Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) nam nauwelijks toe ( 0,1 procent). Vergeleken met het derde kwartaal van 2021 lag de omzet van de horeca 21,7 procent hoger. Het volume was 11,9 procent hoger. Vorig jaar had de horeca tijdens het derde kwartaal nog wel last van coronamaatregelen.
Omzet hotels neemt toe
De omzet van logiesverstrekkers, waaronder hotels en vakantieparken, steeg in het derde kwartaal van 2022 met 7 procent ten opzichte van een kwartaal eerder. Hotels zetten 10,8 procent meer om dan in het voorgaande kwartaal. Zowel het aantal overnachtingen als de prijzen stegen. De omzet van overige logiesverstrekkers, waaronder campings en vakantieparken, daalde in het derde kwartaal met 2,2 procent.
Eet- en drinkgelegenheden hebben in het derde kwartaal 1,1 procent meer omgezet dan een kwartaal eerder. De omzet van kantines en catering steeg met 5,2 procent en die van fastfoodrestaurants met 1,9 procent. Bij restaurants bleef de omzet gelijk, terwijl de omzet van cafés daalde met 0,9 procent.
Omzet horeca bijna 22 procent hoger
In het derde kwartaal van 2022 lag de omzet van de horeca 21,7 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2021. De forse groei komt onder meer doordat in het derde kwartaal van vorig jaar de horeca nog te maken had met een restant aan coronamaatregelen en door prijsstijgingen.
Hotels boekten in het derde kwartaal 54,3 procent meer omzet dan een jaar eerder. Verhuurders van vakantiehuisjes en campings noteerden een omzetstijging van 7,6 procent ten opzichte van het derde kwartaal van 2021.
De omzet van de cafés groeide in het derde kwartaal met 20,6 procent. Bij restaurants was de omzet 10,9 procent hoger dan een jaar eerder. Fastfoodrestaurants realiseerden een omzetstijging van 13,2 procent vergeleken met het derde kwartaal van 2021. Kantines en cateringbedrijven ten slotte, zetten 38,5 procent meer om dan een jaar eerder. Dat is op de hotels na de grootste omzetstijging van alle horecabranches.
Sentiment horecaondernemers slaat om
Het ondernemersvertrouwen in de horeca nam aan het begin van het vierde kwartaal van 2022 verder af. Het vertrouwen daalde van 15,5 begin derde kwartaal naar -12,2 begin vierde kwartaal. Dat is de grootste daling van alle branches. Horecaondernemers waren onder meer negatiever over de verwachte omzet en het economisch klimaat in de komende drie maanden vergeleken met een kwartaal eerder.