Arvid Bergström en Ivo Thijssen namen op de Terras Bootcamp 2018 ieder een bierworkshop voor hun rekening. Waar de eerstgenoemde dieper inging op bier-foodpairing, deelde Thijssen de laatste biertrends met zijn gehoor. Ook gaf de biersommelier tips. Hoe haal je het maximale uit bier in je bedrijf?
Lees ook: Veel aandacht voor bier en spijs op Terras Bootcamp
Biertrends: maak je eigen Radler
De biertrends volgen elkaar in rap tempo op. De toenemende populariteit van bier is daar mede verantwoordelijk voor. Van vatgerijpt en collaboraties tot laag-alcoholisch en infusion. Biersommelier Ivo Thijssen lichtte een aantal trends eruit tijdens de Terras Bootcamp.
Maltbier is absoluut in opkomst. 'Let daarbij wel op alcoholvrij en alcoholarm', zegt Thijssen. 'Daar zit een verschil in en bijvoorbeeld zwangere vrouwen willen achteraf niet op het etiket lezen dat er 0,5% alcohol in hun 'alcoholvrije' bier zit.'
Lees ook: Alcoholvrij bezig aan niet te stuiten opmars
Maar ook Radler blijft onverminderd populair. Thijssen: 'Wij zijn daar eigenlijk pas net mee bezig, als je het bijvoorbeeld vergelijkt met Duitsland. Daar zijn de variaties oneindig veel groter. Van mixen met cola tot aan appel.' Een tip: maak je eigen Radler. Thijssen: 'Radler is bier met limonade. Hoe gaaf en hoe goed is het als je een huisgemaakte Radler kan aanbieden op je terras?'
Lees ook: Bijna 30% drinkt maandelijks Radler
Haal meer uit bier door advies
Volgens Thijssen kunnen bedrijven meer uit bier halen door hun gasten te adviseren. '45 procent van de gasten wil bieradvies en 90 procent volgt dit ook daadwerkelijk op.' Een andere trend die Thijssen meegeeft, is dat vrouwen steeds vaker bier drinken. '35 procent van de bierdrinkers is vrouw.' En het is een misverstand dat vrouwen alleen zoete of laag-alcoholische bieren drinken.
Sowieso: 'Ga met je gast in gesprek om erachter te komen wat hij of zij lekker vindt. Iedereen lust bier, maar niet iedereen weet dat nog', luidt het credo van Thijssen. 'Speel een soort 'Wie is het?' met je gast. Als deze aangeeft 'bier' te willen. Vraag dan bijvoorbeeld donker of blond? Vervolgens bitter of zoet? En als je zo doorgaat kom je vanzelf op één van de bieren in je assortiment terecht.'