Heineken profiteert van groei in Azië, maar daarbuiten minder vraag

Heineken profiteert van groei in Azië, maar daarbuiten minder vraag

Bierbrouwer Heineken heeft in het derde kwartaal ruim een kwart meer omzet geboekt. Het bedrijf profiteerde vooral van een opleving in de regio Azië en Oceanië, waar in veel landen coronabeperkingen verdwenen en ook het toerisme weer goed op gang kwam.

Buiten Azië merkte Heineken dat in sommige landen de vraag naar bier gedurende het kwartaal wat afnam. Dat komt door de moeilijke economische omstandigheden en hoge inflatie. Toch past Heineken de verwachtingen voor heel dit jaar niet aan omdat in alle regio's nog een kleine omzetgroei werd behaald.

In het derde kwartaal verkocht Heineken voor 9,4 miljard euro aan bier, cider en hard seltzer, een toename van 27,5 procent. Een deel van die stijging kwam voort uit de prijsverhogingen die het bedrijf doorvoerde.

Ook de sterkere groei van de duurdere biermerken, zoals Heineken, zet door. De totale hoeveelheid bier die Heineken verkocht steeg met 8,9 procent op jaarbasis, bij de premiummerken was dat 15 procent. Behalve Heineken deed ook het nieuwe Heineken Silver het goed nu dat in steeds meer landen te koop is. Tiger Beer uit Singapore is ook een van de premiummerken van Heineken.

Heineken heeft de verkoopprijzen al verhoogd om zo de gestegen kosten voor grondstoffen, energie en transport te compenseren. Maar ook de impact van de hoge inflatie op de bierverkopen zal nauwgezet bekeken worden.

Nettowinst stijgt

Heineken wist eerder dit jaar naast de prijsverhogingen ook te profiteren van de heropening van de horeca na de coronapandemie. De omzet in de eerste helft van dit jaar ging met ruim een derde omhoog tot 16,4 miljard euro. De nettowinst bedroeg bijna 1,3 miljard euro. Dat was een toename van ruim 22 procent ten opzichte van een jaar eerder.