Sitedish geeft macht terug aan bezorg- en afhaalrestaurants

Sitedish geeft macht terug aan bezorg- en afhaalrestaurants
Ernstjan Brouwer, co-founder Sitedish.

Tijdens de coronaperiode kwamen veel restaurants noodgedwongen achter de kracht van bezorgen en afhalen, waarna ze het tot een succesvol onderdeel van hun verdienmodel hebben gedoopt. Het is dus geen verrassing dat de verwachte populariteit van bezorgen en afhalen over de komende jaren een gigantische groei laat zien. Helaas dreigt er binnen deze markt ook een monopolie te ontstaan waardoor bezorg- en afhaalrestaurants steeds afhankelijker worden van de bestelplatforms. Tenzij zij een stukje macht terugnemen...

Bezorgen en afhalen wordt een steeds groter onderdeel van het verdienmodel van restaurants. Ondertussen stijgen de torenhoge commissies die zij aan de bestelplatforms betalen alleen maar: afgelopen juli heeft de grootste partij hun commissie verhoogd naar 14%, nadat ze onlangs ook al de verwerkingskosten per order naar €0,21 hadden laten stijgen. Voor een hoge ranking of extra diensten lopen de commissies al snel hoger op. In de praktijk betaalt de restauranthouder gemiddeld 25% aan commissies. Dat wil zeggen dat de ondernemer bij een order van €27 (gemiddeld orderbedrag in Nederland) bijna €7 aan het bestelplatform moet afdragen.

Monopolie voorkomen

Het probleem is dat deze platforms samen zo’n groot deel van de markt bezitten dat je er als restauranthouder nagenoeg niet omheen kunt en er bijna noodgedwongen moet adverteren om succesvol te kunnen zijn. We zagen dit eerder gebeuren in de hotellerie: inmiddels heeft een hotel haast geen bestaansrecht meer zonder op Booking.com te adverteren. Het grote boekingsplatform speelt op haar beurt vervolgens in op deze afhankelijkheid door hun marges te verhogen. Hetzelfde dreigt nu binnen de bezorg- en afhaalmarkt te gebeuren.

Onze kosten liggen gemiddeld 90% lager dan bij de bestelplatforms”

Power to the restaurants

Ernstjan Brouwer heeft met zijn organisatie de missie om een stukje macht terug te geven aan de restauranthouder en hen minder afhankelijk te maken van de bestelplatforms en hun hoge commissies. Met die gedachte is hij 15 jaar geleden Sitedish gestart. Inmiddels bedient hij binnen Nederland meer dan 3.000 restaurants met zijn totaaloplossing voor bezorg- en afhaalrestaurants waarbij de kosten gemiddeld 90% lager zijn dan die van de bestelplatforms.

Met een eigen bestelsite, bestel-app, kassasysteem en bezorg-app besparen restaurants honderden tot duizenden euro’s per maand. Sitedish helpt hen ook met de promotie van de bestelsite en -app door middel van verschillende effectieve marketingtools. Allerlaatst wordt belangrijke data als het klantenbestand en de verkoopstatistieken weer van het restaurant zelf, in plaats van dat dit wordt afgeschermd. Kortom: transparantie en onafhankelijkheid… power to the restaurants!

Niet of-of, maar en-en

Je hoeft niet te kiezen tussen een bestelplatform óf een eigen bestelwebsite. Sterker nog; Sitedish adviseert klanten altijd en-en, niet of-of. De grote bestelplatforms hebben zeker hun waarde, je wil alleen niet enkel en alleen afhankelijk van hen zijn en een monopolie voor hen creëren. De geschiedenis leert ons dat dit altijd in het nadeel van de restauranthouder zal eindigen. Dát is de missie waar Ernstjan samen met zijn organisatie voor strijdt.

Dit artikel is gesponsord door Sitedish.

Restaurant 
Steven in 
Nijmegen wist het terras met twaalf tafels uit te breiden door ze op trappen te plaatsen.

FlexTable: omzet verhogen met een slim tafelonderstel

De horecawereld draait om aanpassingsvermogen, en dat begrijpen vader en zoon Ivo en Luc Breukers maar al te goed. Na de recente overname van FlexTable hebben zij het onderstel op cruciale punten verbeterd, waardoor het product nu optimaal functioneert. Het resultaat is een doorontwikkeld ontwerp dat de traditionele uitdagingen in de horeca tackelt.

Ahmed Baglari: ‘Ik wilde een concept bedenken dat voor mij een doorlopende marketing creëert.’

BY AMI serveert sprookjesachtige koffie met een wow-factor

Koffie is in de horeca meer dan een drankje. Het is een ervaring. Ahmed Baglari, eigenaar van restaurant BY AMI, doet er elke dag alles aan om zijn 'Fairytale' concept tot in de kleinste details door te voeren —zelfs in de koffie. Wat is zijn geheim en hoe creëert hij bij elk koffiemoment een 'wow-factor'?

Tijdens de jubileumreis ter ere van het 20-jarig bestaan van de Chefs’ Irish Beef Club brachten 12 Nederlandse chef-koks een bezoek aan de boerderij van John Phelan in Kilkenny, Ierland.

Waarom kiezen topchefs voor Irish Grass Fed Beef?

Ierlands authentieke graslandbouw, geworteld in eeuwenoude tradities, biedt chefs de kwaliteit en smaak die zij zoeken. Op familieboerderijen wordt met toewijding en vakmanschap gezorgd voor runderen die minimaal 220 dagen per jaar groen, voedzaam gras grazen. Deze ambachtelijke benadering sluit goed aan bij de eisen van topchefs die streven naar grasgevoerd rundvlees van de hoogste kwaliteit.

De Blanche Dael-branderij, met een koffiecafé, koffie- en theewinkel én een koffieschool voor SCA- en barista trainingen. Liefhebbers kunnen eveneens een branderijtour boeken.

Sjiek en sjoen: Blanche Dael breidt uit met passie voor koffie

Al bijna 150 jaar staat de Zuid-Limburgse koffiebranderij Blanche Dael synoniem voor ambachtelijke kwaliteitskoffie en -thee. Met een gevarieerd aanbod en een team van gepassioneerde experts is Blanche Dael nu klaar om de ultieme koffie- en theebeleving te delen met de rest van Nederland. Commercieel Manager Jimmy Nuchelmans: 'We brengen de Maastrichtse flair - 'sjiek en sjoen' - naar de betere horecazaken, zodat zij echt het verschil kunnen maken.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.