In maart gingen Franky van Hintum, eigenaar van Franky’s fish, chips & snacks in Eindhoven, en Coen van Oosten, die in Waspik Carmelietje exploiteert, voor het eerst die kant op, omdat eerstgenoemde naar eigen zeggen in actie moest komen en iets wilde doen waaraan behoefte was. Van hulpverlenende instanties hoorde hij dat eten zeer gewenst was.
Winter wordt steeds harder
Inmiddels staan ze aan de vooravond van hun negende bezoek aan Oekraïne. Ze vertrekken vrijdag 16 december niet alleen om friet en snacks uit te delen, maar ook om kerstpakketten te overhandigen.
‘Door steeds weer terugkerende bombardementen worden steeds meer elektriciteits- en (warm)watervoorzieningen geraakt’, vertelt Van Hintum. ‘Hierdoor leeft een groot deel van de bevolking zonder elektriciteit, verwarming en stromend water, terwijl de winter steeds harder wordt.’
Verwarmde tenten in kerstsfeer
De fastserviceondernemers bezoeken weeshuizen, waar ze kerstfeesten organiseren. ‘Onze tenten worden ingericht in kerstsfeer en de kinderen krijgen friet en snacks, maar ook super leuke cadeaus. We gaan naar Lviv, Kiev, Irpin, Bucha en Borodyanka. Daar delen we tijdens het bakken in onze verwarmde tenten ook kerstpakketten uit aan de allerarmsten.’
Al honderdduizend porties friet uitgedeeld
Van Oosten en Van Hintum hebben inmiddels meer dan honderdduizend porties friet, 85.000 snacks en 70.000 blikjes frisdank uitgedeeld aan kinderen, vluchtelingen, soldaten en andere hulpbehoevenden.
Eerder vertelde Van Hintum al aan Misset Horeca Oekraïners ook het gevoel van Kerst mee te willen geven. Zo sponsoren ze onder andere een Oekraïnse organisatie die medicijnen bezorgt aan het front en bij mensen thuis. ‘Zij doen echt levensgevaarlijk werk en kunnen met kleine bijdragen al een heel eind op weg worden geholpen.’
Bijna half miljoen gedoneerd
De teller van de doneeractie gaat richting het halve miljoen. Op dit moment is de opbrengst bijna €470.000, bijeengebracht door ruim 15.500 donateurs.
Over dat succes zei Van Hintum eerder tegen Misset Horeca: ‘Ik denk omdat wij één van de weinige organisaties zijn, waarvan mensen direct kunnen zien wat met hun gestorte bedrag gebeurt. Ook andere instanties zullen goede dingen doen met hun opbrengsten, maar die zijn niet altijd zichtbaar. Wij plaatsen foto’s en video’s, en laten online en via nieuwsbrieven zien waar we zijn en wat we doen.’