Thierry Smagge van Bistrobar Indonesia in Haarlem ontdekte dat zijn domeinnaam Bistrobarindonesia.nl, door Thuisbezorgd.nl was gekopieerd met een kleine wijziging erin. Thuisbezorgd had in de gekopieerde domeinnaam een koppelstreepje geplaatst, en Bistro-barindonesia.nl boven Bistrobarindonesia.nl als advertentie in Google geplaatst. In andere gevallen ging het om de toevoeging van een plaatsnaam in de domeinnaam. 'Bestellers belanden hierdoor eerder op de site waar eten van Bistrobar Indonesia wordt besteld via Thuisbezorgd.nl.' Maaltijden die via deze site worden besteld kosten Smagge 13 procent extra commissie. 'Ben hier heel boos om. Zeker nu de horeca het al zo zwaar heeft, is dit een hele nare actie.'
Smagge is niet de enige ondernemer die zich in het ootje genomen voelt. Ook restaurant De Tempel in Haarlem ontdekte een gekopieerde domeinnaam met daarin de volgende wijziging: Detempelhaarlem.nl, bleek een Thuisbezorgd-kopie te hebben van Detempel-haarlem.nl. En bij restaurant India Palace in Haarlem bleek de kopie van Thuisbezorgd.nl Indiapalace-haarlem.nl in Google, boven de eigenlijke site Indiapalace.nl te staan.
13 procent commissie
Smagge: ‘Wat veel mensen nu tijdens de lockdown doen uit sympathie voor de horeca, is bestellen bij het restaurant zelf. Maar hierdoor wordt dat lastig gemaakt. Voor een euro heb je al een domeinnaam gekocht en zo vangt Thuisbezorgd die 13 procent makkelijker.’ Smagge eiste dat de bijna exact overgenomen domeinnaam van zijn restaurant door de online bestelsite werd verwijderd. Inmiddels is deze ook niet meer vindbaar.
Reactie Thuisbezorgd.nl
Thuisbezorgd.nl omschrijft de website als een service. 'De meeste restaurants in Nederland hebben geen eigen website’, zo stelt woordvoerder Joris Wilton. De domeinnaam wordt bovenaan geplaatst, omdat Thuisbezorgd.nl ook voor mini-sites adverteert op Google.
Wilton: ‘Als onderdeel van het pakket dat restaurants van ons afnemen wordt daarom een gratis website aangeboden. Restaurants worden hiervan op de hoogte gesteld bij het aanmelden voor onze site. Natuurlijk kan worden aangeven dat zij geen gebruik willen maken van deze dienst.' Onderstaand zie je hoe dit is opgenomen in de algemene voorwaarden voor restaurants:
Ook op het aanmeldformulier wordt dit nog eens expliciet genoemd: Wilton verwijst naar de tekst: "U krijgt, indien deze beschikbaar zijn, een gratis website (minisite) en domeinnaam (www.uwbedrijfsnaam.nl).'
‘Overigens wordt op deze website ook het telefoonnummer van het restaurant vermeld. Dat is op Thuisbezorgd.nl zelf niet zo’, aldus de zegsman. Restaurants kunnen ons vragen om de website offline te halen, als men hier geen gebruik meer van wil maken. ‘Dat doen we over het algemeen binnen een dag.'
'Geen contract gezien'
Thierry Smagge zegt overigens dat hij vanwege de coronamaatregelen helemaal geen contract heeft gezien. 'De accountmanager kwam bij mij in het restaurant langs en heeft zelf alles ingevuld. Het enige wat hij heeft gedaan is mij enkele vragen gesteld. En hier kwam helemaal niets voorbij aan info met betrekking tot de zogenaamde service die ze bieden in de vorm van een mini-website.'