'Voldoende personeel is belangrijk voor verdere groei'

'Voldoende personeel is belangrijk voor verdere groei'
Joey Benard, eigenaar van Proeflokaal Bregje in Rotterdam.

Proeflokaal Bregje heeft de afgelopen jaren een flinke groei doorgemaakt. Inmiddels staat de teller op 27 vestigingen. Joey Benard is eigenaar van de vestiging in Rotterdam. De afgelopen tijd heeft hij de omzet zien verdubbelen. Voor de toekomst heeft hij allerlei plannen. Zo wil hij ook lunch aanbieden en nog minimaal twee restaurants openen. Voldoende personeel is hiervoor cruciaal. Daarom is hij blij met het personeelsadvies van Please.

Proeflokaal Bregje is een groot succes. De afgelopen jaren is de franchiseformule flink gegroeid. In 2014 is de eerste vestiging gestart en afgelopen januari heeft het 27e restaurant haar deuren geopend in Amersfoort. Joey Benard is een jaar geleden met Proeflokaal Bregje in Rotterdam gestart. ‘Mijn partner runt een filiaal in Oosterhout en zo ben ik er ingerold. Starten in coronatijd was uitdagend, maar de afgelopen maanden hebben we een flinke omzetgroei kunnen realiseren.’

Wow-factor

Hij ziet veel kansen in de formule. ‘Het belangrijkste onderscheidend vermogen is echt onze prijsstelling. Deze heeft voor onze gasten echt een wow-factor. "We krijgen echt waar voor ons geld", zeggen ze dan. Daar zijn we heel trots op. We kunnen onze gasten echt een onbezorgde avond verzorgen tegen een gunstige prijs.’ De formule past echt bij Joey. ‘Ik vind het een uitdaging om veel mensen tegelijk een onvergetelijke avond te bezorgen.’

We kunnen onze gasten een onbezorgde avond bezorgen tegen een gunstige prijs”

Toekomstplannen

Voor de toekomst heeft de ondernemer allerlei plannen. ‘Ik wil onze bedrijven nog veel meer op de kaart zetten. Onder meer door feesten en partijen te verzorgen en door lunch aan te bieden.’

Lunch biedt volgens hem veel toegevoegde waarde. ‘We denken echt dat daar vraag naar is. Daarom zijn we een pilot gestart in Oosterhout. Inmiddels heeft deze voor 20 procent meer omzet gezorgd. En ook al zou het ons minder opleveren, dan biedt de lunch nog steeds een groot voordeel: we kunnen ons personeel meer uren aanbieden. Dat is heel belangrijk om onze medewerkers langer vast te houden. Daarom wil ik straks in Rotterdam ook met lunch starten.’

Maar daarmee houden zijn ambities niet op. ‘Over vijf jaar hoop ik meerdere vestigingen geopend te hebben. Minimaal twee. Ik denk dat dat zeker haalbaar is. Ik ben altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen en ik vind het ontzettend leuk om ook van een nieuw filiaal een succes te maken.’

Over vijf jaar hoop ik meerdere vestigingen geopend te hebben. Minimaal twee.”

Een antwoord op alle juridische vraagstukken

Daarvoor is ondersteuning op het gebied van personeel heel belangrijk, weet hij. ‘Als ondernemer heb je het al druk genoeg. Daarom ben ik zo blij met de samenwerking met Please. De experts van Please hebben een antwoord op alle juridische vraagstukken op het gebied van personeel en besparen mij zo een hoop kopzorgen. En wat dacht je van het opstellen van contracten… Daar zitten zoveel haken en ogen aan. Het is fijn als een professional dit werk voor je kan doen.’

Speciale tool

Heel tevreden is hij ook over Aybler, het digitale platform van Please. ‘Deze speciale tool biedt mij een overzicht van alle personeelszaken en ik kan er heel gemakkelijk een planning in maken.’ Ook de overuren worden door Please bijgehouden.

‘Onze medewerkers weten precies waar ze aan toe zijn. Bovendien staat het geld binnen een week op hun rekening. In de Aybler app kunnen medewerkers hun arbeidscontract, declaraties, digitale loonstroken, jaaropgaves en de planning inzien én trainingen volgen. ‘Training vinden we heel belangrijk. We willen onze werknemers graag de kans geven om zich verder te ontwikkelen.

We bieden ons personeel veel kansen en durven werk uit handen te geven. Daardoor kunnen we in de toekomst nog verder groeien”

'Bij ons krijgen medewerkers echt alle kansen', besluit Joey. ‘Sommigen zijn in de keuken begonnen en doorgegroeid tot vestigingsmanager. Dat is een grote voordeel van onze formule. We durven werk uit handen te geven. Daardoor kunnen we in de toekomst nog verder groeien. Samen met onze medewerkers.’

Dit artikel is gesponsord door Please.

Sitedish helpt ondernemers om minder afhankelijk te zijn van grote bestelplatforms en hun kosten flink te verlagen.

Zo besparen restaurants tot 90% op commissies van bestelplatforms

Voor bezorg- en afhaalrestaurants wordt het steeds moeilijker om winstgevend te blijven door de hoge commissies van grote bestelplatforms. Deze commissies kunnen oplopen tot wel 30%. Het binnenhalen van bestellingen via een eigen bestelsite kan een oplossing zijn voor dit probleem. Maar hoe pak je dit aan? Twee restaurants delen in dit artikel hun ervaring met een eigen bestelomgeving.

Kenneth, eigenaar van het Surinaamse eetcafé Ken: 'Mijn vaatwasser ging ineens kapot en ik wilde meteen actie ondernemen zonder dat het mijn kasreserves opslokte.'

Slim lenen voor groei in de horeca met BridgeFund

Groei vraagt om de juiste middelen, zeker in de horeca. Voor ondernemers zoals Kenneth, die zijn Surinaamse eetcafé succesvol uitbouwde, is een zakelijke lening vaak dé manier om op het juiste moment te investeren. Met de actie 'Eerste maand gratis lenen' biedt BridgeFund nu nog meer flexibiliteit voor wie snel wil schakelen. 

Tweede editie van Horeca Vakbeurs Hardenberg groeit hard

Tweede editie van Horeca Vakbeurs Hardenberg groeit hard

Na een succesvolle eerste editie wordt op 27, 28 en 29 januari de tweede editie van Horeca Vakbeurs georganiseerd. Naar verwachting groeit de horecabeurs in Evenementenhal Hardenberg dit jaar richting de 140 exposanten, met opnieuw namen als HANOS, Heisterkamp en Koppert Cress, maar ook nieuwe namen als Go-Tan en LA Streetfood. Eind januari is dit dé ontmoetingsplek voor ambitieuze horecaondernemers uit Noord- en Oost-Nederland.

Eigenaar Koen Bakker in zijn zaak Het Hooihuis in Roosendaal: ‘Juist door anders te kijken, ontstaan er leuke en goede initiatieven -ideeën waarmee je je als horecabedrijf kunt onderscheiden.'

Koen Bakker: 'Succes in de horeca draait om cijfers en creativiteit'

Verandering… je kunt er weerstand tegen bieden of met de stroom meegaan, iets wat horecaondernemer Koen Bakker als geen ander begrijpt. Al zo'n 25 jaar vindt hij zijn weg binnen de Nederlandse horeca en slaagt hij erin om te blijven vernieuwen. Zijn "ondernemerschapsvisie" wordt inmiddels als inspiratie gezien. Zo werd hij in 2018 als eerste horecaondernemer verkozen tot SVH Meester Ondernemer en is hij sinds een aantal jaar voorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN)-afdeling in Roosendaal. 'Ik heb wel vaak een mening ergens over. Daarmee wil ik graag iets betekenen voor iedereen.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.