Postillion maakt alle hotels gereed voor '1,5 meter-economie'

Postillion maakt alle hotels gereed voor '1,5 meter-economie'

Meteen nadat premier Rutte sprak over de 1,5 meter-economie, maakte Postillion een plan om de congresfaciliteiten van de hotels daar zo snel mogelijk klaar voor te maken. Dat betekent lijnen op de vloeren, instructiefilmpjes en beduidend lagere capaciteit voor de zalen. 'Dit is onze maatschappelijke plicht.'

‘Normaal kunnen in deze zaal 900 mensen zitten', zegt Erik-Jan Ginjaarals hij de grootste conferentieruimte van Postillion Bunnik binnenstapt. Een blik in de zaal maakt snel duidelijk dat dit aantal nu bij lange na niet gehaald wordt. ‘Er passen nu 45 stoelen in.’

De ochtend na de persconferentie van premier Rutte, waarin hij aangaf dat de ‘1,5 meter-economie' wel eens voor langere tijd de nieuwe werkelijkheid kan vormen, ging het team van Postillion aan de slag.

‘Ik heb eerst in een hoekje zitten huilen’, geeft Ginjaar toe. De implicatie voor de hotellerie is enorm. Maar zoals veel ondernemers denkt Ginjaar in kansen en mogelijkheden. ‘Meteen zijn we met het team gaan nadenken: wat betekent dit voor onze business?’

Maatschappelijke plicht

‘Wij vinden het onze maatschappelijke plicht om snel invulling te geven aan die 1,5 meter-economie. We doen dit niet om er als Postillion beter van te worden, dit doen we om onze branche en de samenleving te ondersteunen de verspreiding van dat virus zoveel mogelijk te voorkomen.’

Ginjaar heeft goede hoop dat vanaf half mei de horeca weer wordt ‘vrijgegeven’. Dan zullen niet meteen allerlei grote congressen en events plaatsvinden, maar hij wil wel dat zijn hotels er klaar voor zijn.

Het restaurant en de werkplekken van het business centre worden volgens de 1,5 meter-norm ingericht, de receptie wordt aangepast en met signage en belijning op de vloeren wordt zoveel mogelijk gedaan om gasten en medewerkers ver genoeg uit elkaar te houden.

Postillion klaar voor 1,5 meter-economie

Congressen in de 1,5 meter-economie

Als eerste zijn de vergaderzalen en het congresdeel van Postillion Bunnik ingericht volgens de maatstaven van de 1,5 meter-economie. Ginjaar legt uit: ‘het begint al 24 uur voor het congres aanvangt. Dan sturen we iedere deelnemer een boardingpass met daarop  het zaalnummer, stoelnummer en de route die in het gebouw genomen dient te worden.’

Bij de ingang van de parkeerplaats staat een matrixbord waarop de congressen van die dag met de zaalnummers staan. Vervolgens zijn op de parkeerplaats nieuwe borden geplaatst die congresbezoekers verwijzen naar de achteringang, die direct bij het congresdeel van het hotel uitkomt.

Daar staat vervolgens ontsmettingsmiddel klaar en tonen op schermen langs de muur de veiligheidsinstructies.

Eenmaal in de zaal is op de vloer aangegeven wat de looppaden zijn, en is elke stoel genummerd. Voor aanvang van elk event wordt een instructievideo getoond, naar analogie met de luchtvaart. ‘Daarom ook de boardingpass. We wilden het een beetje luchtig maken. Het is ook een gimmick, er mag best worden gelachen.’

Postillion klaar voor 1,5 meter-economie

1,2 miljoen aan kosten per maand

Maar, de serieuze ondertoon van de financiële gevolgen is er zeker.‘Ons businessmodel is erop gebouwd die zaal te vullen met 900 man, niet met 45’, zegt Ginjaar. Hij rekent erop over het hele jaar zo’n 40 procent minder omzet te halen. ‘Dit kost me 7 miljoen ebitda.

En dan gaat hij er vanuit dat vanaf september alles weer normaal is. ‘Die 1,5 meter-economie is iets tijdelijks, daar ben ik van overtuigd.' Maar zolang de volledige sluiting duurt, komt er bij Postillion geen euro binnen, en maakt het bedrijf elke maand wel 1,2 miljoen euro kosten. Alleen al de loonkosten zijn bijna een half miljoen per maand.

Delen met collega-hoteliers

Toch is het zo snel omschakelen naar die 1,5 meter-werkelijkheid niet ingegeven door commercieel belang. ‘We doen dit echt niet om er als Postillion beter van te worden. Dit is onze maatschappelijke plicht. Aan de andere kant zijn we ook gewoon een bedrijf, en moet er ook weer een keer geld verdiend worden.’

Ook wil Ginjaar de ideeën die binnen Postillion ontwikkeld zijn niet alleen maar voor het eigen bedrijf houden maar juist delen met collega’s. ‘Elke hotelier die hierover van gedachten wil wisselen, mag me bellen. Wij hebben tips voor hen en als zij slimme oplossingen hebben, horen wij die graag. We moeten dit als branche samen doen.’

Postillion klaar voor 1,5 meter-economie

Klaarmaken kost 2500 euro

De directe kosten om een hotel in te richten voor de 1,5 meter-economie zijn bescheiden, rekent Ginjaar voor. Het gaat om wat drukwerk, wat borden en bewegwijzering, een matrix-kar en wat lijnen op de vloeren. De grootste kostenpost zijn de filmpjes. 'In totaal zijn we hier in Bunnik voor zo’n 2500 euro klaar.’

Die filmpjes hoeft Postillion maar één keer te maken, terwijl alle hotels de komende weken worden klaargemaakt voor congressen en events volgens de 1,5 meter-norm.

Ondanks dat de congressen straks minder bezoekers hebben, zal Postillion ongeveer evenveel personeel nodig hebben. ‘Alles is wat meer verspreid door het hotel, we moeten meer meters maken.’

Geen politieagent

Bij het naleven van de 1,5 meter-norm gaat Ginjaar uit van de verantwoordelijkheid van gasten. ‘We zullen gasten er best even op wijzen als we zien dat ze zich er niet aan houden, maar we gaan niet als een politieagent door de zalen om te kijken of niemand tijdens een congres de stoelen verschuift. We doen dit juist om het voor mensen mogelijk te maken elkaar toch te ontmoeten, daar is straks gierend behoefte aan. De 1,5 meter doen ze niet alleen voor ons, maar ook voor zichzelf en voor de mensen om hen heen.’

Erik Jan Ginjaar over Postillion en de 1,5 meter-economie