeca is dat 24,4 procent. Iets meer dan 13 procent van de ondernemers neemt minder geschikt personeel aan. In de horeca ligt dat hoger: 20,2 procent.

Belemmeringen bij het vinden van personeel

Bij het vinden van personeel ervaren bedrijven verschillende belemmeringen. De meeste ondernemers geven aan dat het aantal werkzoekenden beperkt is. 15,9 procent van de horecaondernemers geeft aan dat het aantal werkzoekenden (te) beperkt is en 11,8 procent van de horecaondernemers ziet een gebrek aan gekwalificeerde mensen. Ook geeft 17, 3 procent van de horecabedrijven aan dat potentiële arbeidskrachten hogere eisen stellen dan ze kunnen of willen bieden.

Iets minder ondernemers ervaren een personeelstekort

Ruim 71 procent van de ondernemers ervaart een tekort aan arbeidskrachten aan het begin van het derde kwartaal. Dat is iets minder dan een jaar eerder toen ruim 75 procent hiermee te maken had. In 2022 lag dit aandeel nog op ruim 84 procent. In de meeste bedrijfstakken zijn er minder ondernemers die een personeelstekort ervaren dan een jaar geleden. In de horeca en detailhandel is dit het meest gedaald: van ongeveer 85 procent naar ruim 69 procent.

Ondernemers geven in de Conjunctuurenquête ook aan wat de belangrijkste belemmering is in de bedrijfsvoering. Aan het begin van het derde kwartaal van 2022 bereikte het tekort aan arbeidskrachten als belangrijkste belemmering een piek met bijna 48 procent. In de horeca ziet een derde van de ondernemers geen belemmeringen. als het gaat om het personeelstekort.

Bekijk deze collectie

Nieuwe medewerker

In de huidige arbeidsmarkt zijn horecaondernemers veel tijd kwijt aan het werven en aannemen van nieuwe medewerkers. Het is immers lastig om geschikte medewerkers te vinden. In deze collectie staan tips & tricks voor ondernemers om hier zo goed mogelijk mee aan de slag te gaan. Ook delen horecaondernemers hun praktijkvoorbeelden.