Dag van het Bier: splinternieuw kennis-event Misset Horeca

Dag van het Bier: splinternieuw kennis-event Misset Horeca

Misset Horeca organiseert maandag 9 september De Dag van het Bier. Een nieuwe event voor horecaondernemers die meer met bier in hun zaak willen doen of hun kennis op dit gebied willen vergroten. Hoe stel je een bierkaart samen, Hoe neem je gasten mee in de smaken van bier?

De Dag van het Bier is voor horecaondernemers en leidinggevenden uit de branche die met bier werken, er meer over willen weten of er meer mee willen doen. Deelnemers kunnen vijf sessies kiezen uit veertien verschillende opties. Onder meer; Hoe haal je meer uit je bierassortiment? Wat is nou écht goed tappen? Hoe help je een gast kiezen? Hoe kun je eenvoudig een bierproeverij organiseren? Bieren proeven, ruiken, zien en overbrengen, hoe doe je dat? Wat zijn de trends? Wat is de meerwaarde van een biersommelier? Welke alcoholvrije bieren moet ik voeren?

Dit nieuwe event vindt maandag 9 september plaats in de Winkel van Sinkel in Utrecht, van 10.00 tot 18.00. Naast diverse kennissessies is er ook een plenair gedeelte, pauzes en een afsluitende borrel. Redacteur Michael Simon: 'Het idee van de Dag van het Bier is bij ons ontstaan en is verder vormgegeven in gesprekken met onder meer Bier&cO en Swinkels Family Brewers.'

De Dag van het Bier is bedoeld voor horecaondernemers en leidinggevenden in alle segmenten van de horeca. Deelname aan deze dag, inclusief een hapje en een drankje in de pauzes, kost €200. Abonnees van Misset Horeca betalen €150.

Meer informatie én inschrijven kan hier.

Cafe Top 100 Cafe In de Karkol in Maastricht

Een overzicht van alle sprekers en hun sessies.

Bier & Foodparing

Bier wordt steeds vaker ingezet als volwaardige maaltijdbegeleider. De veelzijdigheid van de drank maakt het tot een ideale partner van diverse gerechten; van snacks en kleine hapjes tot aan maaltijden op sterniveau en desserts. Chef, biersommelier en schrijver Arvid Bergström laat op de Dag van het Bier zien hoe je eenvoudig bier en eten kan combineren.

Terras Bootcamp 2018, Satelliet Meubelen Breda, Inspirium

Over Arvid Bergström
Arvid Bergström is biersommelier en van huis uit chef. Die twee facetten combineert hij al jaren door zich in te zetten voor bier- en spijscombinaties. De Haagse bierliefhebber doet dat bij bedrijven en op presentaties, maar heeft ook diverse boeken achter zijn naam staan.

Scoren met No & Low

Sinds 2010 is de consumptie van 0.0-bier ruim vervijfvoudigd. De verkoop van alcoholvrij bier is in 2018 met ruim 30 procent harder gestegen dan in voorgaande jaren en brouwerijen lanceren massaal innovatieve en lekkere laag alcoholische en 0.0 bieren. Tijdens deze sessie gaat biersommelier Ivo Thijssen dieper in op hoe de explosieve groei tot stand is gekomen, het aanbod No & Low-bierstijlen en welke commerciële kansen deze bieren bieden.

Bier-Ivo-Thijssen

Over Ivo Thijssen
Ivo Thijssen is een onafhankelijke biersommelier, Certified Cicerone®, Bierista, trainer en bierambassadeur. Met de bedrijven Bierbewustzijn.nl, Bierproeven.nu en The Place 2 Beer levert hij samen met zijn collega’s diensten aan brouwerijen, drankenhandels, horecazaken, horecamedewerkers, bierprofessionals en particulieren. De diensten bestaan uit beleving, kennis en omzetgroei door doelgerichte no-nonsense trainingen, opleidingen, advies, workshops en inspiraties.

Bier tot in de hemel, trends en ontwikkelingen

Het kan niet op. Er zijn zoveel brouwerijen en zo veel verschillende soorten bier. De bomen lijken tot in de hemel te groeien. Het leven is de bierhemel is zeer aangenaam, er is volop keuze en er valt voor ieder wat te verdienen. Hoe lang gaat deze bierrevolutie nog duren? Alain Schepers is optimistisch. Hij ziet hypes komen en gaan en trends die de wereld veranderen. En er gaat veranderen! Bereid je voor en stoom jezelf in deze inspirerende sessie klaar voor de toekomst.

Cafe Nescio alcoholvrij bier alcoholarm bier proeverij test

Over Alain Schepers
Alain Schepers is mede-eigenaar van Bierista BV. De bierkenner is journalist en gediplomeerd Biersommelier. Dagelijks schrijft hij over nieuws en ontwikkelingen in de bierwereld. Dat doet hij op Bierista.nl en voor diverse media. Als spreker inspireert hij bierliefhebbers en verkondigt hij het bierwoord. Via de Bierista Bieropleiding draagt hij bij aan het breed verspreiden van bierkennis bij particulieren en vooral ook bij horeca en retail.

Meerwaarde van een biersommelier

De biersommelier is een niet te stuiten fenomeen in opkomst. Steeds meer mensen halen hun diploma en er is ook steeds meer vraag naar kennis over bier. Maar welke meerwaarde kan een biersommelier bieden? Nederlands Kampioen Biersommelier 2018 Pepijn van der Waa gaat dieper in over de meerwaarde van een biersommelier op elk niveau. Van restaurant tot (eet)café.

Pepijn van der Waa, Dag van het Bier

Over Pepijn van der Waa
In 2018 werd Pepijn van der Waa uitgeroepen tot Beste Biersommelier van Nederland. Na jaren gewerkt te hebben bij gerenommeerde ‘bierzaken’ als In de Wildeman in Amsterdam en Jopen Bier in Haarlem, timmert de Internationaal Biersommelier met zijn bedrijf BrewTaste aan de weg. Hiermee organiseert Van der Waa proeverijen, workshops en geeft hij trainingen.

Tips om meer uit je bierassortiment te halen

‘De eerste slok bier neem je met je ogen, en voor een optimale smaakbeleving is het daarom cruciaal dat bier op de juiste wijze gepresenteerd en geserveerd wordt. Vakbekwaam barpersoneel is niet alleen prettig voor de gasten, het verbetert ook de verkoop en winstmarges voor de ondernemer’, aldus Thomas Wijns. De sessie Tips om meer uit je bierassortiment te halen omvat; de impact van seizoenbier, het belang van rotatie in de tap- en flessenlijst, spreiding in het bierassortiment, basiskennis onder personeel over het bierassortiment en de impact van glaswerk op je marges

Over Thomas Wijns
Thomas Wijns begon in maart 2018 zijn De Bierbalie. Een educatiecentrum voor horecaondernemers en hun medewerkers. Dat doet hij in Amsterdam, waar hij jarenlang bedrijfsleider was bij café Arendsnest, of op locatie. Wijns is naast zytholoog ook liquorist.

Hoe organiseer je zelf een bierproeverij

Bier proeven is misschien wel de meest favoriete hobby van 2019, en dat zal in 2020 niet veel anders zijn. Daarbij is een bierproeverij een prachtige manier om uw gasten hun eigen smaak en uw assortiment te laten ontdekken. Om het feest compleet te maken: een avond bier proeven met uw gasten is klantenbinder; een leuke, smakelijke en laagdrempelige activiteit – en het is niet eens ingewikkeld om het zelf te organiseren. In deze masterclass van Rick Kempen leert u zelfstandig een perfecte bierproeverij samen te stellen én uit te voeren.

Het belang van een goede bierkaart

Een bierkaart is het meest gebruikte ‘gereedschap’ in een horecabedrijf om gasten te laten kiezen uit het assortiment. In de meest simpele vorm is het een droge opsomming van dat assortiment, in de meest succesvolle vorm een bijna interactieve kaart waarin de gast naar de beste keuze navigeert. Hoe stel je een goede bierkaart samen, welke fouten mag je niet maken en wat zijn de beste tips om een bijna perfecte kaart te maken? En, hoe kun je in aanvulling op de bierkaart goed advies aan de gast geven? In deze workshop gaat Rick Kempen op al deze vragen in.

Rick Kempen

Over Rick Kempen
Rick Kempen is sinds 1987 actief in de bierwereld en is naast gediplomeerd biersommelier vooral bierambassadeur bij Bier&cO. Kempen presenteert regelmatig (bier)evenementen en debuteerde in 2017 als bierschrijver met zijn boek ‘Bier’. Ook schrijft hij maandelijks een biercolumn voor Misset Horeca.

Perfect serve: tappen en uitschenken

Tijdens deze workshop staat Franck Evers stil bij het tappen en schenken van het perfecte biertje. Op een speelse wijze leert iedereen vakkundig en professioneel tappen en schenken. Zo wordt bierverlies voorkomen en wordt het creëren van een drinkervaring van wereldklasse voortaan een koud kunstje.

Franck Evers Dag van het Bier

Over Franck Evers
Franck Evers is al 18 jaar werkzaam als ‘Trainer Bierbehandeling’ bij Siebenheller en Partners. Hij stond mede aan de basis van het succesvolle Goed Getapt-programma dat 12 jaar door Heineken in de Nederlandse horeca is ingezet om de bierbehandeling en actieve verkoop te optimaliseren. Vanaf 2005 werd hij gevraagd om naar het buitenland te reizen om voor Heineken tap clinics te verzorgen. Sinds 2017 ligt zijn focus op de VS, waar het Star Bar-programma is geïntroduceerd.

Van bierbehoefte naar bieradvies

In deze workshop van Laurens Raven draait het allemaal om de keuze van de consument. Hoe kan je de consument het beste wegwijs maken in de wereld van het bier en hoe kun je hier als bedrijf het beste bij aansluiten. Welke bier adviseer je aan je gast en kom je tot een mooi vervolg advies. Hierbij worden handige tips & tricks gedeeld

Laurens Raven Dag van het Bier

Over Laurens Raven
Laurens Raven heeft tijdens zijn studie pedagogiek in Nijmegen jarenlang achter de bar gestaan en hier is zijn liefde voor de horeca ontstaan. In 2006 is hij begonnen met het verzorgen van uiteenlopende de trainingen in de horeca waarbij met name de nadruk lag op (speciaal)bier. Hij verzorgt en ontwikkelt al jarenlang trainingen op het gebied speciaalbier en bierbehandeling in zowel binnen als buitenland. Samen met drie andere biertrainers heeft hij in 2017 biertraining.nl opgezet.

Ruiken, zien proeven: leren en overbrengen

Bier werkelijk proeven is te leren. Alleen hebben weinig mensen bij een horeca bezoek daar tijd voor. Kleine tips en tricks van Yu Mey Kwee hoe je bier kunt proeven, van elkaar kunt leren, wat je wel en niet wilt proeven en hoe vertaal je dit naar je gast opdat hij of zij er hetzelfde plezier aan beleefd?

Yu Mey Kwee

Over Yu Mey Kwee
Yu Mey Kwee zit ‘in de horeca’ sinds 1992. Begonnen bij één van de eerste ABT-cafés van Nederland waar de voorliefde voor bier werd ingegoten door collega Michel Ordeman. Met de komst van diens Jopenkerk groeide de voorliefde uit tot de titel biersommelier. Tegenwoordig is Yu Mey zelfstandig werkzaam als biersommelier, organiseert zij biertrainingen en proeverijen en is ze docent bij bieropleider StiBON.

Bierterminologie: duiding voor gast en medewerker

IBU, EBC, Kettle Sour, dry hopped, ondergistend, spontane vergisting, Alc% en barrel aged… De termen in de bierwereld vliegen om je oren maar welke informatie geeft dit nu eigenlijk over een bier? Wat zijn die ‘bitters’ nu precies en waarom kan een blond bier met meer bitters toch minder bitter zijn dan een donker bier? Waarom is een donkerder bier niet per definitie zwaarder dan een blond bier? Internationaal Biersommelier en bierbrouwer Jet van de Griendt legt de basis uit van bierterminologie en geeft handvaten om medewerkers hierin te begeleiden en gasten te adviseren.

Jet van de Griendt, Dag van het Bier

Over Jet van de Griendt
Jet van de Griendt behaalde in 2015 haar Internationaal Biersommelier-diploma. Na haar jaren in de horeca maakte zij de overstap naar de bierwereld. Jet startte begin 2016 als brouwer bij brouwerij St. Joris in Breda en is nu werkzaam als brouwer bij THOMS Stadsbrouwerij in Rotterdam. Daarnaast geeft zij ook les voor het Stibon en is zij betrokken bij de BierButler app. In 2018 riep Bier! Magazine haar uit tot nummer 3 van mensen die iets betekenen in de bierwereld.

Vertaal Bierkennis naar de gast

Hoe vertaal je bierkennis naar je gast en je medewerkers? Ondernemers worden overspoeld met informatie en ook de Dag van het Bier wordt de nodige kennis gedeeld. In zijn workshop inspireert Bas Schampers om bier te gebruiken om medewerkers en gasten aan je te binden en ze te inspireren. Welk middel leent zich hier nou beter voor dan bier?

Bas Schampers Dag van het Bier

Over Bas Schampers
Bas Schampers is gastvrije biersommelier. Naast trainer en coach op het gebied van gastvrijheid is hij mede-oprichter van StiBON BierTalent. Met BierTalent traint hij horecamedewerkers op het gebied van bier. Niet te technisch, juist altijd praktisch toepasbaar en service gericht richting de gast.

Beweeg je zaak mee in de vraag naar meer bier

Hoe laat je jouw horecabedrijf meebewegen met de vraag in de markt naar bier? En hoe behandel je bier, waarbij de kwaliteit voorop staat en je het maximale uit ieder getapt biertje haalt? Dat en meer komt aanbod tijdens de workshop Beweeg je zaak mee in de Vraag naar Bier.

Sanne Slijper, Two Chefs Brewing

Over Sanne Slijper
Sanne Slijper richtte in 2013 met Martijn Disseldorp Two Chefs Brewing op. De craftbrouwerij bracht sinds die tijd bieren als Funky Falcon, White Mamba en Green Bullet op de markt. Daarnaast opende het duo, samen met Adriaan Verkerk van restaurant Jacobsz, in mei 2018 Bar Alt in Amsterdam. In deze zaak worden bier en eten op fine-dining-niveau met elkaar gecombineerd

Automatisering en bierverkoop

Smaak, beleving en eigentijdse ongedwongenheid: het van oorsprong lokaal bekende Jopenbier wint steeds meer terrein. Niet alleen de omgetoverde historische Jacobskerk – nu een volledig operationele brouwerij, grand café en restaurant – maar ook hun proeflokaal in de Haarlemse Waarderpolder gooit hoge ogen. Bedrijfsleider Barry de Haan vertelt over de belangrijkste lessen die ze in hun groeitraject hebben geleerd, met een glansrol voor strakke automatisering op maat. 'Want met slimme barschermen, mobiele handhelds, tapautomatisering en unieke narrowcasting verhoog je niet alleen de gasttevredenheid, maar óók die van je team.'

Barry de Haan van Jopenkerk in Haarlem. Hoogste nieuwe binnenkomer op 43 in de ranglijst.

Over Barry de Haan
Met meer dan 25 jaar horeca-ervaring weet Barry de Haan veel over het toevoegen van 'het wow-effect.' Het toevoegen van iets nieuws, iets onderscheidends. Extra aantrekkingskracht. Met Jopen wil hij de doelgroep blijven verrassen. Proeverijen, nieuwe bieren, allerlei activiteiten in de Jopenkerk, én het geheel ondersteunen met de juiste techniek, een strak design en korte lijntjes met gasten. Wat maakt het verschil? Hij vertelt het graag.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.