Bezorgen en afhalen wordt een steeds groter onderdeel van het verdienmodel van restaurants. Ondertussen stijgen de torenhoge commissies die zij aan de bestelplatforms betalen alleen maar: afgelopen juli heeft de grootste partij hun commissie verhoogd naar 14%, nadat ze onlangs ook al de verwerkingskosten per order naar €0,21 hadden laten stijgen. Voor een hoge ranking of extra diensten lopen de commissies al snel hoger op. In de praktijk betaalt de restauranthouder gemiddeld 25% aan commissies. Dat wil zeggen dat de ondernemer bij een order van €27 (gemiddeld orderbedrag in Nederland) bijna €7 aan het bestelplatform moet afdragen.
Monopolie voorkomen
Het probleem is dat deze platforms samen zo’n groot deel van de markt bezitten dat je er als restauranthouder nagenoeg niet omheen kunt en er bijna noodgedwongen moet adverteren om succesvol te kunnen zijn. We zagen dit eerder gebeuren in de hotellerie: inmiddels heeft een hotel haast geen bestaansrecht meer zonder op Booking.com te adverteren. Het grote boekingsplatform speelt op haar beurt vervolgens in op deze afhankelijkheid door hun marges te verhogen. Hetzelfde dreigt nu binnen de bezorg- en afhaalmarkt te gebeuren.
Power to the restaurants
Ernstjan Brouwer heeft met zijn organisatie de missie om een stukje macht terug te geven aan de restauranthouder en hen minder afhankelijk te maken van de bestelplatforms en hun hoge commissies. Met die gedachte is hij 15 jaar geleden Sitedish gestart. Inmiddels bedient hij binnen Nederland meer dan 3.000 restaurants met zijn totaaloplossing voor bezorg- en afhaalrestaurants waarbij de kosten gemiddeld 90% lager zijn dan die van de bestelplatforms.
Met een eigen bestelsite, bestel-app, kassasysteem en bezorg-app besparen restaurants honderden tot duizenden euro’s per maand. Sitedish helpt hen ook met de promotie van de bestelsite en -app door middel van verschillende effectieve marketingtools. Allerlaatst wordt belangrijke data als het klantenbestand en de verkoopstatistieken weer van het restaurant zelf, in plaats van dat dit wordt afgeschermd. Kortom: transparantie en onafhankelijkheid… power to the restaurants!
Niet of-of, maar en-en
Je hoeft niet te kiezen tussen een bestelplatform óf een eigen bestelwebsite. Sterker nog; Sitedish adviseert klanten altijd en-en, niet of-of. De grote bestelplatforms hebben zeker hun waarde, je wil alleen niet enkel en alleen afhankelijk van hen zijn en een monopolie voor hen creëren. De geschiedenis leert ons dat dit altijd in het nadeel van de restauranthouder zal eindigen. Dát is de missie waar Ernstjan samen met zijn organisatie voor strijdt.
Dit artikel is gesponsord door Sitedish.