Na de annulering van de vorige editie door de lockdown, is dit jaar gekozen voor een alternatieve opzet van de Dutch Hotel Award 2021. Waar normaliter de halve finale plaatsvindt met publiek in de Heineken Experience, werden hotels uitgenodigd een video in te sturen, waarin het managementteam zich voorstelt en laat zien hoe er wordt omgegaan met het thema Veerkracht & Verbinding. Vrijdag 16 april sloot de inschrijftermijn, waarna de jury zich boog over de inzendingen van de aangemelde hotels.
Genomineerden Dutch Hotel Award 2021
In eerste instantie zou de jury uit alle aanmeldingen de vijf beste videoclips selecteren, waarin het managementteam zich voorstelt en laat zien hoe het hotel omgaat met het thema Veerkracht & Verbinding. Echter, gezien het hoge aantal inzendingen én de bijzondere kwaliteit van de videoclips, heeft de organisatie ervoor gekozen 10 hotels door te laten gaan naar de volgende ronde.
Dit zijn de tien genomineerden, in alfabetische volgorde.
- Conscious Hotels, Amsterdam
- HIM+ (Hotel De Wereld, Wageningen/Villa Ruimzicht, Doetinchem)
- Hotel Nassau, Breda
- Hotel Parkzicht, Eindhoven
- Hyatt Place Amsterdam Airport
- Postillion Amersfoort Veluwemeer
- Stella Suites, Goirle
- Thermen Bussloo, Voorst
- Villa Heidebad, Epe
- Zoku, Amsterdam
Met deze genomineerden verwelkomt de jury ook enkele oude bekenden: zowel Villa Ruimzicht als Villa Heidebad waren beiden ook al genomineerd in de Top 10 van de laatste editie in 2019, die uiteindelijk werd gewonnen door Jaz Amsterdam.
Hoog aantal inzendingen
Francesco Monaco, initiatiefnemer van de Dutch Hotel Award is uitermate verheugd over het hoge aantal inzendingen en de kwaliteit ervan. ‘Natuurlijk begreep iedereen dat de editie van 2020 moest worden verplaatst. Des te meer zijn we blij dat de prijs voor het beste hotelmanagementteam dit jaar wél wordt georganiseerd en dat gevoel wordt onderstreept door de creativiteit en professionele aanpak van de ingezonden videoclips.’
Het is volgens Monaco overduidelijk dat de deelnemende teams de crisis hebben aangepakt door de handen flink uit de mouwen te steken. Het gekozen thema, Veerkracht & Verbinding is sterk waarneembaar in alle inzendingen. Ook is de organisatie positief verrast door het hoge aantal inzendingen. ‘We wisten niet zeker of hotelteams in deze tijd wel tijd en energie hadden voor de wedstrijd, nou dat hebben we geweten.’
Om die reden, én om de kwaliteit van de inzendingen is gekozen om in tegenstelling tot eerdere berichten tóch te kiezen voor tien genomineerden, net als andere jaren.
Publieksstemmen
‘En het mooiste is dat de inzage dit jaar niet beperkt is tot de jury', zegt Monaco. ‘Het publiek kan de 10 inzendingen bekijken en zelfs de eigen stem laten gelden.’ De clips van de genomineerden zijn te bekijken op de site van Dutch Hotel Award en daar kan tot donderdag 13 mei ook worden gestemd. Deze stemmen wegen voor 25 procent mee in het bepalen van de vijf halve finalisten.
Op 20 mei worden de halve finalisten bekendgemaakt, die vervolgens diezelfde dag door de jury worden ondervraagd in een online sessie. Zodoende heeft de jury, net als ander jaren bij de ‘live’ halve finale in de Heineken Experience, alsnog de gelegenheid om enkele vragen te stellen aan de deelnemende managementteams. Tijdens de sessie wordt uitsluitend antwoord gegeven op de gestelde vragen vanuit de jury. Het is niet de bedoeling dat de teams aanvullende presentaties voorbereiden en ook krijgt elk team exact 5 minuten, om de wedstrijd zo eerlijk mogelijk te laten verlopen. De jury kiest aansluitend de drie finalisten, die op vrijdag 21 mei worden bekend gemaakt.
Jurybezoeken
Als de regels van de overheid het toelaten, zal de jury op vrijdag 18 juni de drie finalisten bezoeken. Daarbij krijgen de teams de mogelijkheid zich aan de jury te presenteren en te laten zien hoe zij invulling geven aan het thema ‘veerkracht en verbinding’. De winnaar wordt vervolgens in de week van 28 juni bekendgemaakt. Op welke wijze is nog even afhankelijk van wat tegen die tijd kan en mag onder de beperkingen. De invulling van die bekendmaking wordt op een later moment bekend.
16 winnaars Dutch Hotel Award
Editie 2021 is alweer de 17e keer dat de Dutch Hotel Award wordt uitgereikt. Dit zijn de winnaars van de DHA tot nu toe:
2019:Jaz in the City Amsterdam
2018:Novotel Amsterdam Schiphol Airport
2017:Kruisherenhotel Maastricht
2016: Ink Hotel Amsterdam
2015:Hotel van Oranje, Noordwijk
2014:Postillion Deventer
2013:Pulitzer, Amsterdam
2012: Palace Hotel, Noordwijk
2011:Townhouse, Maastricht
2010:Papendal, Arnhem
2009:De Zon, Ommen
2008:Eden American, Amsterdam
2007:Château St. Gerlach, Valkenburg a/d Geul
2006:Des Indes, Den Haag
2005:Beaumont, Maastricht
2004:Delta Hotel, Vlaardingen
De Dutch Hotel Award (DHA) is een initiatief van Trust Hospitality en vormt een jaarlijkse wedstrijd voor hotelmanagementteams. In drie afvalrondes worden drie finalisten bepaald die aan de slag gaan met het thema van dat jaar en een aanvullende finaleopdracht. DHA heeft tot doel de creativiteit en het professionalisme in de hotellerie te vergroten.
De jury bestaat uit (v.l.n.r.) Regine von Stieglitz van Hotelschool The Hague, initiatiefnemer Francesco Monaco, juryvoorzitter Bas Tolmeijer, hoofdredacteur van Misset Horeca Marjon Prummel, sector banker leisure Sjuk Akkerman van ING, Bart Meinen van Heineken en Sander Allegro.