KHN: 'Horecaondernemers positief, personeelstekort baart zorgen'

KHN: 'Horecaondernemers positief, personeelstekort baart zorgen'

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) presenteerde tijdens de start van de Horecava de resultaten van een onderzoek onder bijna 1000 horecaondernemers naar hun toekomstverwachtingen voor 2019. 72% heeft vertrouwen in het nieuwe jaar. De helft maakt zich zorgen over het personeelstekort horeca.

Van de bijna 1000 horecaondernemers die deelnamen aan het onderzoek, geeft 72% aan dat zij 2019 met veel vertrouwen tegemoet zien. Dat vertrouwen komt ook tot uiting in de bedrijfseconomische doelen. Voor 58% is dat groei terwijl 35% gaat consolideren.

Voor de komende tijd ziet 61% meer kansen dan bedreigingen terwijl 11% meer bedreigingen dan kansen ziet.

Concrete plannen

97% van de horecaondernemers heeft concrete plannen of is voornemens om in 2019 nieuwe activiteiten op te pakken of bestaande uit te breiden. Dat doen ze door onder andere door te investeren in training van personeel, meer online activiteiten, aandacht voor duurzaamheid en gezonde voeding en door extra medewerkers aan te trekken.

Zorgen over personeelstekort horeca

Uit het onderzoek blijkt dat horecaondernemers ook een aantal uitdagingen zien. Op de vraag waar zij ’s nachts wakker van liggen, geeft 50% aan het tekort aan personeel en 34% het te grote aanbod van horeca in hun stad of dorp. Daarnaast zien zij blurring met alcohol als een bedreiging.

personeelstekort horeca

Acties om personeel te vinden en te behouden

De helft van alle horecaondernemers ziet het personeelstekort in de horeca als een bedreiging voor zijn/haar bedrijfsvoering. De grote banken als ABN-Amro en Rabobank kwamen ook met soortgelijke berichten. Het zoeken, vinden en behouden van voldoende goed gekwalificeerd personeel is daarmee dé uitdaging voor 2019. personeelstekort horeca

Uit het onderzoek blijkt dat horecaondernemers al veel acties doen op dit gebied. Ondernemers betalen meer loon, zetten in op flexibele werktijden en bieden leerwerkplekken aan. Ze kijken vooral intern hoe ze zaken beter kunnen regelen. In mindere mate kijkt men naar het inhuren van zzp-ers, uitzendkrachten of het aantrekken van werknemers uit het buitenland.personeelstekort horeca

Inzetten op werven en behoud medewerkers

Robèr Willemsen, voorzitter van KHN: 'Ik ben blij dat horecaondernemers de toekomst met veel vertrouwen tegemoet zien. Ik herken ook de punten van zorg die naar voren komen uit het onderzoek, waaronder met name de krapte op de arbeidsmarkt. Daarom is en blijft dit één van de speerpunten van KHN.'

'We zetten in op meer instroom bij horecaopleidingen en goede stages, maar inspireren onze leden ook op het gebied van het aantrekken en behouden van medewerkers. Als we er tegelijkertijd voor kunnen zorgen dat én meer mensen kiezen voor een horeca-opleiding én meer mensen in de horeca gaan werken én dat er minder mensen onze branche verlaten, hebben horecaondernemers nog meer kans om hun ambitie om te groeien en kansen te pakken, te realiseren.'

Bekijk deze collectie

Medewerker in dienst

Verschillende aspecten spelen een rol als het gaat om medewerkers die aan het werk zijn. In deze collectie staan tips & tricks voor horecaondernemers als het gaat om het behouden en opleiden van medewerkers, samenwerken, inroosteren en ziekte. Ook delen ondernemers hun praktijkvoorbeelden.