Heineken profiteert van groei in Azië, maar daarbuiten minder vraag

Heineken profiteert van groei in Azië, maar daarbuiten minder vraag

Bierbrouwer Heineken heeft in het derde kwartaal ruim een kwart meer omzet geboekt. Het bedrijf profiteerde vooral van een opleving in de regio Azië en Oceanië, waar in veel landen coronabeperkingen verdwenen en ook het toerisme weer goed op gang kwam.

Buiten Azië merkte Heineken dat in sommige landen de vraag naar bier gedurende het kwartaal wat afnam. Dat komt door de moeilijke economische omstandigheden en hoge inflatie. Toch past Heineken de verwachtingen voor heel dit jaar niet aan omdat in alle regio's nog een kleine omzetgroei werd behaald.

In het derde kwartaal verkocht Heineken voor 9,4 miljard euro aan bier, cider en hard seltzer, een toename van 27,5 procent. Een deel van die stijging kwam voort uit de prijsverhogingen die het bedrijf doorvoerde.

Ook de sterkere groei van de duurdere biermerken, zoals Heineken, zet door. De totale hoeveelheid bier die Heineken verkocht steeg met 8,9 procent op jaarbasis, bij de premiummerken was dat 15 procent. Behalve Heineken deed ook het nieuwe Heineken Silver het goed nu dat in steeds meer landen te koop is. Tiger Beer uit Singapore is ook een van de premiummerken van Heineken.

Heineken heeft de verkoopprijzen al verhoogd om zo de gestegen kosten voor grondstoffen, energie en transport te compenseren. Maar ook de impact van de hoge inflatie op de bierverkopen zal nauwgezet bekeken worden.

Nettowinst stijgt

Heineken wist eerder dit jaar naast de prijsverhogingen ook te profiteren van de heropening van de horeca na de coronapandemie. De omzet in de eerste helft van dit jaar ging met ruim een derde omhoog tot 16,4 miljard euro. De nettowinst bedroeg bijna 1,3 miljard euro. Dat was een toename van ruim 22 procent ten opzichte van een jaar eerder.

Column Tom van Erven Dorens: 'Ga als klant van Heineken nu het gesprek aan'

Column Tom van Erven Dorens: 'Ga als klant van Heineken nu het gesprek aan'

Trots zijn we allemaal een beetje op 'onze' grootste brouwerij van Nederland: Heineken. Op vakantie zie je het Heineken bier vaak zichtbaar in de schappen staan van de supermarkten. Ook bij sportevenementen, zoals Formule 1 en Champions League, is het merk prominent aanwezig. De export van het merk is ongeëvenaard, en zorgt voor een wereldwijde naamsbekendheid. Vaak kent Heineken elders bovendien een sterke 'premium' uitstraling; een luxeproduct, waarmee je gezien kunt worden.

Ondernemer Erik (rechts), zijn vrouw Cindy en compagnon Youri voor de persoonlijke Thankswagen.

Heineken bedankt ondernemers die online hun bier bestellen met eigen 'Thankswagen'

Heineken reed deze week het land door om horecaondernemers die zijn overgestapt op digitaal bier bestellen te verrassen met een opvallend eerbetoon, waarbij ze 1000 liter bier wonnen. Speciaal voor deze gelegenheid is een tankwagen omgedoopt tot 'Thankswagen', met daarop de naam van de ondernemer.

Maarten Schuurman nieuwe directeur Heineken Nederland

Maarten Schuurman nieuwe directeur Heineken Nederland

Heineken Nederland heeft een nieuwe directeur. Per 1 september is Maarten Schuurman (52) de opvolger van Hans Böhm, die voor de brouwer aan de slag gaat als managing director van Brau Union in Oostenrijk.

Heineken Nederland wil Vrumona verkopen

Heineken Nederland wil Vrumona verkopen

Heineken Nederland wil zich nog scherper focussen op haar groei in de biermarkt en aanpalende biercategorieën en zocht daarom een koper voor frisdrankproducent Vrumona en heeft deze gevonden in Royal Unibrew uit Denemarken.

Mijn artikeloverzicht kan alleen gebruikt worden als je bent ingelogd.