De gemiddelde pilsprijs in het café was vorig jaar €2,43. Dat is 72 cent meer dan in 2006, een stijging van 42 procent. In dezelfde periode werd pils in een krat in de supermarkt per liter 18 cent duurder. Consumenten waren bij het boodschappen doen in doorsnee 1,49 euro per liter kwijt, wat 14 procent meer is dan tien jaar eerder. Voor een pilsje van 30 centiliter moest in de supermarkt dus omgerekend 45 eurocent worden neergeteld.
Lees ook: het complete dossier over bierprijzen
Cafébezoeker let minder op prijs
Dat er zo'n groot verschil bestaat tussen de prijs van bier die cafés en supermarkten rekenen, heeft verschillende oorzaken. Wat volgens het CBS onder meer speelt is dat supers veel groter inkopen. Daardoor kunnen zij voordeligere prijzen afdwingen bij de brouwerijen. Supermarkten adverteren doorgaans ook veel met aanbiedingen, terwijl cafés elkaar amper op die manier beconcurreren. De consument let bij het kiezen van een café immers niet alleen op de prijs van een pilsje maar bijvoorbeeld ook op de sfeer van de locatie en de mensen die er komen.
Lees ook: 'Meer hecotliterkorting? Geen denk aan, zei de brouwer'
Brouwers verhogen prijs pils jaarlijks
Waar caféondernemers in dat licht ook mee te maken hebben, is de jaarlijkse stijging van de pilsprijs. Alle bierbrouwers -uitzonderingen als Alfa, Horecabier en Budels daargelaten- verhogen jaarlijks hun prijzen. Misset Horeca berekende in februari 2015 dat de pilsprijs onevenredig en onverklaarbaar hard steeg en dat de bruto fustprijs gemiddeld €15 euro te hoog ligt. Ook voor 2017 hebben alle grote brouwers prijsverhogingen doorgevoerd. Bekijk hieronder de prijsstijgingen per grote brouwer:
'Ook Bavaria in 2017 flink duurder'
'AB InBev verhoogt prijzen in tweede instantie flink'
'Heineken verhoogt pilsprijs 2017 fors'