Tevreden medewerkers betekent minder personeelsverloop

Tevreden medewerkers betekent minder personeelsverloop

Het jaarlijkse verloop van personeel in horeca is hoog. Als ondernemer is het daarom extra belangrijk om medewerkers te behouden door hen tevreden te stellen en slim te plannen. Het verloop is namelijk een enorme kostenpost en heeft impact op de totale omzet.

Het werven van nieuwe medewerkers en het inwerken daarvan brengt namelijk extra kosten met zich mee. Dit zorgt ook voor extra werk en een lagere productiviteit van bestaande medewerkers doordat zij het nieuwe personeel moeten inwerken. Door minder verloop binnen jouw organisatie, beperk je bovenstaande kosten.

Tevreden houden van medewerkers

In de horeca is gastvrijheid belangrijk. Daar leveren medewerkers in jouw horecagelegenheid een belangrijke bijdrage aan. Tevreden medewerkers die weten wat er van hen verwacht wordt, stralen dat ook weer uit richting de gasten. Voor werkgevers in de horeca ligt daarom extra druk ook op het behouden van tevreden medewerkers. Dit heeft namelijk niet enkel impact op de gastvrijheid en de omzet, maar vermindert ook de extra kosten voor nieuw personeel en verhoogt de productiviteit.

Daarbij is het belangrijk om voor ogen te houden hoe de arbeidsmarkt binnen de horeca zich ontwikkeld. De arbeidsmarkt binnen de horeca is dynamisch en er is tussen 2012 en 2018 een grote groei geweest van medewerkers in de horeca. Een groot deel van hen is student. Deze jongeren kiezen specifiek voor het werk en willen graag leren werken in teams. Daarnaast zijn werktijden vaak flexibeler in te delen dan bijvoorbeeld de supermarktbranche. Hierbij is goede communicatie wel essentieel en daarbij kan goede software en een app helpen.

Slim plannen van medewerkers

R&R helpt bij het slim plannen van medewerkers zodat de juiste medewerker op het juiste moment ingepland is zodat er extra handen zijn wanneer nodig. Daarnaast zorgen wij er ook voor dat er betere communicatie met medewerkers over planning plaatsvindt. In de R&R job app kunnen medewerkers namelijk eenvoudig hun rooster inzien, maar ook hun verlofsaldo en gewerkte uren. Daarnaast kunnen ze ook eenvoudig hun beschikbare uren en schoolrooster doorgeven. Ook wordt het aanvragen van verlof heel makkelijk in de app.

Door meer grip te krijgen op werkzaamheden, kunnen medewerkers beter hun werk uit voeren”

Door deze gegevens allemaal inzichtelijk te hebben, weet de manager exact wanneer welke medewerker beschikbaar is en kan zo de optimale planning maken in R&R. Hiermee kan overwerk beperkt worden en wanneer overwerkt voorkomt dan wordt de manager bij het maken van planning hierop geattendeerd in verband met de toeslagen en wet- en regelgeving. Daarnaast worden de actuele roosters eenvoudig gecommuniceerd via de app.

Door meer grip te krijgen op werkzaamheden, kunnen medewerkers beter hun werk uit voeren. Dit werkt door in de medewerkerstevredenheid. Het verhogen van deze tevredenheid is essentieel. Niet alleen vanwege het tekort op de arbeidsmarkt, maar ook omdat medewerkers doorslaggevend voor het succes in de horeca. Het is belangrijk om in te zien dat het behouden en tevreden houden van medewerkers van toegevoegde waarde is.

Dit artikel is gesponsord door R&R.

Tarek Cherkawi, oprichter Johnny’s Burger: ‘Echt knapperige friet is essentieel voor ons hamburgertotaalconcept.’

Kwaliteit, snelheid en knapperigheid: het recept voor Johnny's Burger succes

Hamburgers en friet zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. In combinatie met bezorging is dit echter een uitdaging. In eerste instantie koos Johnny's Burger daarom voor aardappelpartjes. 'Dat werkte goed', vertelt founder Tarek Cherkawi, 'maar toen Lamb Weston met de REALLY Crunchy Fries kwam, zijn we toch overgestapt. Hamburgers en friet zijn gewoon de ideale en meest logische combinatie, en omdat de frietjes écht knapperig blijven, is één en één twee.'

Marcel de Jong en broer Hans van Hotel de Rustende Jager.

De Rustende Jager: van dorpsherberg tot modern horecabedrijf

Tijden veranderen, weet Marcel de Jong, eigenaar van hotel de Rustende Jager in Nieuw-Vennep, als geen ander. 'Om goed in te kunnen blijven spelen op de wens van de gast en continuïteit te blijven garanderen, moet je anders kunnen denken.' Als doorgewinterd horecabedrijf slaagt de organisatie er goed in om flexibel te blijven en te anticiperen op veranderende trends binnen de hospitalitysector. Daarnaast heeft De Rustende Jager veel aan de support van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

‘Iedereen met een Dinercadeau op zak, is een potentiële klant voor aangesloten restaurants.'

Dinercadeau: een effectieve manier om klanten te trekken

Dinercadeau is een veelzijdige en toegankelijke cadeaukaart en daarnaast voor horecaondernemers een effectief middel om meer klanten te trekken en hun zichtbaarheid te vergroten. Inmiddels zijn ruim drieduizend restaurants aangesloten en groeit het acceptantennetwerk nog dagelijks.

Gochu Gang kiest voor REALLY Crunchy Fries

Gochu Gang kiest voor REALLY Crunchy Fries

Wanneer je take-away bestelt, wil je dat het eten nét zo lekker is als wanneer je er ter plekke in een restaurant je vork of tanden in zet. Best een uitdaging, weet de gemiddelde horecaondernemer die thuisbezorgt. Zeker wanneer er frietjes in het menu zitten.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.