Bart van Kleef is naast nieuwe voorman van Craft, ook bij Uiltje Brewing Company verantwoordelijk voor marketing en branding. Daarvoor was hij werkzaam bij importeur Bier&cO.
De nieuwe voorman van de branchevereniging van onafhankelijke brouwerijen is net zoals zijn voorganger Michel Ordeman voor drie jaar aangesteld. Opvallend genoeg is Van Kleefs werkgever, Uiltje Brewing Company, zelf ook pas net lid van Craft, zo'n twee maanden.
'Klopt, maar wij zochten kennis en aansluiting en dat vinden we zowel bij De Nederlandse Brouwers áls bij Craft', aldus Van Kleef. En dat is meteen ook één van de speerpunten die hij zichzelf als voorzitter heeft toegedicht.
'Er is bij onze leden ontzettend veel kennis te halen en die is ook weer te delen. Ook met niet-leden trouwens; we lopen allemaal tegen dezelfde issues aan. Waarom daar niet gezamenlijk in optrekken?'
Kennisoverdacht, Stibon en niet-leden
En met die kennis doelt Van Kleef op een zo breed mogelijk palet. 'Natuurlijk kennis over het brouwen van bier, maar ook marketing, sales een website bouwen...dat soort dingen. Maar ook: waar wil je over twee jaar staan als brouwer?'
Kennisoverdracht op vele gebieden dus. 'Kijk eens naar de kennis die er is door de Brouwopleiding en door de bieropleidingen van Stibon. Ik merk dat er bij onze leden veel behoefte is aan het delen en ontvangen van dit soort kennis. Dat soort dingen delen, ook met niet-leden dat is iets waar ik me wel voor inzetten.'
Het bij elkaar brengen van de branche is daarbij het grotere doel. 'Het zijn nu veelal eilandjes, dat is natuurlijk prima, maar laten we dan een archipel vormen', aldus Van Kleef.
Ook niet-leden dus. 'Die lopen toch ook tegen dezelfde problemen aan?' En waarom je nog lid zou worden dan? Lachend: 'Natuurlijk krijgen leden voordelen. Maar door lid te worden help je Craft te groeien.'
Huurbrouwers, gedeeld eigenaarschap, Nederlandse Brouwers
In zijn hoedanigheid als marketingman bij Uiltje Brewing Company is Van Kleef dus lid van zowel de Nederlandse Brouwers als van Craft. Die gedeelde kennis zal dan van pas komen.'
'Hiermee kunnen we elkaar versterken. Daar zijn ze weer op hele andere vlakken bezig, bijvoorbeeld op de lange termijn. Afschaffing van one-way-flessen, statiegeld op blik...dat zijn meerjarenplannen.'
Van Kleef wil vooral dat Craft een vereniging is voor iedereen. Leden en niet-leden, maar ook huurbrouwers. 'Iedereen hoort erbij. Die discussie was er in het verleden vaak. Mogen huurbrouwers ook lid zijn van Craft? Ik vind van wel. We beginnen allemaal op een bepaalde manier en daarnaast zijn er huurbrouwers die met hele mooie, spannende bieren bezig zijn.'
Aan de overige regels wil Van Kleef gewoon vasthouden. 'Je moet natuurlijk wel onafhankelijk zijn in de zin dat niet meer dan 25% van de aandelen van de brouwerij in het bezit mogen zijn van een derde partij.' Ook moeten leden authentiek brouwen - geen high gravity- , maximaal 1 miljoen hectoliter brouwen en transparant zijn over bier, hoeveel medewerkers en productie. Van Kleef: 'Alleen zo kunnen we de belangen van de branche optimaal vertegenwoordigen.'