Er is veel te doen over de door minster-president Rutte voorgestelde 1,5 meter-economie in de horeca. Bedrijven als Postillion en Fletcher bereiden zich er serieus op voor, maar volgens KHN is het voor met name restaurants en cafés bijna onwerkbaar. Zie hier een voorbeeld van hoe dat dan in de praktijk zou moeten werken bij het bedienen op een terras.
Sector econoom Retail en Leisure bij ABN AMRO Paul Metzemakers ziet voor eet- en drinkgelegenheden – bij een eventuele versoepeling van de lockdown – echter wel mogelijkheden om te functioneren in de anderhalvemeter-economie. 'Het waarborgen van anderhalve meter afstand tussen de gasten is natuurlijk een enorme uitdaging en vereist bij veel gelegenheden een beperking van de capaciteit omdat tafeltjes verder van elkaar moeten staan. Horecaondernemers zullen in deze moeilijke tijden creatief moeten zijn om gasten te kunnen bedienen met inachtneming van het voorschrift om anderhalvemeter afstand te houden.
Dit is volgens Metzemakers voor restaurants en koffietentjes minder lastig dan voor cafés en het uitgaansleven. Er zijn volgens hem verschillende manieren denkbaar om de beperking van de capaciteit enigszins te compenseren. 'Te denken valt aan dynamische prijsstelling: hogere prijzen op drukkere dagen, of tijdvakken waarin kan worden gedineerd, waardoor het voor restaurants makkelijker is om tafels twee keer tijdens de lunch of diner te bezetten.'
In het verleden is door verschillende ondernemers geëxperimenteerd met dynamische prijzen. Zo hanteert Ron Blaauw in zijn Gastrobars het Vroege Vork Voordeel: korting voor gasten die tijdens de eerste twee uur dat het restaurant open is dineren en de tafel ook weer vrij hebben gemaakt.
Wat langer geleden speelde de discussie over dynamisch prijzen in de horeca wat heviger, maar het principe is nooit breed opgepakt. Volgens Metzemakers biedt het ondernemers nu kansen. Een restaurant waar voorheen 60 couverts in konden, mag volgens de nieuwe regels misschien maar de helft van dat aantal tegelijk bezetten. Als al die tafels dan dubbel bezet zijn, wordt alsnog voldoende omzet behaald.
Dus werken met shifts en dan voor de minder populaire tijden een korting aanbieden, kan helpen, betoogt de sector econoom van ABN AMRO.
Dit verscheen eerder over dynamisch prijzen in de horeca
- ‘We zaten op het goede spoor en toen kwam die recensie…’
- Ron Blaauw start met variabele prijzen in Gastrobars
- Door dynamische prijzen te hanteren, kun je het rendement verbeteren
- Student bedenkt systeem voor makkelijk dynamisch prijzen
- Blog: Dynamische prijzen
- Cees Helder: ‘Dynamische prijzen geen optie
- Jaspers: ‘Dynamic pricing kan, maar niet in topsegment
Schrijf gratis in voor thema updates
Misset Horeca stuurt regelmatig updates per mail over belangrijke thema's voor de horeca-ondernemer: interieur voor je zaak, horecapersoneel, terras, koffie, bier en ook voor starters in de horeca heeft Misset Horeca een update. De nieuwsbrieven bevatten trends, kennisartikelen, nieuws, handige tips en inspiratie van collega's.
Schrijf je gratis in!