Een korte aanrijtijd doet veel, maar ook wanneer de bezorger binnen pakweg tien minuten voor de deur staat, kan er al veel mis gaan. En wanneer de frieten uiteindelijk slap op het bord belanden, verpest dit doorgaans het hele gerecht.
Met een ‘masterchef’ achtergrond (in 2018 deed hij mee aan het televisieprogramma Masterchef), weet Olivier Lieshout als geen ander hoe belangrijk smaak, versheid en een goede bite zijn. Olivier is Head of Food Development bij Foodies First, een ontwikkelaar van take-away brands die door restaurants in heel Nederland – naast hun bestaande concept – worden gevoerd om zo extra omzet uit de bestaande keuken te halen. Hij zet zich daarom iedere dag in om kwalitatief hoogstaande ingrediënten en producten te ontwikkelen, rekening houdend met bezorgtijd.
Inspelen op culinaire trends
Gerechten die onderdeel zijn van concepten als Thunderbuns, met een toegespitst assortiment smashburgers, en Gochu Gang; streetfoodgerechten geïnspireerd door de Koreaanse keuken met als kroonstuk de (meest bezorgde) Korean Fried Chicken (van Nederland). ‘We signaleren trends waar we kleine, zelfstandige ondernemers mee kunnen helpen om het verschil te maken’, licht hij toe. ‘Alle gerechten en ingrediënten worden in een centrale keuken bereid, de restaurants hoeven het alleen nog maar af te maken en zo snel mogelijk thuis te laten bezorgen.’
Bestellingen kunnen via platforms als Uber Eats, Thuisbezorgd en binnenkort ook de eigen website worden geplaatst, waardoor de populaire gerechten inmiddels door heel Nederland verkrijgbaar zijn. Omdat Foodies First scherp en kwalitatief goed kan inkopen, biedt het bedrijf met de concepten een interessant additioneel verdienmodel voor ondernemers. Lieshout: ‘Plus de marketingkracht erachter. Met stevige marketingcampagnes bouwen we voor de ondernemers aan bekendheid.’
Zo vers mogelijk op het bord
Foodies First heeft een grote R&D capaciteit, vertelt hij. ‘Zodat we ervoor kunnen zorgen dat de ingrediënten en gerechten die we aanbieden optimaal van smaak zijn, en zo vers mogelijk op tafel komen.’ De recepturen voor sauzen bijvoorbeeld, worden in-house tot in detail ontwikkeld, en voor aanvullende ingredienten werkt Foodies First uitsluitend met kwalitatief hoogwaardige leveranciers. Leveranciers als Lamb Weston, verduidelijkt Lieshout. ‘Waarvan we de REALLY Crunchy Fries afnemen. Frieten die door een speciale coating altijd knapperig thuis op het bord belanden. Ook wanneer ze met andere ingrediënten worden verpakt.’
‘We werken met de REALLY Crunchy Fries bij alle restaurants’, licht Lieshout toe. ‘Omdat ze wezenlijk anders zijn dan andere aardappelopties.’ De reacties van klanten bewijzen dit, vervolgt hij. ‘Die zijn echt super positief. De knapperigheid van de frieten valt echt op!’ REALLY Crunchy Fries zijn gemaakt van de hele aardappel met een coating van aardappelzetmeel en eiwitten uit erwten. Deze combinatie maakt de frieten extra crunchy. De innovatieve receptuur houdt de friet extra lang krokant, omdat de coating als een soort beschermend jasje fungeert, tot wel dertig minuten. ‘Perfect geschikt voor hoogwaardige thuisbezorgconcepten.’
Structuur in balans
Bij hamburgergerechten zijn frieten uiteraard vanzelfsprekend, maar ook bij Koreaanse streetfoodspecialiteiten spelen frietjes een belangrijk rol. ‘De gerechten van Gochu Gang staan bekend om hun knapperigheid’, legt Lieshout uit. ‘Denk aan crispy chicken en krokante Koreaanse kipburgers. Wanneer daar vervolgens slappe frieten naast liggen, sla je de plank natuurlijk volledig mis.’ De Koreaanse keuken staat daarnaast bekend om haar stickiness, ‘een heerlijke culinaire plakkerigheid waar mensen hun vingers bij aflikken. Deze juist zachte structuur kan invloed hebben op de knapperigheid van de overige ingrediënten. Met oplossingen als de REALLY Crunchy Fries zorgen we ervoor dat de maaltijd als geheel altijd in balans is.’
Consistente kwaliteit
Door samen te werken met betrouwbare leveranciers zoals Lamb Weston, besluit Lieshout, ‘kunnen ondernemers er zeker van zijn dat de kwaliteit van hun gerechten, inclusief bijgerechten zoals friet, altijd consistent is. Het toevoegen van een concept als Gochu Gang aan een menu biedt een extra inkomstenstroom en maakt het voor ondernemers mogelijk om in te spelen op de huidige culinaire trends, zonder dat ze de risico’s van een volledig nieuw concept hoeven te dragen.’
Gochu Gang bewijst dat het mogelijk is om culinaire trends en consistentie samen te brengen in een succesvol take-away concept. Lieshout: ‘Dankzij de combinatie van hoogwaardige ingrediënten, sterke marketingstrategieën en innovatieve oplossingen zoals de REALLY Crunchy Fries, kunnen ondernemers hun klanten een uitzonderlijke eetervaring bieden. Met als resultaat een succesvolle formule, extra inkomsten en langdurige klanttevredenheid en -loyaliteit.’
Dit artikel is gesponsord door Lamb Weston.