Een horecatycoon, zo kan Van der Leden gerust omschreven worden. Met zijn bedrijf IQ Creative was hij op zijn hoogtepunt eigenaar van twaalf Amsterdamse uitgaansgelegenheden zoals de restaurants Nomads, Nevel, Mazzo, Julius bar&grill en natuurlijk Happyhappyjoyjoy.
Ooit begonnen als koksmaat op de grote vaart - zoals in zijn In Memoriam op Quotenet te lezen is - vergaarde Van der Leden zijn eerste miljoenen met zijn kledingwinkels Haastje Repje. In 1999 volgde wederom de overstap naar de horeca. Nu als ondernemer.
Uitvinder van het loungen
Zijn eerste wapenfeit in deze branche was de overname van Supperclub in Amsterdam. Het door hem volledig vernieuwde restaurant werd een ongekend succes. Daarna volgde openingen van filialen in wereldsteden Rome, Los Angeles, San Francisco en Istanboel. Aan Quote vertelde hij daar in 2017 over: ‘Omdat je op bedden lag, werden wij de uitvinders van het loungen genoemd.' Ook de loungemuziek in deze etablissementen deed het goed, tegen hetzelfde magazine zei hij dat er anderhalf miljoen cd’s over de toonbank waren gegaan.
Corona betekende de nekslag voor IQ Creative. Naast stijgende inkoopprijzen en personeelstekorten werd de pandemie het bedrijf in 2022 fataal waarna faillissement onvermijdelijk was. Formules als Supperclub, Supperclub Cruise en Bar Rouge waren in 2020 al overgedaan aan een andere ondernemer.
In 2019 stond IQ Creative nog op plaats 72 van de Ranglijst Horeca Top 100: de grootste horecabedrijven van Nederland. De dagelijkse leiding was toen al in handen van Rene van der Leden, zoon van oprichter Bert van der Leden. De geschatte omzet bedroeg 20,6 miljoen euro.