European Hotel Management Group (EHM Group) ontstond 5 jaar geleden na de verkoop van Apollo. Inmiddels is het portfolio weer gegroeid naar 6 horecabedrijven en vinden de eigenaren de tijd rijp om een nieuwe naam te introduceren: EHM Group wordt Q Hospitality Group.
Ze zijn het ‘trucje’ niet verleerd: Bas Tolmeijer, Francesco Monaco en Willem-Jan van den Dijssel verkochten 5 jaar geleden hotelketen Apollo en zijn inmiddels aardig op weg opnieuw een imposant portfolio uit te bouwen. In 2018 hielden ze alleen Thermae 2000. En dat werd de basis voor een nieuw hotelavontuur. Daarvoor gebruikten ze een naam die ze nog hadden liggen: European Hotel Management Group, kortweg EHM Group.
In vijf jaar naar zes exploitaties
Sinds die frisse herstart met één bedrijf in 2018, liep de teller gestaag op naar zes horecaexploitaties in 2023. Al in 2018 kochten ze Hotel Haarhuis in Arnhem en in 2019 ook de Koepelgevangenis in die stad. Daar wordt nog altijd hard gewerkt aan een hotel, tot die tijd is het gebouw in gebruik als bedrijfsverzamelpand en is het af te huren voor evenementen. In 2021 nam EHM Group De Beyaerd in Hulshorst over. En dit jaar in korte tijd twee kasteelhotels: Engelenburg in Brummen in januari en De Essenburgh in Hierden in maart. En het drietal eigenaren kocht en passant ook even hotelsamenwerkingsverband QL Hotels. Ook richtten ze hotelinvesteringsvehikel Hera HRI op.
Nu het een steeds groter bedrijf wordt, vinden die eigenaren het tijd voor een overkoepelend merk waar alle verschillende activiteiten onder worden gehangen. En dus wordt EHM Group vanaf 1 juni Q Hospitality Group. Daaronder hangen vier staken. Q Operations voor de hotel- en andere horecaexploitaties en in Q Participations worden deelnemingen in andere bedrijven ondergebracht. Q Investments, wat voorheen Hera HRI heette, en Quality Lodgings. De individuele hotels behouden hun eigen naam en identiteit, maar worden aan de achterkant nadrukkelijker aan elkaar verbonden. Ook zullen medewerkers straks in dienst zijn van Q Hospitality, niet van een afzonderlijk hotel.
Hotel in Amsterdam
Q Hospitality heeft al een paar bijzondere hotels in het portfolio. En daar komt volgend jaar een bijzonder exemplaar bij aan het Amsterdamse Leidseplein. Daar is de Heineken Hoek afgebroken om volledig opnieuw te worden opgebouwd. Onderdeel van het nieuwe complex wordt The Diamond Hotel Amsterdam met 38 kamers.
Voor dit bijzondere project gaat Q Hospitality voor het eerst een partnerschap aan met andere ondernemers. Naast Q Hospitality Group zijn Won Yip en Martin Nijdam partners in het project. Het eigendomsdeel van Q Hospitality wordt ondergebracht in Q Participations.
De 38 kamers zijn ongeveer 18 vierkante meter groot en vanwege de ligging, denken de eigenaren voor The Diamond Hotel Amsterdam op een kamerprijs van zo’n €400 per nacht uit te komen.
Naast het hotel en het bekende grand café, dat gewoon weer als Heineken Hoek terugkeert, herbergt het gebouw straks nog drie concepten. Boven het grand café komt een steakhouse en het complex krijgt een table d’hôte met 24 couverts waar steeds wisselende chefs zullen staan. En in de kelder komt een cocktailclub, primair toegankelijk voor leden van de club en hotelgasten.
Het complex The Diamond Amsterdam opent in fases. Als eerste, in december 2023, het grand café, het steakhouse en de table d’hôte. In de eerste maanden van 2024 volgen het hotel en de club.
Nieuw personeelsbeleid
Binnen Q Hospitality Group wordt de factor ‘medewerkers’ nóg belangrijker dan die al was. ‘Want hoe verbind je een wellness-resort, een 5-sterrenhotel, een natuurlocatie op de Veluwe, twee kastelen, een gevangenis en straks een hotel op een van de drukste pleinen van Nederland met elkaar? ‘Via de mensen die er werken’, is de overtuiging van de eigenaren.
Zoals meer hotelorganisaties zet ook Q Hospitality daarom stevig in op haar nieuwe personeelsbeleid. Onder de noemer We are Q is een eigen website en app voor de medewerkers opgezet. Ook pakt Q een oud idee van Monaco en Tolmeijer weer op door een masterclass voor talentvolle medewerkers op te tuigen. Daar leidt de groep intern mensen op tot general manager voor de eigen hotels - iets wat Apollo ook deed.
Spaarpotje voor elke medewerker
Verder introduceert Q een spaarprogramma voor medewerkers: aan het eind van het jaar stort het bedrijf voor iedere medewerker een bedrag in een persoonlijke spaarpot. De hoogte is afhankelijk van functie en salaris, over het spaarsaldo krijgt de medewerker 7 procent rente. Elke medewerker kan maximaal één keer per kwartaal een bedrag uit die spaarpot opnemen. Eerder dit jaar introduceerde het Nederlandse hotelmanagementbedrijf IHCP een vergelijkbaar idee.
‘Dit past in een modern personeelsbeleid’, vindt Monaco. Een ander onderdeel van zo’n modern personeelsbeleid, wat sommige andere organisaties al wel toepassen, is een standaard vierdaagse werkweek. Q Hospitality hanteert dat nog niet als standaard, maar biedt medewerkers wel de ruimte om dit te doen. ‘Fulltime is bij ons 38 uur, en daarnaast zien we dat meer dan de helft van onze collega’s parttime werkt.’
Om mensen nauw bij de organisatie te betrekken, zijn naast de vijf directieleden ook de acht leden van het senior management mede-eigenaar van Q Hospitality. ‘Bij een overleg zitten ze niet alleen als medewerker aan tafel maar ook als mede-eigenaar.’
Investeren in de toekomst
Naast in medewerkers investeert de groep ook stevig in de bestaande hotels. De afgelopen jaren is Thermae 2000 al grondig aangepakt en ook Haarhuis onderging een forse metamorfose, die het hotel naar vijf sterren bracht. Voor Engelenburgh ligt een plan klaar om het ietwat verlopen kasteelhotel de komende 2,5 jaar grootscheeps te renoveren en inmiddels wordt ook De Beyaerd op de schop genomen. Een deel van het hotel is al vernieuwd en gemoderniseerd, en als
Q Hospitality eruit komt met de gemeente worden in het bos rondom het hotel 30 luxe villa’s gebouwd. Dan is in totaal zo’n €10 miljoen in het Veluwse hotel gestoken.
Overnames financieren
En uiteraard wordt ook gekeken naar nieuwe overnames om de portfolio verder mee uit te breiden. Daarbij kijken de eigenaren echt anders dan vroeger naar potentiële hotels om te kopen. ‘Met Apollo keken we naar hotels met minimaal 80 kamers, nu is de omvang minder van belang maar mikken we op hotels met minimaal €3 miljoen omzet, waar we het vastgoed kunnen kopen en waar we ontwikkelpotentieel zien.’
Die overnames kunnen op drie manieren worden gefinancierd, stelt Tolmeijer: met alleen cash, een combinatie van cash en achtergestelde leningen of die combinatie aangevuld met certificatenuitgifte.
Nederland en daarbuiten
Voor overnames kijkt de groep nu vooral naar Nederland. Dat het woord ‘European’ uit de naam is verdwenen, is geen voorbereiding op wereldwijde uitrol. Maar buiten Nederland behoort wel tot de mogelijkheden, waarbij dan als eerste wordt gekeken naar Zuid-Europa. En met Quality Lodgings zijn er inmiddels genoeg contacten over de grens: dat samenwerkingsverband heeft inmiddels zo’n 120 locaties in 11 landen aangesloten. ‘Dat willen we ook meer als merk neer gaan zetten.’
Het aantal bedrijven wat onder Q Operations valt, groeit dit jaar van 4 naar 7. Op 1 januari hoorden tot - toen nog - EHM Group: Thermae 2000 in Valkenburg, Koepelgevangenis Arnhem, Hotel Haarhuis in Arnhem en De Beyaerd in Hulshorst. Dit jaar zijn Kasteel Engelenburg in Brummen (januari) en Kasteel De Essenburgh in Hierden (maart) toegevoegd en eind dit jaar volgt het horecadeel van The Diamond Amsterdam. En dit tempo ligt de organisatie wel, vindt Tolmeijer: ‘Drie per jaar erbij zou geweldig zijn. Maar niets moet, wij zijn immers geen beursfonds.’ Op het moment dat ze Apollo verkochten, telde dat 13 hotels. Dat aantal zou in het huidige tempo met Q Hospitality over 2 jaar bereikt zijn.