Bij Zien Group is Diederik Visser aangesteld als Director of IT en João Fidalgo als Director of Development. ‘Diederik en João zijn ervaren aanwinsten die ons leiderschapsteam versterken’, aldus Billy Skelli-Cohen, CEO van Zien Group. ‘Nu we willen beginnen met de uitvoering van onze visie en plannen in 2023 is het geweldig om zulk talent toe te voegen aan de groep. Beide functies zijn cruciaal voor de ontwikkeling van onze merken en de strategische uitbreiding van de groep in heel Europa en het Verenigd Koninkrijk.’
Diederik Visser, Director of IT
Diederik Visser is aangesteld als Director of IT bij Zien Group om een digital-first aanpak te versnellen en zo een naadloze hotelervaring te kunnen bieden. Visser, die al meer dan 23 jaar ervaring in hospitality heeft, zal bij Zien Group verantwoordelijk zijn voor de technologie strategie, met als doel de efficiëntie te verhogen en processen te automatiseren. Hij brengt een schat aan ervaring en passie met zich mee na eerdere langdurige functies bij internationale hotel merken, waaronder Hilton International, Radisson Hotel Group en Carlson Rezidor Hotel Group.
João Fidalgo, Director of Development
João Fidalgo is aangesteld als Director of Development en zal verantwoordelijk zijn voor capital expenditure en het beheer van externe- en interne belanghebbenden, om ervoor te zorgen dat alle projecten efficiënt worden opgeleverd. Fidalgo heeft meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van management bij multidisciplinaire projecten in Europa, waaronder hospitality, zoals citizenM en retail, waaronder Nike.
Eden Hotel en Zien Group
Eden Hotels kondigde in september 2022 de oprichting aan van een nieuwe moedermaatschappij: Zien Group. In die groep worden Eden Hotels en alle toekomstige merken en ondernemingen ondergebracht. Als eerste wordt €50 miljoen geïnvesteerd in de bestaande hotels van Eden en in het creëren van een nieuw merk voor individuele hotels, daarna wordt nadrukkelijk gekeken naar uitbreiding over de grens.
Eden Hotel Amsterdam
Het allereerste hotel wat wordt aangepakt, is het Eden Hotel in Amsterdam, het hotel waar het merk de naam aan dankt. Dat gaat in tweeën worden gesplitst, waarbij het feitelijk teruggaat naar hoe het ooit was. Het hotel bestaat namelijk uit twee samengevoegde hotels. De ene kant blijft een Eden Hotel, de andere kant wordt klaargemaakt voor het nieuwe merk.
Een naam voor dat nieuwe merk heeft Billy Skelli-Cohen nog niet, zei hij eerder in een interview met Misset Horeca. ‘We gaan eerst een aantal van de huidige hotels renoveren en er fysieke verbeteringen in aanbrengen om ze op het beoogde niveau van dat nieuwe merk te brengen. Het opzetten van een nieuw merk kost tijd. Het zal nog wel een jaar duren voor het gelanceerd wordt, misschien wel twee jaar.’
‘We zijn geen wereldwijde keten’
Daarna ziet hij voor beide merken groeipotentie. Zowel binnen als buiten Nederland. En het kan best zijn dat in de toekomst nog meer merken worden toegevoegd aan Zien Group.
‘We hoeven echt geen wereldwijde keten te zijn met 30 merken’, stelde Skelli-Cohen in dat eerdere interview. 'Dat kan ook niet als eigenaren-operators. Maar het kan zijn dat we een bestaande hotelketen overnemen die al een sterk merk heeft. Dat kunnen we in de nieuwe constructie eenvoudig in Zien Group integreren. Ook kan het zijn dat we individuele hotels overnemen of een heel portfolio ineens. Dan gaan we kijken bij welk merk dat het beste past, of we voegen nog een heel nieuw merk toe, dat kan ook.’
Internationale groei
Voor internationale expansie kijkt Billy Skelli-Cohen vooral naar de landen rond Nederland. ‘Ik verdeel Europa grofweg in wijndrinkende landen en bierdrinkende landen. Voor onze groei kijk ik voorlopig vooral naar de bierdrinkende landen. Dus de UK, Duitsland, Oostenrijk, België, een stuk Frankrijk. Maar, we zijn ook opportunistisch. Als er over een paar maanden een interessant portfolio in Spanje op de markt komt, zullen we daar zeker naar kijken.’
‘We hebben geluk met een kapitaalkrachtige partner als KSL. Zij willen groeien en hebben ruim financiële middelen beschikbaar. Dus buitenlandse groei kan snel gaan als de mogelijkheden zich voordoen.’
Met de komst van KSL Capital Partner eind 2021 werd een nieuwe fase ingezet voor Eden Hotels. De Amerikaanse private equity investeerder nam een belang van 80 procent in het Nederlandse hotelbedrijf van de familie Dijkstra, die zelf de overige 20 procent behield.
Skelli-Cohen nam in april 2022 het stokje als ceo van Eden Hotels over van Léon Dijkstra, die nu een rol in de Raad van Commissarissen heeft.
Binnenlandse groei
Uiteraard kijkt de ceo ook naar groei binnen Nederland. Amsterdam is lastig vanwege de strenge ban op nieuwe hotels, maar in markten als Rotterdam, Den Haag of Maastricht ziet Billy Skelli-Cohen ruimte voor meer hotels van Zien Group.
Daarbij wordt wel vooral gekeken naar een stedelijke omgeving. ‘Wij zijn goed in stadshotels. We zullen niet snel naar een meer resort-achtige omgeving in de natuur gaan. Als we een nieuw hotel toevoegen, kijken we naar een plek waar we zeven dagen per week potentie zien.’