Brouwerij De Molen, één van de bekendste craftbierbrouwerijen van Nederland zag in 2004 het levenslicht in de historische korenmolen De Arkduif in Bodegraven. De brouwerij, het geesteskind van John Brus en Menno Olivier, timmert al jaren succesvol aan de weg. Zo werden er wereldwijd collaboration brews aangegaan met collega-brouwers. En door RateBeer werd het zelfs in de top-10 van beste brouwerij ter wereld gekozen.
Opvolging 'missie statement' Brouwerij De Molen
Brouwerij De Molen publiceerde op 4 april 2016 haar 'missie statement', genaamd De Vier Wieken van Brouwerij de Molen. Een verklaring waarmee het de waarden en normen voor de brouwerij in de toekomst wilden borgen.
- 1. Geen concessies aan smaak, balans en ingrediënten.
- 2. Altijd blijven experimenteren en innoveren.
- 3. Samenwerking en kennisuitwisseling met andere craft-beer brouwerijen.
- 4. Ambassadeur zijn voor de werkelijke craft-beer scene, die wat ons betreft staat voor kwaliteit en diversiteit boven alles
In datzelfde jaar werd bekendgemaakt dat Bavaria, inmiddels Swinkels Family Brewers, een minderheidsbelang van 35 procent in Brouwerij de Molen nam. Nu is dat dus 100 procent geworden. De Molen daarover: 'Wij willen dat onze bieren, met name in Nederland, nog uitgebreider vertegenwoordigd en gedistribueerd worden, want dat is van levensbelang voor onze brouwerij, het merk, de mensen en de middelen. Die zorg willen we nog verder uit handen geven. Vervolgens kunnen wij ons volledig concentreren op wat we het allerliefste doen: onderscheidend en goed bier brouwen, op onze eigen voorwaarden. Dat was ooit de reden om met het brouwen te starten, het was steeds de motivatie om door te willen groeien en altijd de prettige oorzaak van het met trots en lol dagelijks aan het werk gaan.'
Status aparte binnen de 'familie'
Swinkels Family Brewers heeft vanaf het eerste contact aangegeven uiteindelijk Brouwerij de Molen ‘in de familie op te willen nemen’. De Molen: 'Nadat we elkaar in 2,5 jaar steeds beter hebben leren kennen zetten we vol vertrouwen de volgende stap. Brouwerij de Molen wordt door overname van alle resterende aandelen volledig opgenomen in de Brabantse familie brouwerij. De Molen krijgt daarbij een vergelijkbare autonome ‘status aparte’ als bijvoorbeeld ook De Koningshoeven (La Trappe) die heeft. In de dagelijkse aansturing en het management van de brouwerij verandert daarom ook niets.'
De overname van De Molen past naadloos in de strategie die door Swinkels is ingezet in de speciaalbiersector, ondermeer door de overname van Bier&cO in 2018.