De verontreiniging wordt veroorzaakt door slechte hygiëne bij de bereiding van de Japanse hapjes, concludeert de bond na een steekproef naar 160 sushimonsters afkomstig van twintig restaurants in vijf steden. Daar wordt met vuile handen of vervuilde snijplanken gewerkt. De bezorgsushi zijn in veel gevallen wel vers.
Sushirestaurants
Tussen de onderzochte restaurants bestaan grote verschillen. Het beste (cijfer: 9,6) en slechtste (2,5) restaurant zitten allebei in Leiden. Verder werden sushibezorgers in Groningen, Rotterdam, Breda en Amersfoort bekeken.
Onderzoek 2015
In 2015 onderzocht de Consumentenbond de sushi in all-you-can-eat-restaurants. Toen bleek 64 procent van de onderzochte monsters te veel bacteriën te bevatten.
Restaurants twijfelen over maaltijdbezorging
De markt voor bezorgmaaltijden is enorm, getuige de explosieve groei van Thuisbezorgd.nl, UberEats en Deliveroo. Toch twijfelen veel restaurants nog over bezorgen, zo blijkt uit eerder onderzoek van Misset Horeca.
Ondernemers vinden maaltijdbezorging te duur, kunnen de kwaliteit niet garanderen of missen landelijke dekking. Dat blijkt uit een enquête van Misset Horeca. Ondernemers die wel instappen, realiseren omzetstijgingen tot 30 procent.
Markt voor maaltijdbezorging is booming
Iedereen eet drie keer per dag een maaltijd. Hoe geweldig zou het zijn als restaurants die mensen hun eten gaan brengen? Zodat ze niet naar de supermarkt hoeven of zelf in de keuken moeten staan knoeien. Met een druk op de smart-phone hebben ze binnen een half uur een maaltijd naar keuze op hun bord.
Het lijkt de toekomst van restaurants. Kijk naar China. De Chinese markt voor online food bedraagt inmiddels €15 miljard, en volgens het Chinese onderzoeksbureau iResearch groeit de markt met 82 procent per jaar. Van alle Chinezen bestelt 40 procent zijn eten wel eens online, en Chinezen schromen zelfs niet om één appel thuis te laten bezorgen. Uit een enquête van Misset Horeca onder enkele honderden restaurants en snackbars blijkt dat in ons land maaltijdbezorging nog lang niet zover is. De restaurateurs die de enquête van Misset Horeca invulden, melden dat ze het al druk genoeg hebben. Ook vrezen ze dat de bezorgmaaltijd onderweg aan kwaliteit inboet. Verder speelt de prijs van de bezorgdienst een rol.