Zo besparen restaurants op commissies van bestelplatforms

Zo besparen restaurants op commissies van bestelplatforms
Sitedish helpt ondernemers om minder afhankelijk te zijn van grote bestelplatforms en hun kosten flink te verlagen.

Voor bezorg- en afhaalrestaurants wordt het steeds moeilijker om winstgevend te blijven door de hoge commissies van grote bestelplatforms. Deze commissies kunnen oplopen tot wel 30%. Het binnenhalen van bestellingen via een eigen bestelsite kan een oplossing zijn voor dit probleem. Maar hoe pak je dit aan? Twee restaurants delen in dit artikel hun ervaring met een eigen bestelomgeving.

Hamed, mede-eigenaar van Pizza Plus, bespaart jaarlijks bijna €130.000 op commissies. Zijn geheim? Hij maakt gebruik van een eigen bestelomgeving voor Pizza Plus. ‘Over de bestellingen die binnenkomen betalen we slechts €0,30 per iDEAL-transactie. Dit zorgt er dus voor dat we fors kunnen besparen op commissies. Daarnaast concurreren we niet binnen één platform met duizenden andere pizzeria’s, zoals bij bestelplatforms wel het geval is’, legt Hamed uit.

Over de bestellingen die binnenkomen betalen we slechts €0,30 per iDEAL-transactie”

Hoewel Pizza Plus volledig onafhankelijk van bestelplatforms werkt, kiezen veel restaurants ervoor om de grote platforms te combineren met een eigen bestelomgeving. Een voorbeeld hiervan is Mr. Sushi: zij gebruiken de bestelplatforms voor incidentele en nieuwe klanten, maar bedienen hun terugkerende en vaste klanten via hun eigen bestelsite. Met ongeveer 50% van hun bestellingen die binnenkomen via de bestelsite, besparen ze fors op commissies.

Klanten naar eigen bestelomgeving

De oprichter van Mr. Sushi legt uit hoe zij klanten naar hun eigen bestelsite weten te krijgen: ‘We gebruiken marketingtools, zoals spaarkaarten en actiecodes, om onze klanten aan ons te binden. Dit zorgt ervoor dat ze blijven terugkomen.’ Daarnaast maakt Mr. Sushi gebruik van flyers, exclusieve deals voor bestellingen via de eigen site, social media en mond-tot-mondreclame om klanten naar hun eigen bestelomgeving te krijgen.

Zowel Mr. Sushi, met meer dan 60 vestigingen, als het lokale Pizza Plus, laat zien dat het concept van een eigen bestelsite werkt. Wat hebben deze twee restaurants met elkaar gemeen? Ze hebben beiden hun bestelomgeving lopen via de software van Sitedish. Sitedish helpt ondernemers om minder afhankelijk te zijn van grote bestelplatforms en hun kosten flink te verlagen. Hierdoor besparen sommige restaurants tot wel 90% op hun kosten per order.

Grip op klantdata

Een belangrijk voordeel van de Sitedish-software is dat de klantdata volledig eigendom is van het restaurant. Hierdoor kunnen bezorg- en afhaalrestaurants precies zien wie er bij hen besteld en een eigen klantenbestand opbouwen. Bij grote bestelplatforms is dat niet mogelijk. De bestelomgeving van Sitedish is gekoppeld aan een API en ontvangt daardoor ook de order- en klantdata van de grote platforms. Zo heb je de data van zowel je eigen bestelomgeving als die van platforms in één overzicht.

Dit artikel is gesponsord door Sitedish.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.