'Maaltijdbezorgers misleiden klant'

'Maaltijdbezorgers misleiden klant'

Maaltijdbezorgers als Deliveroo en Uber Eats verstoppen servicekosten en Uber Eats laat het aanbod veel groter lijken dan het is.

Maaltijdbezorgers misleiden klanten op verschillende manieren, stelt de Consumentenbond woensdag op basis van eigen onderzoek.

Zo verstoppen Deliveroo en Uber Eats servicekosten en laat Uber Eats het aanbod van restaurants veel groter lijken dan het daadwerkelijk is, aldus de organisatie.

Hoewel bedrijven wettelijk verplicht zijn alle kosten duidelijk vooraf te vermelden, komen servicekosten bij Deliveroo en Uber Eats volgens de Consumentenbond 'pas bij het afrekenen als een duveltje uit een doosje tevoorschijn.

Voor consumenten is het daardoor niet meteen duidelijk hoeveel ze voor hun bestelling kwijt zijn'.


'Hoewel bedrijven wettelijk verplicht zijn alle kosten duidelijk vooraf te vermelden, komen servicekosten bij Deliveroo en Uber Eats pas bij het afrekenen als een duveltje uit een doosje tevoorschijn'

— Consumentenbond

Uber Eats toont consumenten restaurants op afstanden tot wel 30 kilometer. Daardoor lijkt het alsof klanten kunnen kiezen uit veel meer restaurants dan werkelijk het geval is. Ook bij Deliveroo lijkt het aanbod soms groter dan het echt is.

'Thuisbezorgd maakt prijsgarantie niet waar'

Thuisbezorgd.nl misleidt klanten volgens de Consumentenbond niet, maar hanteert volgens de organisatie wel een prijsgarantie die het vaak niet waarmaakt.

Een maaltijd zou volgens het bedrijf nooit duurder zijn dan rechtstreeks bij het restaurant. Maar tijdens een steekproef bleek die belofte in bijna de helft van de gevallen niet te kloppen, aldus de Consumentenbond.


Een maaltijd zou volgens Thuisbezorgd nooit duurder zijn dan rechtstreeks bij het restaurant. Maar tijdens een steekproef bleek die belofte in bijna de helft van de gevallen niet te kloppen'

— Consumentenbond

In een reactie zegt Deliveroo transparant en eerlijk te zijn over de kosten die het bedrijf in rekening brengt, inclusief bezorg- en servicekosten. 'Deze worden aan de klant duidelijk gemaakt voordat een klant een bestelling plaatst op de 'mandje'-pagina. Hoe deze servicekosten worden berekend, leggen we ook duidelijk uit in onze app, in onze 'veelgestelde vragen' en in onze algemene voorwaarden.'

Andere maaltijdbezorgers konden woensdag niet direct inhoudelijk reageren op de kritiek van de Consumentenbond. De uitkomsten van het onderzoek zijn gedeeld met toezichthouder Autoriteit Consument & Markt.