Deliveroo zegt in elf markten wereldwijd actief te zijn en de meeste omzet te behalen op plekken waar het de nummer 1 of 2 in de markt is. Uit Nederland haalt de bezorger maar 1 procent van zijn wereldwijde omzet.
‘Het bedrijf heeft vastgesteld dat het bereiken en behouden van een top marktpositie in Nederland een onevenredige investering vereist met een onzeker rendement op lange termijn’, verklaart Deliveroo zijn keuze.
Bij de bekendmaking van de halfjaarcijfers zegt Deliveroo steeds meer last te hebben van lagere bestedingen door consumenten, waarschijnlijk doordat zij besparen op bezorgmaaltijden nu de inflatie hoog is. Andere bezorgbedrijven, zoals Thuisbezorgd-moeder Just Eat Takeaway, hebben daar ook last van.
Door bezuinigingen op onder meer marketing viel het verlies van omgerekend zo'n €80 miljoen mee, ook vergeleken met wat analisten hadden verwacht. De omzet van Deliveroo wereldwijd kwam uit op bijna €1,2 miljard.
Geen lichtvaardig besluit
‘Dit is geen beslissing die we lichtvaardig hebben genomen’, aldus operationeel directeur Eric French bij de bekendmaking. ‘We hebben met plezier gewerkt met duizenden restaurants in Nederland en willen consumenten bedanken die bij ons hebben besteld en hebben genoten van hun maaltijden. Tijdens het consultatieproces blijven we normaal opereren.’
Het bedrijf zegt dat de beslissing past in het 'maximaliseren van rendement op zijn investeringen en het behalen van winstdoelstellingen in een uitdagend macro-economisch klimaat'. Maar het besluit is, zolang het consultatieproces loopt, nog niet definitief, meldt Deliveroo in een bericht aan klanten.
Deliveroo werkt in Nederland met zo'n 4500 actieve bezorgers en heeft hier vijftig medewerkers in dienst. Het platform bezorgt voor in totaal ongeveer 3400 Nederlandse restaurants en boodschappendiensten in dertig steden.
De vooral in het Verenigd Koninkrijk en Ierland grote bezorger kondigde in maart nog aan boodschappen te gaan bezorgen voor supermarktketen Spar. Dat bedrijf laat weten verrast te zijn door het bericht dat Deliveroo wil stoppen in Nederland.
'Deliveroo vlucht voor rechtzaken'
Het aangekondigde vertrek uit Nederland doet FNV-bestuurder Willem Dijkhuizen de wenkbrauwen fronsen. Hij denkt dat het bedrijf wegvlucht omdat de Nederlandse markt niet meer aantrekkelijk is als het platform al zijn ongeveer 4500 bezorgers hier in vaste dienst moet nemen.
Dijkhuizen wijst erop dat Deliveroo in Nederland al lang verwikkeld is in een juridische strijd over het in dienst moeten nemen van bezorgers. Het bedrijf wil dat zij worden gezien als zelfstandig ondernemers (zzp'ers), maar verschillende rechtbanken bestempelden ze al als werknemers.
FNV daagde Deliveroo al eens voor de rechter, waarbij dat laatst nogmaals werd bekrachtigd. De maaltijdbezorger ging vervolgens in hoger beroep en inmiddels ligt de zaak bij de Hoge Raad.
De uitspraak daarvan staat eind december op de agenda. Dijkhuizen sluit niet uit dat het bedrijf, als de hoogste rechter oordeelt zoals hij verwacht, nog met een flinke extra kostenpost te maken kan krijgen. Dat Deliveroo nu weggaat doet daar niets aan af, want in dat geval zou de beloning zoals die afgelopen jaren is gegaan opnieuw geregeld moeten worden.
Sinds 2015 in Nederland
Deliveroo is sinds 2015 actief op de Nederlandse markt, die wordt gedomineerd door Thuisbezorgd.nl met Uber Eats als goede tweede. In het verleden was ook het eveneens Duitse Foodora actief op de Nederlandse markt. Dat startte net als Deliveroo in 2015 maar trok in 2018 al de stekker uit de Nederlandse markt.
In 2018 zag het bezorglandschap in Nederland er dan ook nog heel anders uit.
Op het gebied van puur maaltijdbezorging blijven nu in Nederland alleen Just Eat Takeaway/ Thuisbezorgd en Uber Eats over.