Jongeren kiezen vaker voor maaltijdbezorging

Jongeren kiezen vaker voor  maaltijdbezorging

Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan intussen te duur. Dat blijkt uit onderzoek van het FoodService Instituut Nederland (FSIN).

Vooral generatie Z (geboren tussen 1997 en 2010) en millennials (geboren tussen 1981 en 1996) geven aan dat uit eten gaan voor hen te duur is geworden. Van generatie Z vindt 68 procent dat uit eten gaan ondertussen te duur is. Een stijging van 29 procent ten opzichte van 2021. Onder millennials geeft 6 op de 10 aan dat eten buiten de deur te duur is, tegenover ruim 4 op de 10 in 2021.

Thuisbezorging als alternatief

Bijna 43 procent van generatie Z gaat nog minstens een keer per week uit eten en meer dan 18 procent eet meerdere keren per week tot elke dag buitenshuis. Bij millennials geldt dit voor respectievelijk 32 procent en 14 procent. Voor babyboomers (geboren tussen 1945 en 1955) liggen deze percentages een stuk lager: 5 procent gaat een keer per week uit eten en 1,4 procent meerdere keren per week.

Jongere generaties besteden ook een veel groter deel van hun inkomen aan uit eten gaan. Generatie Z spendeert gemiddeld €44,12 per week aan buitenshuis eten. Bij millennials is het bedrag iets lager: €39,44. Generatie X en babyboomers besteden gemiddeld respectievelijk €14,54 en €7,09 aan buitenshuis eten.

Goedkopere alternatieven

Millennials en generatie Z wisselen uit eten gaan ook vrij gemakkelijk in voor iets anders. Met name thuisbezorging is onder jongere generaties populair. Van generatie Z bestelt 4 op de 10 minstens eens per week eten. Het aantal millennials dat minstens één keer per week een maaltijd laat bezorgen, is gestegen van 6 procent in 2018 naar 32 procent in 2022. In totaal zijn dit bijna twee miljoen consumenten die wekelijks een maaltijd bestellen.

Hybride consumptiegedrag

Volgens Inga Blokker, directeur van het FoodService Instituut Nederland, wijkt het eetgedrag van millennials en generatie Z wezenlijk af van dat van oudere generaties. 'Eten draait voor de jongere generaties veel meer om samenzijn met vrienden en even ontsnappen aan het drukke leven. Millennials en generatie Z vertonen wat wij hybride consumptiegedrag noemen. Ze maken regelmatig verantwoorde keuzes, maar op andere momenten willen ze ‘uit de bocht vliegen’. Dit zie je niet alleen terug in de keuze voor gezond of ongezond eten, ook als het gaat om budgetten en plannen kan het alle kanten op.'

Wat de jongere generaties kenmerkt, is dat gemak bij hen een enorm belangrijke rol speelt bij het kopen van eten. Van een snelle hap tot een maaltijdbox tot gerechten thuis laten bezorgen. In 2030 is volgens het FSIN gemak het belangrijkste motief voor mensen om eten te kopen. Van de €80 miljard die de consument in 2030 aan eten besteedt, valt €27,5 miljard onder het aankoopmotief gemak. In 2019 was dat nog €16,8 miljard; een groei van 64 procent.

Inspelen op wensen jonge generaties

Omdat millennials en generatie Z in 2030 meer dan de helft van de volwassen bevolking in Nederland vormen, is het voor ondernemers in de foodbranche enorm belangrijk in te spelen op de wensen van deze groep. 'Zeker in deze tijd moet de horeca de consument ervan overtuigen dat een avondje uit eten gaan de meerprijs ten opzichte van een avondje thuis waard is', zegt Blokker.

'De jongere generaties willen graag buiten de deur blijven eten om te ontspannen en hun vrienden te zien. Maar uit eten gaan is voor hen gemakkelijk inwisselbaar, waardoor zij sneller op zoek gaan naar betaalbare alternatieven voor duur uit eten gaan. Gemaksoplossingen en het betaalbaar houden van ontspannen buiten de deur iets eten en drinken zijn dé grote uitdagingen voor de Nederlandse foodservicesector de komende jaren.'

Sitedish helpt ondernemers om minder afhankelijk te zijn van grote bestelplatforms en hun kosten flink te verlagen.

Zo besparen restaurants tot 90% op commissies van bestelplatforms

Voor bezorg- en afhaalrestaurants wordt het steeds moeilijker om winstgevend te blijven door de hoge commissies van grote bestelplatforms. Deze commissies kunnen oplopen tot wel 30%. Het binnenhalen van bestellingen via een eigen bestelsite kan een oplossing zijn voor dit probleem. Maar hoe pak je dit aan? Twee restaurants delen in dit artikel hun ervaring met een eigen bestelomgeving.

Jermain De Rozario

De Rozario na opening tweede zaak: 'Ik ben nu pas echt een ondernemer'

De chef Jermain De Rozario heeft zijn positie verworven in Nederland, maar naar eigen zeggen begint hij nu pas echt een ondernemer te worden. Drie maanden geleden opende hij zijn tweede zaak Lotus in Eindhoven, met kroketjes en soto op de kaart. 'Het is soms centenwerk, maar ik vind dat spel echt geweldig.'

Een bordje dat Fletcher op de kamers heeft staan

Thuisbezorgd in de hotelbranche? 'Er kunnen ook kansen zijn'

De bordjes die hotelketen Fletcher op de kamers plaatste om gasten erop te wijzen géén bestellingen te doen bij Thuisbezorgd, zorgden onlangs voor ophef. Weinig gastvrij, zo klonk het. Maar kan een samenwerking met maaltijdbezorgers wel kansen bieden voor de hotelsector? Misset Horeca vroeg het aan hospitality-expert Sander Allegro.

Dit waren de populairste keukens en gerechten in 2023

Dit waren de populairste keukens en gerechten in 2023

De bezorgers van Thuisbezorgd.nl brachten namens de aangesloten restaurants in 2023 bij miljoenen Nederlanders weer de lekkerste gerechten aan huis. Wat waren de populairste keukens en gerechten afgelopen jaar?

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.