Horeca gaat gebukt onder inflatie, gast houdt hand op de knip

Horeca gaat gebukt onder inflatie, gast houdt hand op de knip

Terwijl horecaondernemers hun menuprijzen verhogen en beroep doen op slimme technologie om hun kosten onder controle te houden, houden gasten vaker de hand op de knip bij het bezoeken van horecagelegenheden. Dit blijkt uit een onderzoek naar de globale staat van de horecasector van Lightspeed.

De helft van de Nederlandse consumenten geeft aan minder vaak een restaurant bezoeken omwille van de inflatie, blijkt uit het onderzoek. Wanneer gasten wel een restaurant bezoeken, blijft de portemonnee toch in het achterhoofd zitten; iets meer dan de helft (51%) geeft aan minder fooi te geven dan vroeger. 

Ook krijgen horecagelegenheden voor Nederlandse gasten niet meer de voorkeur wanneer ze willen afspreken met vrienden of familie. Meer dan driekwart (76%) geeft aan het liefst thuis af te spreken, ten opzichte van in een restaurant (64%) of een café (47%). Op de vraag hoe gasten van plan zijn om lokale restaurants te blijven ondersteunen, geeft 41 procent van de respondenten aan dit niet te kunnen doen vanwege de inflatie.

Inzet van technologie

Ook horecaondernemers voelen dat consumenten zuiniger zijn gaan leven. Bijna drie op vijf (59%) laat weten dat het aantal gasten het afgelopen jaar is afgenomen. Daarnaast merken horecaondernemers ook dat van de gasten die wel horecagelegenheden bezoeken, bijna driekwart (72%) minder geld uitgeeft dan voorgaande jaren. Ook op het vlak van fooi heeft 63 procent een inkrimping opgemerkt.

Horecaondernemers worden ook met andere uitdagingen geconfronteerd. Twee derde (66%) geeft aan dat hun winstmarges aanzienlijk zijn verkleind als gevolg van de inflatie. Voor dezelfde hoeveelheid (63%) is ook het op peil houden van menuprijzen dankzij de stijging in grondstofprijzen moeilijker geworden.

Om de impact van de energiecrisis en inflatie op te vangen, hebben horecaondernemers het afgelopen jaar verschillende aanpassingen doorgevoerd. Bijna zeven op de tien (69%) geven aan hun menuprijzen te hebben verhoogd. Twee op de vijf (39%) zegt ook strenger te zijn geworden op hun inkoop- en voorraadbeheer. 

Voor meer dan de helft (51%) bleek de implementatie van slimme technologie ook cruciaal te zijn voor het voortbestaan van hun onderneming. Digitale tools die bepaalde processen automatiseren bleken vooral populair te zijn bij fine dining restaurants (64%), fast casual zaken (44%) en hotels (42%). Voor bars (38%) en koffiezaken (29%) lijken deze tools minder belangrijk.

Ook QR-codes voor online bestellen en betalen bleef in 2022 een populaire aanwinst. Opnieuw lopen fine dining restaurants op kop (73%), gevolgd door koffiezaken (57%), fast casual zaken en multi-locatie ondernemingen (50%). Hotels (38%) en bars (13%) in mindere mate.

Kosten in kaart brengen

'Wanneer alles duurder wordt, is het cruciaal om je kosten in kaart te brengen”, zegt Emine Youssef, Lightspeed Regional Manager Hospitality in de Benelux. 'Voor veel horecaondernemers lijkt het logisch om de stijging van energie- en grondstofprijzen te reflecteren in hun menuprijzen, maar er zijn meer opties. Neem bijvoorbeeld je inkopen onder de loep: in plaats van elke week dezelfde hoeveelheid steaks te bestellen, is het beter om dit te baseren op wat er daadwerkelijk wordt geconsumeerd in je zaak, week per week. Bereken daarnaast ook de feitelijke foodcost van elk gerecht: die steak mag dan wel het populairste gerecht op je menukaart zijn, maar daarom nog niet het meest winstgevende, of omgekeerd. En zelfs een kleine verlaging in foodcost kan een aanzienlijke impact hebben op je winst.'

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Lightspeed. Meer dan 1.000 bedrijfseigenaren in de horecasector werden bevraagd, waaronder ook 102 Nederlandse respondenten. Ook 7.000 consumenten wereldwijd, waarvan 1000 Nederlandse respondenten, hebben aan dit onderzoek deelgenomen.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.