Rabobank: Horeca groeit verder in 2019, maar uitdagingen worden groter 

Rabobank: Horeca groeit verder in 2019, maar uitdagingen worden groter 

De Rabobank heeft haar verwachting voor de leisuresector in 2019 bekendgemaakt. De bank verwacht dat de groei van de horeca in 2019 verder zal gaan, maar dat die groei minder sterk zijn zal zijn dan in 2018. Er zijn een aantal uitdagingen van invloed op de horeca.

De horeca- en recreatiesector is afhankelijk van de ontwikkelingen van de particuliere consumptie. Voor 2019 verwacht de Rabobank  dat deze verder groeit, al zal dit minder uitbundig zijn dan in 2018. De verwachting is een groei van 4% in 2019. Daarnaast profiteert de sector van een stijging in het inkomende toerisme. Voor 2019 verwachten we dat het aantal toeristen zal stijgen tot 20 miljoen.

Tekort aan personeel remt groei

groei van de horecaUitdagingen in de sector zijn er ook. Zo remt het tekort aan personeel de groei van de horeca, is er in sommige markten en regio’s sprake van verzadiging en levert de groei van het toerisme ook problemen op rondom de leefbaarheid van gebieden.

De consument verandert en daarmee het aanbod ook.

De belangrijkste trends:

  • Gasten kiezen steeds vaker voor gemak. Dit zorgt voor een hogere ‘buiten-de-deur-consumptie’, waarvan met name fastcasual en bezorgrestaurants profiteren.
  • Men is bereid te betalen voor concepten met een unieke beleving. Consumenten zijn daardoor wel minder merktrouw.
  • Het aanbod neemt sterk toe, zowel door de groei van het aantal ketens als in de transformatie van leegstaand (winkel, kantoor) vastgoed naar foodservice of logies.
  • Prijzen zullen stijgen maar tegelijkertijd komen marges onder druk te staan door een stapeling van effecten, zoals: hogere personeelskosten, BTW verhoging, verhoging van grondstoffen en verhoging van toeristenbelasting (in sommige regio’s).
  • Het aantal toeristische overnachtingen zal verder toenemen, met name door de groei van het inkomende toerisme.
  • Verdere vervaging van grenzen tussen sectoren. Onder andere supermarkten die zich bewegen richting foodservice en vakantieparken die meer dagrecreatie gaan aanbieden.
  • Duurzaamheid wordt in 2019 nog belangrijker. Hierbij staat verduurzaming van vastgoed en voedselverspilling centraal.
  • Verzamelen van data en dit inzetten om toegevoegde waarde te leveren aan gasten, zal steeds belangrijker worden.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.