Tevreden medewerkers betekent minder personeelsverloop

Tevreden medewerkers betekent minder personeelsverloop

Het jaarlijkse verloop van personeel in horeca is hoog. Als ondernemer is het daarom extra belangrijk om medewerkers te behouden door hen tevreden te stellen en slim te plannen. Het verloop is namelijk een enorme kostenpost en heeft impact op de totale omzet.

Het werven van nieuwe medewerkers en het inwerken daarvan brengt namelijk extra kosten met zich mee. Dit zorgt ook voor extra werk en een lagere productiviteit van bestaande medewerkers doordat zij het nieuwe personeel moeten inwerken. Door minder verloop binnen jouw organisatie, beperk je bovenstaande kosten.

Tevreden houden van medewerkers

In de horeca is gastvrijheid belangrijk. Daar leveren medewerkers in jouw horecagelegenheid een belangrijke bijdrage aan. Tevreden medewerkers die weten wat er van hen verwacht wordt, stralen dat ook weer uit richting de gasten. Voor werkgevers in de horeca ligt daarom extra druk ook op het behouden van tevreden medewerkers. Dit heeft namelijk niet enkel impact op de gastvrijheid en de omzet, maar vermindert ook de extra kosten voor nieuw personeel en verhoogt de productiviteit.

Daarbij is het belangrijk om voor ogen te houden hoe de arbeidsmarkt binnen de horeca zich ontwikkeld. De arbeidsmarkt binnen de horeca is dynamisch en er is tussen 2012 en 2018 een grote groei geweest van medewerkers in de horeca. Een groot deel van hen is student. Deze jongeren kiezen specifiek voor het werk en willen graag leren werken in teams. Daarnaast zijn werktijden vaak flexibeler in te delen dan bijvoorbeeld de supermarktbranche. Hierbij is goede communicatie wel essentieel en daarbij kan goede software en een app helpen.

Slim plannen van medewerkers

R&R helpt bij het slim plannen van medewerkers zodat de juiste medewerker op het juiste moment ingepland is zodat er extra handen zijn wanneer nodig. Daarnaast zorgen wij er ook voor dat er betere communicatie met medewerkers over planning plaatsvindt. In de R&R job app kunnen medewerkers namelijk eenvoudig hun rooster inzien, maar ook hun verlofsaldo en gewerkte uren. Daarnaast kunnen ze ook eenvoudig hun beschikbare uren en schoolrooster doorgeven. Ook wordt het aanvragen van verlof heel makkelijk in de app.

Door meer grip te krijgen op werkzaamheden, kunnen medewerkers beter hun werk uit voeren”

Door deze gegevens allemaal inzichtelijk te hebben, weet de manager exact wanneer welke medewerker beschikbaar is en kan zo de optimale planning maken in R&R. Hiermee kan overwerk beperkt worden en wanneer overwerkt voorkomt dan wordt de manager bij het maken van planning hierop geattendeerd in verband met de toeslagen en wet- en regelgeving. Daarnaast worden de actuele roosters eenvoudig gecommuniceerd via de app.

Door meer grip te krijgen op werkzaamheden, kunnen medewerkers beter hun werk uit voeren. Dit werkt door in de medewerkerstevredenheid. Het verhogen van deze tevredenheid is essentieel. Niet alleen vanwege het tekort op de arbeidsmarkt, maar ook omdat medewerkers doorslaggevend voor het succes in de horeca. Het is belangrijk om in te zien dat het behouden en tevreden houden van medewerkers van toegevoegde waarde is.

Dit artikel is gesponsord door R&R.

Restaurant 
Steven in 
Nijmegen wist het terras met twaalf tafels uit te breiden door ze op trappen te plaatsen.

FlexTable: omzet verhogen met een slim tafelonderstel

De horecawereld draait om aanpassingsvermogen, en dat begrijpen vader en zoon Ivo en Luc Breukers maar al te goed. Na de recente overname van FlexTable hebben zij het onderstel op cruciale punten verbeterd, waardoor het product nu optimaal functioneert. Het resultaat is een doorontwikkeld ontwerp dat de traditionele uitdagingen in de horeca tackelt.

Ahmed Baglari: ‘Ik wilde een concept bedenken dat voor mij een doorlopende marketing creëert.’

BY AMI serveert sprookjesachtige koffie met een wow-factor

Koffie is in de horeca meer dan een drankje. Het is een ervaring. Ahmed Baglari, eigenaar van restaurant BY AMI, doet er elke dag alles aan om zijn 'Fairytale' concept tot in de kleinste details door te voeren —zelfs in de koffie. Wat is zijn geheim en hoe creëert hij bij elk koffiemoment een 'wow-factor'?

Tijdens de jubileumreis ter ere van het 20-jarig bestaan van de Chefs’ Irish Beef Club brachten 12 Nederlandse chef-koks een bezoek aan de boerderij van John Phelan in Kilkenny, Ierland.

Waarom kiezen topchefs voor Irish Grass Fed Beef?

Ierlands authentieke graslandbouw, geworteld in eeuwenoude tradities, biedt chefs de kwaliteit en smaak die zij zoeken. Op familieboerderijen wordt met toewijding en vakmanschap gezorgd voor runderen die minimaal 220 dagen per jaar groen, voedzaam gras grazen. Deze ambachtelijke benadering sluit goed aan bij de eisen van topchefs die streven naar grasgevoerd rundvlees van de hoogste kwaliteit.

De Blanche Dael-branderij, met een koffiecafé, koffie- en theewinkel én een koffieschool voor SCA- en barista trainingen. Liefhebbers kunnen eveneens een branderijtour boeken.

Sjiek en sjoen: Blanche Dael breidt uit met passie voor koffie

Al bijna 150 jaar staat de Zuid-Limburgse koffiebranderij Blanche Dael synoniem voor ambachtelijke kwaliteitskoffie en -thee. Met een gevarieerd aanbod en een team van gepassioneerde experts is Blanche Dael nu klaar om de ultieme koffie- en theebeleving te delen met de rest van Nederland. Commercieel Manager Jimmy Nuchelmans: 'We brengen de Maastrichtse flair - 'sjiek en sjoen' - naar de betere horecazaken, zodat zij echt het verschil kunnen maken.'

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.